تشدید سرکوب در سالگرد اعتراضات؛ «اخراج، تعلیق و حذف» ۱۰ استاد دانشگاه‌های شریف، علامه و تهران در یک روز

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۵

گزارش‌ها حاکی است که در آستانه سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها در ایران در روز شنبه چهارم شهریور دست‌کم «۱۰ تن از استادان» دانشگاه‌های شریف، علامه و تهران «اخراج، تعلیق و حذف» شدند.

با گسترش موج «اخراج، تعلیق و حذف» استادان دانشگاه‌ها به دلیل حمایت از دانشجویان معترض، حمیده خادمی و آمنه عالی دو استاد دانشگاه علامه تهران، با یک تماس تلفنی از این اخراج شدند.همزمان شوراهای صنفی دانشجویان از «حذف» ۷ تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد.

علی شریفی زارچی، عضو هیات علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد.

حمیده خادمی، آمنه عالی، علی شریف زراچی و داریوش رحمانیان

آقای شریفی زارچی روز شنبه ۳ شهریور ماه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «امروز نامه‌ اخراج من از دانشگاه شریف دریافت شد.»

او همراه خبر دریافت نامه «اخراج» خود ابیاتی را نیز خطاب به مقام‌های حکومتی منتشر کرد و نوشت: «سیصد گل سرخ یک گل نصرانی/ ما را ز سر بریده می‌ترسانی؟/ ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه «استناد مدیریت دانشگاه آن است که به رغم مکاتبه در خرداد و آذر ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱، هیچ اقدامی برای تمدید قرارداد خود انجام نداده‌ام»، تصویری از ثبت درخواست‌های «ترفیع و تبدیل وضعیت» خود را منتشر کرد که تاریخ این درخواست‌ها مرداد، بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ و مرداد سال جاری است.

آقای شریفی زارچی نوشت: «تاریخ ثبت درخواست‌های ترفیع و تبدیل وضعیت را ببینید تا متوجه شوید چطور حقیقت فدای سیاست می‌شود.»

در همین حال شوراهای صنفی دانشجویان کشور با تاکید بر اینکه علی شریفی زارچی، «در اعتراضات از دانشجویان حمایت گسترده‌ای کرده بود»، اخراج او از دانشگاه دانشگاه شریف را «تداوم پروژه‌ تصفیه و سرکوب اساتید» خواند.

از سوی دیگر کانال دانشجویان متحد، گزارش داد که «صبح شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲، در پی تماس‌هایی تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی، دکتر حمیده خادمی و دکتر آمنه عالی، هر دو از استادان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز تحت عنوان «لغو قرارداد» از این دانشگاه اخراج شده‌اند.

در این گزارش عنوان شده است که حمیده خادمی و آمنه عالی، هر دو عضو هیئت علمی گروه آموزش و پرورش دانشکده‌ روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، «طی تماسی تلفنی از دفتر رئیس دانشکده متوجه لغو شدن قرارداد خود شده‌اند» و
«طی این تماس، منشی دفتر رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه به این دو استاد اطلاع داد که از یکم شهریور قراردادشان لغو شده» است.

کانال دانشجویان متحد که خبرهای مرتبط با دانشجویان و دانشگاهیان را پوشش می‌دهد، با اشاره به اینکه حمیده خادمی و آمنه عالی سال گذشته و در جریان اعتراضات «ضمن مخالفت با سرکوب دانشجویان، از دانشجویان بازداشتی و تعلیقی حمایت کرده‌ بودند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز با اشاره به روش رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه از «تماس تلفنی» برای اعلام اخراج حمیده خادمی و آمنه عالی، «ابلاغ تلفنی» را «بدعت جدید در سرکوب و اخراج اساتید دانشگاه» توصیف کرد و افزود: در حالی «قطع همکاری با این دو استاد ابلاغ رسمی نشده» اما از «طریق تماس تلفنی منشی رئیس دانشکده» به آنها اعلام شده است.

همزمان در گزارشی دیگر نیز شوراهای صنفی دانشجویان از حذف ۷ تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد و افزود: «دانشجویان دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در ترم جدید با انتشار لیست دروس ارائه شده، متوجه حذف نام دست‌کم ۷ تن از اساتید این دانشکده» شدند.

این ۷ استاد شامل وحید عیدگاه استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، لیلی ورهرام استاد گروه فرهنگ و ‌زبان‌های باستانی،جواد بشری استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، قاسم عزیزی استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، میلاد عظیمی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، داریوش رحمانیان دانشیار گروه تاریخ، حسین مصباحیان استادیار گروه فلسفه است.

در این گزارش با تاکید بر اینکه «اغلب این اساتید پیش‌تر در هیات جذب و گزینش دانشگاه مورد بازخواست قرار گرفته بودند»، افزود که «حذف» آنها از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران «نه به شکلی قانونی و با ابلاغ رسمی، بلکه بدون اطلاع قبلی و به واسطه‌ کارشکنی در تخصیص دروس» صورت گرفته است.

هفت استاد «حذف» شده دانشکده ادبیات دانشگاه تهران از جمله استاداتی هستند که «سال‌ها دروس مشخصی» را در این دانشگده تدریس می‌کردند اما به نوشته شورای صنفی دانشجوی «این دروس مشخص» در ترم پیش رو «به افراد جدیدی سپرده شده‌اند که به اشکال مختلف از اطرافیان و نزدیکان عبدالرضا سیف، رئیس این دانشکده‌، هستند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور تاکید کرد که «حذف اساتید باسابقه و مجرب و کلاس‌های درسی آنها و جایگزینی‌شان با افراد غیر متخصص، ضربه‌ بزرگی بر پیکر این دانشکده مهم و تاریخی کشور» وارد می‌کند.

آذین موحد، استاد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، نیز که دی ماه سال گذشته به دلیل حمایت از دانشجویان معترض از دریافت حقوق محروم شده بود، روز ۲۸ مرداد ماه سال جاری «حکم تعلیق از تدریس» دریافت کرده است.

مهدی خویی٬ استاد جامعه‌شناسی، استاد دانشگاه علامه تهران، نیز روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه با انتشار متنی کوتاه در اینستاگرام از اخراج خود پس از هفت سال تدریس در این دانشگاه خبر داد.

پیش از این نیز شماری از استادان دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه کرمان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه بهشتی و دیگر دانشگاه‌های ایران به خاطر حمایت از دانشجویان معترض از کار «تعلیق» یا «اخراج» شده‌اند.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان بسیار گسترده بوده و محدود به چند دانشگاه نیست و شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر در گزارشی موج «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه‌ را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده است.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *