اروپایی‌ها متقاضی پهپادهای ایران هستند؟! منابع حکومتی: «مهاجر۱۰» قابلیت حمل کلاهک مینیاتوری دارد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۶

– سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ادعا کرده چند کشور اروپایی متقاضی پهپادهای ایران هستند.
-روزنامه «اورشلیم پست» با اشاره به رونمایی رژیم ایران از پهپاد «مهاجر۱۰» می‌نویسد صادرات پهپاد به روسیه احتمالاً سرمایه بیشتری را برای صنعت پهپادسازی رژیم ایران به ارمغان آورده و امکان تولید بیشتر انواع پهپاد را فراهم کرده است.
-برخی منابع خبری نزدیک به سپاه پاسداران نوشته‌اند پهپاد «مهاجر۱۰» قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای سبک‌تر از ۵۰۰ کیلوگرم را دارد که به «کلاهک‌های مینیاتوری» مشهورند.

سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۵ شهریور مدعی شد «متقاضیان زیادی برای پهپادهای ما وجود دارد و از کشورهای غربی و اروپایی هم چند مورد درخواست داشته‌ایم که آنها مایل نیستند اسم‌شان اعلام شود.»

سخنرانی ابراهیم رئیسی در مراسم رونمایی از پهپاد «مهاجر۱۰»

پاسدار رضا طلایی‌نیک با هدف انکار نقش این پهپادها در تجاوز نظامی روسیه علیه اوکراین در مورد صادرات پهپاد گفت «اگر با کشوری ملاحظات سیاسی و امنیتی نداشته باشیم و مطمئن باشیم که از این پهپاد ما استفاده نامناسبی نمی‌شود آماده صادرات پهپاد هستیم.»

طلایی‌نیک همچنین توضیح داد «قراردادی که در گذشته با دیگر کشورها مثل روسیه داشتیم هیچکدام لغو نشده است و  همه اینها در چارچوب‌های ملاحظات قانونی و بین‌المللی صورت می‌گیرد.»

منابع امنیتی غربی و منطقه‌ای پیش از این گزارش داده بودند که با وجود تحریم‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی علاوه بر چین و روسیه انواع پهپاد را در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حزب‌الله، حشدالشعبی و حوثی‌ها قرار می‌دهد. همچنین گزارش شد که شماری از این پهپادها قرار است به بلاروس و صربستان و نیز ونزوئلا صادر شود. برخی منابع حکومتی گزارش دادند جمهوری اسلامی پهپادهایی را به چند کشور آفریقایی از جمله اتیوپی فروخته است.

در این میان، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ۳۱ امرداد از پهپاد «مهاجر۱۰» رونمایی کرد که در ارتباط با قابلیت آن ادعا شد بُرد آن دوهزار کیلومتر است و بر اساس نیاز نیروی دریایی و زمینی سپاه پاسداران و نیروی زمینی ارتش طراحی شده است.

روزنامه «اورشلیم پست» در گزارشی که چهارم شهریور منتشر شد می‌نویسد «مهاجر۱۰» می‌تواند تهدیدی برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و اسرائیل باشد.

این روزنامه بر اساس اظهارات مقامات نظامی جمهوری اسلامی هشدار داده «رونمایی ایران از پهپاد مهاجر۱۰ در ادامه روندی گسترده‌ برای نمایش قابلیت‌های پهپادی جمهوری اسلامی و فروش آنها به سایر کشورهاست.»

در این گزارش آمده صادرات پهپاد به روسیه احتمالاً سرمایه بیشتری را برای صنعت پهپادسازی رژیم ایران به ارمغان آورده و امکان تولید بیشتر انواع پهپاد را فراهم کرده است. این نوع تولید در سطح بالا به این معنی است رژیم ایران ممکن است به کشورهای دیگر صادرات بیشتری داشته باشد.

راکت‌هایی که گفته می‌شود «مهاجر۱۰» قابلیت حمل و پرتاب آنها را دارد

توانایی جمهوری اسلامی برای واردات و صادرات تسلیحات نظامی از جمله موشک‌های بالستیک رو به افزایش است زیرا تحریم‌های نظامی ایران طبق برجام در مهرماه لغو می‌شود. هرچند که مقامات اروپایی مدعی‌ شده‌اند تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی را لغو نمی‌کنند و این محدودیت تمدید خواهد شد.

برخی منابع خبری نزدیک به سپاه پاسداران نوشته‌اند پهپاد «مهاجر۱۰»  قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای سبک‌تر از ۵۰۰ کیلوگرم را دارد که به «کلاهک‌های مینیاتوری» مشهورند.

وبسایت مشرق به نقل از یکی از تحلیلگران نظامی حکومت نوشت در تبلیغ «مهاجر۱۰» سعی شده که «توان هسته‌ای ایران رسماً به رخ دیگران کشیده نشوده و بقیه کشورها را تحریک به مقابله نکنند.» وی اما همزمان  یادآور شده که «این پهپاد برای حمل کلاهک هسته‌ای آماده است.»

گفتنی است که مدت‌ها پیش یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در جریان «کنفرانس امنیتی مونیخ» گفته بود رژیم ایران برای فروش موشک و پهپاد با ۵۰ کشور در حال مذاکره است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *