عاقبت وعده توخالی ابراهیم رئیسی به مردم

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۶
تورم گریبان‌گیر شد
رئیس سابق قوه قضائیه که با دعوتنامه گروه‌های مختلف جناح سیاسی و نمایندگان مجلس یازدهم وارد عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری شده بود، در مناظرات انتخاباتی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات نرخ تورم تک رقمی و حتی نیم درصدی خواهد شد.

به گزارش گستر نیوز، سید ابراهیم رئیسی که پیش از این در مقام ریاست دستگاه قضا ترک فعل را عامل اصلی شرایط فعلی خوانده بود و بر این نکته تاکید می‌کرد که ترک فعل مسئولین دولتی را پیگیری خواهد کرد، در مراسم دریافت حکم تنفیذ ریاست جمهوری از رهبری  تغییر وضع موجود را به عنوان شعار اصلی خود در ریاست جدید انتخاب کرد و با اشاره به وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۰ از تورم ۴۴ درصدی و رشد نقدینگی شکایت کرد.

سابقه رئیسی برای رسیدگی به ترک فعل مسببین وضع موجود، گله‌مندی او از تورم ۴۴ درصدی، وعده تغییر و کاهش نرخ تورم منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که دولت سیزدهم که با شعار بهبود شرایط اقتصادی روی کار آمده، همزمان با ورود به سال سوم ریاست خود در اقتصاد و به ویژه تورم که از مولفه‌های اصلی اقتصادی محسوب می‌شود، چه اقدامی انجام داده و آیا به سمت تک رقمی شدن تورم قدم برداشته است؟ مرکز آمار ایران با انتشار آمار تورم مرداد ماه و اعلام تورم ۴۶.۷ درصدی در ماه مذکور از شکست دولت در تحقق وعده کاهش نرخ تورم خبر داد.

هنوز نشانه‌ای از تورم کنترل مشاهده نمی‌کنیم
هر چند بنابر اعلام مرکز آمار نرخ تورم مرداد ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که دومین سال عملکرد دولت بوده، یک درصد کاهش پیدا کرده اما در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که رئیسی با لحنی معترض از تورم ۴۴ درصدی گلایه کرده بود و پیش از آن هم با وعده‌هایش از بهبود شرایط خبر داده بود، انتظار می‌رفت در آستانه سومین سالگرد ریاست جمهوری او تورم به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اما واقعیت برخلاف انتظارها رقم خورد و طبق آمار دولتی نرخ تورم از ۴۴ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است.

با توجه به شرایط مذکور این پرسش مطرح می‌شود که دولت سیزدهم در راستای کاهش و یا کنترل نرخ تورم اقدامی انجام داده است؟ در پاسخ به این پرسش لطف‌الله سیاه‌کلی، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با گسترش‌نیوز گفت که نشانه‌ای از کنترل تورم مشاهده نمی‌کند و حتی مردم هم این مورد را در زندگی خود لمس نمی‌کنند.

دولت برای کاهش تورم جدیت به خرج دهد
لطف‌الله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات دولت در راستای کاهش نرخ تورم گفت: ما هنوز نشانه‌ای از تورم کنترل مشاهده نمی‌کنیم اما با توجه به مسیری که دولت در آن قرار دارد امیدوار هستیم این اتفاق صورت بگیرد.

او در پاسخ به اینکه آیا در دو سال گذشته دولت عزمی برای کنترل تورم داشته یا خیر، تصریح کرد: بله، هم در بودجه و هم در برنامه‌های دولت برای کنترل تورم تلاش‌هایی صورت گرفت. نمونه آن هم افزایش درآمدهای دولت بود به این ترتیب که ناترازی را با درآمدها کم کند که همین اقدام حرکتی برای کاهش تورم محسوب می‌شود.

کاهش تورم توسط مردم مشهود نیست
سیاه‌کلی در واکنش به اینکه اما مردم هنوز این کاهش تورم را احساس نکردند، خاطرنشان کرد: بله، مردم هنوز کاهش تورم را احساس نکردند، به عبارت دیگر هنوز آثار اقدامات دولت برای کاهش تورم توسط مردم مشهود نیست، از این‌رو امیدوار هستیم که دولت در مسیر کاهش تورم جدیت به خرج دهد.

تیم اقتصادی دولت برنامه‌های خود را ابلاغ کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد تیم اقتصادی دولت یادآور شد: یقیناً اگر تیم اقتصادی دولت هماهنگ‌تر و با برنامه‌تر باشد، کار بهتر پیش می‌رود ما انتظار داریم تیم اقتصادی دولت برنامه‌های خود با هدف کنترل تورم را ابلاغ کند، از همه بخش‌ها استفاده کند، سهم نهاددها را از اقدامات مربوطه برای کاهش تورم تعریف کند، نگاه نهادی را ایجاد کند که از این طریق بتواند به اهدافی که مقام معظم رهبری اعلام کردند و مجلس هم به دنبال آن است، دست پیدا کنیم. یقیقناً بهتر از این می‌‍شود کاری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *