اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مدیر دایره صندوق یکی از شعب بانک ملّی در شرق تهران

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۸

-دادستان تهران می‌گوید متهم این پرونده در چندین جلسه ملاقاتی که با نمایندگان فروشنده ارز دیجیتال داشته است، خود را نماینده بانک معرفی و عنوان کرده که خریداری ارزهای دیجیتال در راستای اجرای سیاست‌های بانک مبنی بر سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز می‌باشد!
-همزمان با اعلام این خبر در تهران سی‌ و سومین همایش «بانکداری اسلامی» برگزار می‌شود. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در این همایش گفته «نظارت در نظام بانکی خیلی ضعیف است.» وی تأکید کرده «بزرگترین دغدغه ما بانکداری اسلامی است».
– کیهان لندن اوایل تیرماه ۱۴۰۲ به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود رئیس دایره صندوق شعبه بانک ملی حوالی شرق تهران با نام خانوادگی «ع. خ» در تهران قصد داشت با سوء استفاده از موقعیت خود اقدام به صدور چند فقره چک رمزدار بین بانکی در مجموع به مبلغ سه هزار میلیارد تومان معادل ۶۰ میلیون دلار کند و سپس از کشور خارج شود که رئیس شعبه متوجه این تلاش شد و آن را متوقف کرد.

چهارماه پس از بازداشت کارمند یک بانک دولتی در کرج به اتهام اختلاس چهار میلیارد تومانی، در شرایطی که در و دیوار شهرها در ایران پر از تبلیغ برای سپرده‌گذاری مردم در بانک‌هاست، مقامات قضایی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه هفتم شهریور از کشف یک اختلاس حدود سه هزار میلیارد تومانی در یک بانک دولتی دیگر در تهران خبر دادند.

علی صالحی دادستان تهران بدون نام بردن از بانک یا فرد توضیح داد «در جریان این پرونده، مدیر دایره صندوق بانک که در پی اخذ اقامت یکی از کشورهای اروپایی بود و در همین راستا به کرّات به خارج از کشور رفت و آمد داشته است، با همکاری فردی در خارج از شبکه بانکی، اقدام به طراحی برنامه‌ای به منظور اختلاس بیش از ۲/۹ میلیارد تومان از منابع بانک کرده است تا با تبدیل آن به ۶۰ میلیون ارز دیجیتال خارجی از نوع تتر، این مبلغ را به کیف پول مجازی خود وارد کند و سپس به صورت غیرقانونی از یکی از مرزهای غربی خارج شود و به کشور اروپایی مدنظر خود برود.»

متهم این پرونده در چندین جلسه ملاقاتی که با نمایندگان فروشنده ارز دیجیتال داشته است، خود را نماینده بانک معرفی و عنوان کرده که خریداری ارزهای دیجیتال در راستای اجرای سیاست‌های بانک مبنی بر سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز می‌باشد!

کارمند صندوق بانک با استفاده از مُهر اختصاصی رئیس شعبه و جعل امضای وی اقدام به صدور دو فقره چک رمزدار در وجه فروشنده ارز (یک صراف) کرده است. وی طوری برنامه‌ریزی کرده بود که امکان بررسی و شناسایی موضوع توسط سیستم بانکی تا اول وقت اداری روز بعد فراهم نباشد.

این فرد بعد از این اقدام بلافاصله راهی مرزهای غربی ایران می‌شود اما در سیستم «سایما» در آخر وقت اداری این پروژه لو می‌رود و از واریز مبلغ چک‌ها به حساب فروشنده رمزارز ممانعت به عمل می‌آید و در نهایت وزارت اطلاعات این افراد را دستگیر می‌کند.

کیهان لندن اوایل تیرماه ۱۴۰۲ به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود رئیس دایره صندوق شعبه بانک ملی حوالی شرق تهران با نام خانوادگی «ع. خ» در تهران قصد داشت با سوء استفاده از موقعیت خود اقدام به صدور چند فقره چک رمزدار بین بانکی در مجموع به مبلغ سه هزار میلیارد تومان معادل ۶۰ میلیون دلار کند و سپس از کشور خارج شود که رئیس شعبه متوجه این تلاش شد و آن را متوقف کرد.

همزمان با اعلام این خبر در تهران سی‌ و سومین همایش «بانکداری اسلامی» برگزار می‌شود. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در این همایش گفته «نظارت در نظام بانکی خیلی ضعیف است.» وی تأکید کرده «بزرگترین دغدغه ما بانکداری اسلامی است.»

وی تأکید کرده «در کشور ما بانکداری اسلامی مبنای اصلی بانکداری است. نهادسازی‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته ولی هنوز رضایت بخش نیست نه بانکداران نه نهادهای شرعی و علما از وضعیت فعلی بانکداری اسلامی در کشور راضی نیستند.»

اختلاس در کنار دیگر فسادهای رایج در جمهوری اسلامی یکی از ویژگی‌های ناشی از ساختار سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی است که تا کنون میلیاردها تومان از اموال خصوصی و عمومی مردم را به جیب وابستگان رژیم ریخته که اغلب به خارج از کشور فرار کرده و پول‌ها را نیز با خود برده‌‌اند.
کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *