واکنش گسترده هنرمندان به بازداشت مهدی یراحی؛ اتهامات و نهاد بازداشت‌کننده نامشخص است

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۸

– وکیل مهدی یراحی: ما از طریق رسانه‌ها متوجه خبر بازداشت آقای یراحی شدیم و در حال حاضر هیچ خبری از جزئیات و چرایی این بازداشت نداریم.
– برای این هنرمند پیشتر ۳ پرونده با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به واسطه ترانه‌های اعتراضی‌اش در حمایت از کارگران و اعتراضات مردمی تشکیل شده بود.
– هشتگ #مهدی_یراحی در توئیتر ترند شده و کاربران به دستگیری وی اعتراض می‌کنند. شماری از هنرمندان نیز در شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی را در حمایت از او منتشر کرده‌اند.

مهدی یراحی خواننده در حالی سه روز پس از انتشار ترانه «روسریتو» بازداشت شده که وکیل او می‌گوید از نهاد بازداشت‌کننده، اتهامات و محل نگهداری او اطلاعاتی در دست نیست.

خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه روز گذشته، سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲، نوشت: «در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی از سوی مهدی یراحی و تشکیل پرونده قضایی، این خواننده با دستور دادستان تهران بازداشت شد.»

در این خبر آمده بود که «اخیرا به دلیل انتشار ترانه‌ای غیرقانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی از سوی مهدی یراحی، برای وی پرونده قضایی تشکیل شده بود.»

خبرگزاری «میزان» افزوده بود که «یراحی پیشتر نیز در بحبوحه اغتشاشات سال گذشته ترانه خلاف قانون دیگری نیز منتشر کرده بود.»

ساعاتی بعد مصطفی نیلی وکیل مهدی یراحی در گفتگو با «شبکه شرق» با تأیید خبر بازداشت موکل خود، از اتهامات و نهاد بازداشت کننده او ابراز بی‌اطلاعی و تاکید کرد که از طریق دادسرا برای پیگیری وضعیت این خواننده اقدام خواهد کرد.

مصطفی نیلی گفته بود «ما هم همچون شما از طریق رسانه‌ها متوجه خبر بازداشت آقای یراحی شدیم و در حال حاضر هیچ خبری از جزئیات و چرایی این بازداشت نداریم.»

وکیل مهدی یراحی افزوده بود که «در حال حاضر ما نه اطلاعی از اتهامات آقای یراحی داریم و نه نهاد بازداشت کننده او مشخص است. تماسی هم نگرفته است. اطلاعی هم نداریم که پرونده آقای یراحی در کدام شعبه دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و دستور بازداشت از سوی کدام شعبه صادر شده است.»

مصطفی نیلی همچنین گفته بود که مهدی یراحی در سال ۹۸ هم بابت ترانه‌هایش، با تشکیل پرونده در دادسرا مواجه شده بود. برای او پیشتر ۳ پرونده با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به واسطه ترانه‌های اعتراضی‌اش در حمایت از کارگران و اعتراضات مردمی تشکیل شده بود.»

هفته گذشته ترانه جدیدی از مهدی یراحی با نام «روسریتو» منتشر شد. این ترانه در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اسلامی و در حمایت از نافرمانی مدنی زنان ایران علیه حجاب اجباری با استقبال گسترده روبرو شد.

یراحی این ترانه اعتراضی را به «زنان آزاده‌» سرزمین‌اش تقدیم کرده که «در خط اول جنبش زن زندگی آزادی، دلیرانه می‌درخشند.»

مهدی یراحی پیش از بازداشت به تشکیل پرونده قضایی و «برخورد» تهدید شد. او در آخرین توئیتش یک روز پیش از بازداشت نوشته بود: «گریه نکن؛ من کابوس این قاضی‌ام؛ صدای ‎ایذه باشیم و ‌پیوسته از سالگرد قتلِ ‎مهسا امینی بگوییم. زن زندگی آزادی.»

همزمان بازداشت مهدی یراحی با واکنش‌های زیادی روبرو شده است. هشتگ #مهدی_یراحی در توئیتر ترند شده و کاربران با انتشار تصاویر او به دستگیری او اعتراض می‌کنند. همچنین شماری از هنرمندان از جمله کیهان کلهر موسیقیدان و نوازنده، داریوش اقبالی خواننده، آرش سبحانی خواننده، محمد عمرانی بازیگر و حمید فرخ‌نژاد بازیگر در شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی را در حمایت از مهدی یراحی منتشر کرده‌اند.

کاملیا سجادیان مادر محمدحسن ترکمان از جانباختگان اعتراضات سال گذشته نیز در پستی در اینستاگرام تصویری از مهدی یراحی و محمدحسن در حاشیه یکی از کنسرت‌های این خواننده منتشر کرده و نوشته که «از دیروز خیلی حال خوبی ندارم. به یاد یک خاطره از مهدی یراحی افتادم. روزی که برای ممنوع‌المعامله شدنش استوری گذاشته بود من هم استوری کردم. و او برایم اینگونه نوشت: مادرم، هزاران بار فدای یک تار موی‌تان، هزاران بار فدای وجود پاکتان. هزاران بار فدای یک لحظه غم نبود محمدحسن. امروز من برای او اینگونه می‌نویسم: سمت درست تاریخ شمایید. ما به غلط زنده‌ایم. به غلط زندگی می‌کنیم . اقبال همیشه به نفع شجاعان عمل می‌کند. صدای اذانت را هرگز از یاد نمی‌برم که از عمق وجود مردی است که مردانگی را با تمام وجودش فریاد می‌زند. فقط بدون دیگه کسی نیست که حال منو بپرسه. بدون که دعای خیر من بدرقه‌ی راهت است. دوستت دارم. دوستت داریم. منتظرت هستیم. طاقت بیار رفیق.»

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، تصویری از او را که روی صحنه اجرا زانو زده و دست مشت شده‌اش را بلند کرده است، بازنشر کرده‌اند و با هشتگ نام او، در حمایت از این هنرمند نوشته‌اند.

در این میان، رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی نزدیک به نهادهای امنیتی تصاویری از بازداشت مهدی یراحی را منتشر کرده‌اند که او روی یک مبل نشانده شده، دستانش از پشت با دستبند بسته شده و چند مأمور لباس‌شخصی بالای سر وی ایستاده‌اند و یکی از آنها در حال فیلمبرداری از اوست.

انتشار این تصاویر نیز با واکنش برخی حقوقدانان و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. محسن برهانی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری نوشته که «منتشرکننده عکس مهدی یراحی به استناد ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری مجرم است؛ جرم افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای. الان جرم وی دقیقا چیست که استحقاق جلب بدون احضار را دارد؟ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، نسخ شده است و خبر نداریم؟»

مهدی یراحی متولد ۲۳ آبان ۱۳۶۰ در اهواز، خواننده و آهنگساز است. او دوره آموزش تئوری موسیقی را تحت نظر علی کسرائی گذراند و از جمله هنرمندانی است که در سال‌های گذشته در کنار مردم بوده است.

مهدی یراحی تابستان گذشته پس از پخش اعترافات تلویزیونی سپیده رشنو از صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که صداوسیما دیگر اجازه پخش آثار او را ندارد.

او همچنین در جریان اعتراضات سال گذشته به دلیل خواندن چند ترانه اعتراضی در حمایت از اعتراضات مردمی در ایران ممنوع‌المعامله شد. این هنرمند سه‌شنبه ۲۳ اسفند با اعلام «ممنوع‌المعامله» شدن خود و گروهی از چهره‌های فرهنگی و هنری ایران، در توییتی نوشت: «راضی‌ام از جرم خودم.»

کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *