فشار وزارت اطلاعات بر کنشگران بازداشت‌شده در گیلان برای «اعتراف‌گیری و پرونده‌سازی»

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۸

رادیوفردا روز چهارشنبه مطلع شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، کنشگران بازداشت‌شده حقوق زنان در استان گیلان را برای «پرونده‌سازی» تحت فشار قرار داده است.

به گفتهٔ نزدیکان این کنشگران، با وجود گذشت دو هفته از بازداشت، «فشار بر این فعالان برای اعتراف‌گیری پیرامون سناریوهای دروغ و زمینه‌سازی برای صدور حکم‌های سنگین کاملاً مشهود است».

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه هشتم شهریور، به رادیوفردا گفت که برخی از این کنشگران بازداشت شده «تحت فشار سنگین بازجویی و ضرب و شتم قرار دارند».

۱۱ تن از فعالان بازداشت‌شده در گیلان

درست یک ماه پیش از سالگرد جان باختن مهسا امینی، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاوشیان، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش‌سیرت، سارا جهانی و هومن طاهری را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

یک روز پس از بازداشت جداگانه این کنشگران، ادارهٔ کل اطلاعات گیلان در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آنها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد.

به گفته منابع مطلع، سارا جهانی، دکتر داروساز بیمارستانِ سوانح سوختگی رشت، «در هنگام بازداشت به دلیل ممانعت از ارائه پسورد گوشی تلفن همراهش از سوی ماموران کتک خورده است».

هومن طاهری، دانشجوی سابق دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک)، نیز «در بازداشتگاه وزارت اطلاعات چندمرتبه و به شدت کتک خورده، به شکلی که یک دندان او شکسته، صورتش به‌شدت ورم کرده و اثرات کبودی در گردن و خراش در دیگر نقاط بدنش قابل مشاهده است».

منابع مطلع در این زمینه به رادیوفردا گفتند: «برخی از بازداشت‌شدگان از روز بازداشت حق تماس و ملاقات نداشته‌اند تا خبر کتک و ضرب و شتم به بیرون درز نکند. با این حال پس از چندین روز بی‌خبری و انتقال آقای طاهری به بند عمومی، آثار جراحت‌های متعدد بر سر و صورت ایشان کاملاً پیدا بوده است.»

در پیگیری خانوادهٔ این کنشگران به آن‌ها گفته شده، «بازپرس پرونده به مدت ده روز مسافرت است» و خانوادهٔ «هیچ یک از بازداشت‌شدگان» تاکنون موفق به ملاقات با بازپرس پرونده نشده‌اند.

با گذشت دو هفته از این بازداشت‌ها تنها واحده خوش‌سیرت و نگین رضایی، روز پنج‌شنبه دوم شهریور با تودیع وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شده‌اند.

در همین زمینه مادر فروغ سمیع‌نیا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت روزنامه شرق از بی‌اطلاعی از وضعیت دخترش ابراز نگرانی کرد و گفت مشخص نیست او در کدام زندان است.

کبری احمدزاده روز ۷ شهریور به شرق گفت که از روز ۲۵ مرداد که دخترش بازداشت شده «فقط یک بار» تماس تلفنی گرفته است.

عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان، روز پنج‌شنبه، ۲۶ مرداد، با تایید بازداشت ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی، این کنشگران را به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرد و همچنین گفت که از کنشگران بازداشت شده «آلات و ادوات جرم تبلیغ علیه نظام» و «وسایل ارتباط با شبکه‌های معاند» ضبط شده است. او توضیحی درباره این «ادوات تبلیغ علیه نظام» ارائه نکرد.

فشار به فعالان حقوق زنان همزمان با افزایش احضار دانشجویان و افزایش فشار در دانشگاه‌ها و تهدید خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های سال گذشته در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ می‌دهد.

منبع: رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو./م.ا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *