نشست خبری رئیس جمهور؛ ابراهیم رئیسی پس از درخواست از ژاپن برای آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران سخنانش را تغییر داد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۹

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در اصلاحیه‌ای در نشست خبری گفت «ما پول بلوکه شده فقط کره جنوبی داشتیم». او همچنین در بخشی از صبحت‌هایش درباره مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌های آمریکا گفت «منتظر لبخند غرب نمی‌مانیم.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن که درباره «یک و نیم میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در ژاپن» پرسیده بود گفت یکی از کارهایی که در دولت دنبال کردیم آزادسازی پول‌هایی که به هر دلیلی در کشورهای مختلف است. آزادسازی این پول‌های جزو دستور کار ما و جزو پرونده‌های ما در سیاست خارجی است».

او در ادامه پاسخ به این سوال گفت که «توصیه ما به دولت ژاپن آن است که مستقل زندگی کند و تحت تاثیر آمریکا نباشد. اگر ایران پولی به امانت گذاشته یا قیمت کالایی است، این قیمت کالا را به هیچ وجه مسدود نکند. نه فقط دولت ژاپن بلکه کشورهای دیگه».

او گفت که «تاکیدمان به این مبالغ یا مبالغ دیگر در هر جایی که باشد این است که این مبالغ در داد و ستد به ایران بازگردد.»

اما دقایقی بعد آقای رئیسی پس از طرح سوالی درباره موضوعی متفاوت، بار دیگر به سوال خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن بازگشت و در اصلاحیه‌ای درباره پاسخ‌هایش گفت «پول بلوکه‌شده و مسدودشده ظالمانه فقط در کشور کره جنوبی داشتیم و در کشورهای اگر بوده الان در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و بانک مرکزی درباره آنها اشراف دارد و در ارتباط است.»

در سال‌های اخیر با کاهش منابع ارزی ایران به دلیل شدت یافتن تحریم‌ها، ایران مذاکراتی را برای آزادسازی پول‌های مسدود شده با این کره‌ جنوبی و ژاپن انجام داد و در مواردی هم تهدید به اقدامات حقوقی هم کرد.

مجموع دارایی‌های مسدود شده ایران در سال ۲۰۲۱ در این دو کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده بود که از این مقدار گفته می‌شد ۷ میلیارد دلار در بانک‌های کره‌ای و سه میلیارد دلار هم در ژاپن است؛ این پولها مرتبط با درآمدهای نفتی ایران است و به قبل از اعمال تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا باز می‌گردد.

در آن زمان آمریکا با اعلام معافیت‌هایی، پرداخت پول‌های مسدود شده ایران در ژاپن و کره جنوبی را فقط به منظور پرداخت به صادرکنندگان این دو کشور مجاز شناخت.

در هفته‌های گذشته اما بر اساس توافقی که در مذاکرات غیر مستقیم و با واسطه میان ایران و آمریکا به دست آمد بخشی از پول‌های مسدود شده ایران به سوئیس منتقل شد تا به ارزهای قابل انتقال تبدیل شود.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *