مرضیه وفامهر، فیلمساز: برای صبحانه رفتم چون سرپوش نداشتم راهم ندادند، پاکت به سر کشیدم

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۹

همزمان با تداوم مقاومت مدنی زنان ایران در برابر حجاب اجباری، مرضیه وفامهر، فیلم‌ساز و بازیگر، در صفحه اینستاگرام خود ماجرای جلوگیری از ورودش به یک مکان عمومی را شرح داده و اینکه چگونه به جای حجاب اجباری و تنها به صرف دیده نشدن موهایش، پاکت به سر کشیده است.

در شرح عکس او با پاکتی بر سر آمده است:‌ «رفتیم براى یک صبحانه، مرا راه ندادند، چون سرپوش نگذاشته بودم و من به سیاق کودکان در فیلم کوتاه رهایى اثر درخشان ناصر تقوایى با تم آزادى چیست؟ پاکت به سرکشیدم».

او با لحنی طنزآمیز ادامه داده است: «اما چنان به هیبت اسقف اعظم درآمده بودم که خودِ مأمور معذور هم زیرجلکى از آزادیخواهی‌اش و معذوریتش سخن گفت.»

از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که متأثر از جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، شمار قابل توجهی از زنان و دختران در ایران بدون حجاب اجباری در اماکن و معابر عمومی شهرهای مختلف ظاهر شده‌اند و تصاویر و ویدئوهای مربوط به آن هر روز در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به‌دست شدن و بازنشر است.

در این میان، چهره‌های شناخته‌شدۀ زن سینما و تلویزیون نیز با اعلام حمایت از معترضان، تصاویر بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرده و در مقابل، با احضار، بازداشت ممنوع‌الکاری، پرونده قضایی، ممنوع‌الخروجی و دیگر انواع فشارهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

موج گستردۀ بی‌اعتنایی به حجاب اجباری و مقاومت مدنی زنان خشم حکومت جمهوری اسلامی را به دنبال داشته، به‌طوری که از فروردین‌ماه امسال محدودیت‌های شدیدتری علیه مخالفان حجاب از سوی نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی وضع شده است، از جمله عدم ارائه خدمات شهروندی به زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *