واکنش کیهان به دخالت همسر ابراهیم رئیسی در امور دولت: «خدا وکیلی مسخره‌تر از این نمی‌شود»

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۹

کیهان، روزنامه تحت‌نظر رهبر جمهوری اسلامی، موضوع دخالت جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی را در امور دولت «مسخره‌بازی» و «شایعه» خواند و گفت این مطالب با هدف کوبیدن دولت مطرح می‌شوند.

در یک ماه گذشته صحبت‌ها درباره دخالت همسر ابراهیم رئیسی در امور کشور و «مملکت‌داری» حتی از سوی طیف موسوم به «اصولگرا» و حامی حکومت بیشتر شده است.

اواخر مرداد امسال محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «با اطلاع می‌گویم اعضای دولتتان از اینکه برای گزارش کار خدمت خانم علم‌الهدی برسند یا از اعضای خانواده‌تان امر و نهی بشنوند احساس حقارت می‌کنند.»

او در ادامه یادآور شد: «بزرگان دو سال پیش شما را از این کار بر‌حذر داشتند اما … هزینه این رفتار غیر‌حرفه‌ای را هیچ‌کس جز شما نخواهد پرداخت.»

پیش از او و در اوایل مرداد هم وب‌سایت خبری-تحلیلی امواج مدیا در بریتانیا، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که دخالت‌های جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی در امور دولتی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را «عصبانی» کرده است.

کیهان در واکنش به این مطالب، روز چهارشنبه هشتم شهریور نوشت: «برخی که برای کوبیدن آقای رئیسی بهانه‌ای پیدا نمی‌کنند شایعه راه ‌انداخته‌اند همسر رییس‌جمهوری در برخی امور دخالت می‌کند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «خدا وکیلی مسخره‌تر از این نمی‌شود. یک عده بنا به هر دلیلی مسخره‌بازی را با نقد و انتقاد ‌اشتباه گرفته‌اند.»

امواج مدیا اما در گزارشی که روز چهارم مرداد درباره فعالیت‌های جمیله علم‌الهدی منتشر کرد، نوشت که فعالیت‌ها و نفوذ علم‌الهدی در دولت همسرش، در جمهوری اسلامی مورد استقبال قرار نگرفته است.

یک منبع آگاه محافظه‌کار که نامش فاش نشده، به این وب‌سایت گفت: «دخالت علم‌الهدی در امور دولتی مشهود شد و خامنه‌ای را عصبانی کرد.»

این منبع آگاه اضافه کرد که خامنه‌ای با ارسال پیامی به رئیسی، از او خواسته تا به همسرش اجازه ندهد در کار دولت دخالت کند.

او گفت که با این حال جمیله علم‌الهدی، دختر احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و «نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی» همچنان «نقش مهمی در دولت، به‌ویژه در انتصاب و عزل مقامات دارد».

به نوشته امواج مدیا، عملکرد جمیله علم‌الهدی از زمان آغاز دوران ریاست‌جمهوری همسرش به طور فزاینده در کانون توجه‌ قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، او علاوه بر دفاع از کارنامه جمهوری اسلامی در مورد حقوق زنان، در پشت صحنه دولت نیز نفوذ قابل توجهی داشته است.

جمیله علم‌الهدی اوایل تابستان، رئیسی را در سفر پنج روزه‌اش به کشورهای آمریکای لاتین همراهی کرد و نظرات او در مصاحبه با تلویزیون دولتی ونزوئلا در طول این سفر بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

او در این مصاحبه، اینکه زنان مثل مردها درس بخوانند و کار کنند را «مصداق خشونت» خواند و گفت: «می‌خواهیم زنان همچنان زن باشند. چرا ما باید مانند مردان باشیم؟ چرا باید مثل مردان درس بخوانیم، کار کنیم یا زندگی کنیم؟ این شکلی از خشونت است.»

امواج مدیا نوشت که ظاهرا جمیله علم‌الهدی راه پدرش احمد علم‌الهدی را دنبال می‌کند زیرا پدرش با انتقاد صریح از اصلاح‌طلبان و لیبرال‌ها و دفاع سرسختانه از جمهوری اسلامی، در مشهد برای خود قدرت زیادی ایجاد کرده است.

جمیله علم‌الهدی سال گذشته نیز «کنگره زنان تاثیرگذار» را برگزار کرد که در پی سرکوب مرگ‌بار خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی ترتیب داده شد.

او در حاشیه این کنگره حکومتی گفت که خامنه‌ای «همیشه موافق حضور اجتماعی زنان بوده اما بعضی در کشور ما مخالف آن هستند.»

امواج مدیا نوشت برخی ناظران بر این باورند برگزار کردن این کنفرانس یک استراتژی عمدی برای ارتقای جایگاه جمیله علم‌الهدی بوده است.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *