سوئد و کمیسیون اروپا تأیید کردند یک تبعه سوئدی از ۵۰۰ روز پیش در ایران زندانی است

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۳

سوئد و کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۱۳ شهریور تأیید کردند که یک شهروند سوئدی در ایران زندانی است. این تازه‌ترین مورد شناخته‌شده از بازداشت یک تبعۀ خارجی به‌دست حکومت جمهوری اسلامی در میانۀ تنش‌های سیاسی ایران با غرب است.

وزارت خارجه سوئد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «یک شهروند سوئدی – یک مرد سی‌وچند ساله – از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شده» و «وزارت خارجه و سفارت سوئد در تهران سخت روی این پرونده کار می‌کنند و در تماس نزدیک با اتحادیه اروپا هستند».

هم‌زمان، یک سخنگوی کمیسیون اروپا نیز تأیید کرده که یک شهروند سوئدی در ایران زندانی است اما به گزارش رویترز، این سخنگو از ارائه جزئیات بیشتر در این‌باره خودداری کرد.

نه سوئد و نه اتحادیه اروپا، هنوز هویت این شهروند سوئدی زندانی در ایران را فاش نکرده‌اند.

در همین زمینه، پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل، در پاسخ مکتوب به رادیو فردا گفته است: «ما از این موضوع مطلع هستیم و از نزدیک پروندۀ تبعه سوئدی زندانی در ایران را دنبال می‌کنیم.»

آقای استانو به عنوان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزوده که با مقام‌های سوئدی که مسئولیت کنسولی دارند نیز از نزدیک در تماس هستند.

او تأکید کرده که به‌‌دلیل در نظر گرفتن «امنیت و مصلحت» تبعه سوئدی بازداشت‌شده، قادر به ارائه جزئیات بیشتر در این‌باره نیست.

در این اظهارنظر همچنین آمده است که این پرونده را هم باید در قالب شمار فزایندۀ «بازداشت‌های خودسرانه» که برای شهروندان اتحادیه اروپا در ایران رخ می‌دهد، در نظر گرفت.

سخنگوی جوزپ بورل در انتها تصریح کرده که اتحادیه اروپا با همکاری تنگاتنگ اعضای درگیر خود در پروندۀ بازداشت‌شدگان، از هر فرصتی برای طرح این مسئله با مقام‌های ایرانی استفاده کرده و تا حصول آزادی همۀ شهروندان این اتحادیه که «خودسرانه» در ایران بازداشت شده‌اند، به این رویکرد ادامه خواهد داد.

نیویورک تایمز این زندانی را «یوهان فلودروس ۳۳ ساله» معرفی کرد

پیشتر، روزنامه نیویورک تایمز خبر داده بود که یک شهروند سوئدی که سابقه کار برای مؤسسات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دارد، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است و به «مهره‌ای مهم» برای تهران تبدیل شده تا از غرب امتیاز بگیرد.

این روزنامه در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، این زندانی را که «مقام رسمی اروپایی» خوانده است، یوهان فلودروس، ۳۳ ساله، معرفی کرده که شهروند سوئد است و در مؤسسات وابسته به اتحادیه اروپا چندین سمت داشته است.

نیویورک تایمز نوشته است بازداشت او که بیش از یک سال توسط مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا محفی نگه داشته شده، ظاهراً بخشی از الگوی در حال پیشرفتی است که ایران با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» از آن بهره می‌برد.

بر اساس این گزارش، یوهان فلودروس که در زمینه خدمات عمومی آموزش می‌داده است، در یک کارزار تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به شغل‌های اتحادیه اروپا نیز حضور داشته است.

نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه فاش کرده که آقای فلودروس بهار سال گذشته همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود برای یک «سفر توریستی خصوصی» به ایران می‌رود و روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ پیش از سوار شدن به هواپیمایی که قرار بوده او را بازگرداند، در فرودگاه تهران بازداشت می‌شود.

وزارت اطلاعات ایران مرداد ماه پارسال از بازداشت یک تبعه‌ سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داد، اما جزئیاتی از هویت او را اعلام نکرد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای نوشت این فرد سوئدی در سفرهای ‌ پیشین خود به ایران، به ‌دلیل «برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک»، در فهرست «مظنونین واحد ضد جاسوسی وزارت اطلاعات» قرار گرفته بود.

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه درباره گزارش نیویورک تایمز مبنی بر بازداشت طولانی‌مدت یک شهروند سوئدی در ایران گفت: «اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم».

نیویورک تایمز می‌گوید با شش نفر که «اطلاعاتی دست‌اول» درباره این پرونده دارند، به شرط ناشناس ماندن گفت‌وگو کرده و آنها که نگران بازتاب‌های احتمالی صحبت درباره آن بوده‌اند، هرگونه مشارکت آقای فلودروس در «جاسوسی» ‌را رد کرده‌اند.

این روزنامه نوشته که وزارت خارجه سوئد حاضر به اظهارنظر درباره جرئیات پرونده به دلیل «محرمانگی» نشد، اما در یک ایمیل اعلام کرد: «یک شهروند سوئدی که مردی سی و چند ساله است، ‌فروردین ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شد».

در این ایمیل گفته شده که وزارت خارجه و سفارت سوئد در تهران «به‌شدت» مشغول کار بر این پرونده هستند. وزارت خارجه سوئد همچنین گفته درصورت علنی شدن ماجرا، «پیچیدگی‌هایی» برای به نتیجه رساندن این پرونده ایجاد می‌شود.

بر اساس این گزارش،‌ آقای فلودروس قبلاً و زمانی که برای برنامه توسعه اتحادیه اروپا کار می‌کرد، به ایران سفر کرده بود و اتفاقی برایش رخ نداده بود.

او در سال ۲۰۲۱ به مؤسسه «خدمات اقدامات خارجی اروپا» که یکی از مؤسسات دیپلماتیک اتحادیه اروپا است، ‌پیوسته بود.

این مؤسسه به نیویورک تایمز گفته «از نزدیک» ماجرای بازداشت یک شهروند سوئدی در ایران را دنبال می‌کند، اما حاضر به تأیید نشد که فرد مورد سؤال برای این مؤسسه کار می‌کرد یا آقای فلودروس قبلاً در مأموریت رسمی به ایران سفر کرده بود.

نبیلا ماسارلی،‌ سخنگوی بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره این پرونده به نیویورک تایمز گفته که باید آن را در قالب افزایش تعداد «بازداشت‌های خودسرانه» که برای شهروندان اتحادیه اروپا در ایران رخ می‌دهد، بررسی کرد.

او اضافه کرده که اتحادیه اروپا از هر فرصتی برای طرح کردن موضع با مسئولان ایران برای آزادی این شهروندان استفاده می‌کند.

در همین زمینه دیده‌بان اتحادیه اروپا که یک نهاد غیردولتی مستقر در بروسکل است، از قول پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل نوشت که «ما به طور خیلی نزدیک با سوئد که [در این زمینه] مسئولیت کنسولی اولیه دارد، همکاری می‌کنیم».

آقای استانو اضافه کرده که «ما به دلایل بسیار خوبی درباره موارد فردی اظهار نظر نمی‌کنیم. ما منافع ذی‌نفعان را در نظر داریم و همیشه با کشوری که مسئولیت کنسولی دارد کار می‌کنیم».

ماه گذشته ایران و آمریکا به توافقی دست یافتند که در ازای آزادی پنج آمریکایی زندانی در ایران، ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد و چند تن از زندانی‌های جمهوری اسلامی در آمریکا رها شوند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، نیویورک تایمز و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا.-آ.ت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *