با «مجوز آنتونی بلینکن» آزادسازی۶ میلیارد دلار و مبادله زندانیان با ایران نهایی شد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۱

دولت جو بایدن با صدور مجوز انتقال شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران هموار کرد. واشینگتن همچنین با ایران بر سر آزادی پنج زندانی ایرانی در ایالات متحده توافق کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از این تحول بر اساس مدارکی که به آن دست یافته است، نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هفته گذشته مجوز معافیت از تحریم‌ها را صادر کرده بود، اما این تصمیم تا روز دوشنبه به اطلاع کنگره آمریکا نرسید.

رئوس کلی این توافق پیش از این اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که آقای بلینکن مجوز معافیت‌ها را به زودی صادر کند. اما این اولین باری است که ایالات متحده اعلام کرده پنج زندانی ایرانی را در چارچوب توافق با جمهوری اسلامی آزاد می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مشابه اعلام کرده که روز دوشنبه اسناد مربوط به معافیت از تحریم‌ها را مشاهده کرده و گام نهایی برای تبادل زندانیان میان دو کشور برداشته شده است.

این خبرگزاری یک روز قبل به نقل از چند دیپلمات ایرانی و دیگر منابع مطلع از مذاکرات بین تهران و واشینگتن، جزئیات توافق میان تهران و واشینگتن را شرح داد که بر اساس آن شش میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شدۀ ایران طی این هفته به بانک‌های قطری منتقل می‌شود و سپس پنج زندانی آمریکایی از ایران آزاد می‌شوند و همین تعداد ایرانی نیز که در آمریکا زندانی هستند، به ایران بازمی‌گردند.

ایران روز ۱۹ مرداد امسال چهار شهروند آمریکایی را از زندان اوین به «حبس خانگی» در هتلی نامشخص منتقل کرد و به این ترتیب، آن‌ها به پنجمین شهروند آمریکایی که از پیش در حبس خانگی به‌سر می‌برد ملحق شدند.

زندانیان با تابعیت آمریکایی که از ایران خارج خواهند شد به‌ترتیب سیامک نمازی ۵۱ ساله، عماد شرقی ۵۹ ساله و همچنین مراد طاهباز، محیط‌بان ۶۷ ساله، هستند و هویت دو زندانی آمریکایی دیگر که گفته می‌شود یکی از آن‌ها زن است تاکنون فاش نشده است.

هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

این میان هنوز از هویت زندانیان ایرانی که در چارچوب تفاهم تهران و واشینگتن، از آمریکا آزاد خواهند شد، اطلاعی در دست نیست.

صدور مجوز این معافیت از تحریم‌ها، انتقاد جمهوری‌خواهانی را برانگیخت که می‌گویند امروزه که ایران تهدیدی فزاینده برای نیروهای آمریکایی و متحدانش در خاورمیانه محسوب می‌شود، چنین توافقی اقتصاد ایران را تقویت می‌کند.

گزارش‌ها از این توافق حاکی است که ایران با پول‌های آزادشده قادر خواهد بود «غذا و دارو خریداری کند و قطر به‌صورت مستقیم هزینه آن را خواهد پرداخت».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *