مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع و ۴۱۰ رای موافق، طرح «قانون مهسا امینی» را تصویب کرد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۲

مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۱۰ رای موافق و سه رای مخالف طرح دو حزبی «قانون مهسا امینی» را به تصویب رساند. این نمایندگان همچنین یک طرح دیگر را برای مقابله با صادرات موشکی جمهوری اسلامی و یک قطعنامه را در محکومیت آزار و سرکوب شهروندان بهایی در ایران تصویب کردند.

به موجب طرح «قانون مهسا امینی»، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، به دلیل سرکوب اعتراضات مردم ایران و نقض حقوق بشر تحریم می‌شوند.

این طرح رییس‌جمهوری آمریکا را موظف می‌کند. علیه برخی افراد خارجی مرتبط با حکومت ایران دستور منع ویزا صادر کرده و دارایی‌های آنها را توقیف کند.

طبق این طرح، رییس‌جمهوری آمریکا باید به صورت دوره‌ای برای اعمال تحریم‌های مختلف علیه علی خامنه‌ای و اعضای دفترش، رییس‌جمهوری ایران و اعضای دفترش و نهادهای تحت امر علی خامنه‌ای که در نقض حقوق بشر و انجام فعالیت‌های تروریستی نقش داشته‌اند، تصمیم بگیرد.

در ماه ژانویه جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه، و اریک سوآلول، نماینده دموکرات، این طرح را به مجلس نمایندگان آمریکا معرفی کردند. در اوایل اردیبهشت ماه نیز، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این طرح دو حزبی را برای بررسی بیشتر و ارجاع آن به صحن مجلس نمایندگان، با رای قاطع تصویب کرد.

در قسمتی از این طرح آمده است: «رهبر جمهوری اسلامی بر قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی، از جمله وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، بسیج و تمام نهادهایی که در نقض حقوق بشر در ایران دخیل هستند، اختیار تام دارد.»

در اوایل مرداد ماه نیز مارکو روبیو و الکس پادیلا، سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات، طرحی هم‌راستا با طرح قانون مهسا امینی را به سنا ارائه کردند.

از زمان آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، دولت‌های آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا چندین دور تحریم‌ را علیه اشخاص و نهادهای سرکوب‌گر در ایران اعمال کرده‌اند.

طرح مقابله با صادرات موشکی جمهوری اسلامی

مجلس نمایندگان آمریکا در نشست سه‌شنبه خود همچنین طرح مقابله با صادرات موشک‌های ایران را نیز به تصویب رساند. این طرح رییس‌جمهوری آمریکا را موظف می‌کند افراد و نهادهای خارجی را که در توسعه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران نقش دارند تحریم کرده و دارایی‌های آنها را توقیف کند.

طرح مصوب مجلس نمایندگان آمریکا همچنین برخی اعضای بزرگسال خانواده‌های کسانی که در توسعه صنعت موشکی و پهپادی ایران نقش داشته‌اند و نیز کسانی را که با افراد و نهادهای تحت تحریم معاملات چشمگیر انجام می‌دهند، تحریم می‌کند.

این طرح همچنین وزارت خارجه آمریکا را موظف می‌کند درباره اقدام‌هایش در ارتباط با محدودسازی بیشتر فعالیت‌های موشکی ایران و تحلیل زنجیره‌های عرضه‌ای که به برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی کمک می‌کنند، به کنگره گزارش دهد.

قطعنامه محکومیت آزار حکومتی شهروندان بهائی در ایران

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با تصویب قطعنامه‌ای آزار و اذیت بهائیان از سوی حکومت ایران را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست زندانیان بهائی و سایر افرادی را که به دلیل مذهبشان بازداشت هستند، آزاد کند. این قطعنامه از دولت آمریکا خواست ناقضان حقوق بهائیان در ایران را تحریم کند.

جامعه‌بهائیان آمریکا در بیانیه‌ای از مجلس نمایندگان ایالات‌متحده برای تصویب این قطعنامه قدردانی کرد و گفت سرکوب بهائیان در هفته‌های اخیر نیز ادامه داشته و ۶۰ نفر از این شهروندان بازداشت و املاک ۵۹ شهروند بهائی دیگر نیز توقیف شده است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *