هویت زندانیان وابسته به جمهوری اسلامی که در ازای ۶ میلیارد دلار و گروگان‌های آمریکایی مبادله می‌شوند مشخص شد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۲

-این افراد مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ‌پور کفرانی، امین حسن‌زاده و کاوه افراسیابی هستند.
– بر اساس اسناد دادگاه، قطعاتی که مهرداد معین انصاری به دست آورده یا تلاش کرده به دست آوَرَد برای تسلیحات هسته‌ای، هدایت و توسعه موشکی و سایر مقاصد نظامی قابل استفاده بود.
-کاوه لطف‌الله افراسیابی ظاهرا تحلیلگر علوم سیاسی و نویسنده مقیم بوستون، متهم به «لابیگری ثبت نشده برای جمهوری اسلامی» شد. وی دست‌کم از سال ۲۰۰۷ مخفیانه از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل حقوق دریافت می‌کرد.

منابع وابسته به جمهوری اسلامی اسامی ایرانی‌هایی را که در آمریکا زندانی هستند و قرار است در ازای آزاد شدن شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران مبادله شوند اعلام کرده‌اند.

این افراد مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ‌پور کفرانی، امین حسن‌زاده و کاوه افراسیابی هستند.

پایگاه خبری المانیتور روز دوشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) ساعاتی پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا مجوز انتقال شش میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر را صادر کرد، اسامی این پنج زندانی را افشا کرد.

از میان افرادی که تهران به دنبال مبادله آنها با ایالات متحده است، چهار نفر به نقض تحریم‌ها و افراسیابی به اتهام فعالیت به عنوان «عامل خارجی ثبت نشده ایران» زندانی هستند.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که ایران فقط می‌تواند از این پول برای خریدهای بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده کند.

دولت بایدن روز دوشنبه به کنگره اطلاع داد که برای بانک‌های بین‌المللی معافیت صادر کرده تا بتوانند این پول را بدون مشکل به قطر منتقل کنند.

به عنوان اولین گام از اجرای این توافق، رژیم ایران ماه گذشته چهار شهروند آمریکایی را که در زندان اوین محبوس بودند به هتلی نامعلوم منتقل  و اعلام کرد که آنجا در حصر خواهند ماند. پنجمین زندانی آمریکایی از قبل در حبس خانگی بود.

منابع آگاه می‌گویند با صدور مجوز جابجایی پول‌ها حالا آمریکایی‌ها می‌توانند تا هفته آینده ایران را ترک کنند. این افراد عبارتند از مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی که هر یک از آنها به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده‌اند. هویت دو  زندانی دیگر گویا بنا به درخواست خانواده‌هایشان اعلام نشده است.

روز دوشنبه ۲۰ شهریور هیئت جمهوری اسلامی در سازمان ملل فهرستی از ایرانیان زندانی یا محاکمه شده در ایالات متحده را به المانیتور ارائه داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد این اسامی «به دلیل حساسیت روندی که در حال انجام است» خودداری کرد.

این افراد شامل کامبیز عطار کاشانی دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی است که در ماه فوریه به اتهام ارسال تجهیزات الکترونیک و فناوری به مراکز حکومتی ایران، از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی، با استفاده از شرکت‌های پوششی در امارات به ۳۰ ماه زندان محکوم شده بود.

مهرداد انصاری یک ایرانی مقیم امارات و آلمان در سپتامبر۲۰۲۱ به اتهام نقش داشتن در طرحی برای به دست آوردن اقلام حساس دو منظوره برای ایران در نقض تحریم‌ها، به حدود پنج سال زندان محکوم شد. بر اساس اسناد دادگاه، قطعاتی که انصاری به دست آورده یا تلاش کرده به دست آوَرَد برای تسلیحات هسته‌ای، هدایت و توسعه موشکی و سایر مقاصد نظامی قابل استفاده بود.

رضا سرهنگ‌پور کفرانی یک تبعه ایرانی مقیم مونترال در ژوئیه ۲۰۲۱ به صدور غیرقانونی تجهیزات آزمایشگاهی به ایران متهم شد.

امین حسن‌زاده یک تبعه ایرانی و مقیم دائم ایالات متحده ساکن میشیگان در دسامبر ۲۰۲۰ متهم شد. دادستان‌های فدرال حسن‌زاده را که یک مهندس است به سرقت اطلاعات محرمانه از کارفرمای خود و ارسال آن برای برادرش در ایران، که با او در ارتباط بود، متهم کردند.

کاوه لطف‌الله افراسیابی ظاهرا تحلیلگر علوم سیاسی و نویسنده مقیم بوستون در ژانویه ۲۰۲۱ متهم به «لابیگری ثبت نشده برای جمهوری اسلامی» شد.

طبق اسناد دادگاه، افراسیابی دست‌کم از سال ۲۰۰۷ مخفیانه از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل حقوق دریافت می‌کرد و دادستان‌ها گفتند که او در این مدت با یکی از نمایندگان کنگره آمریکا و وزارت خارجه لابی می‌کرده است.

المانیتور در پایان می‌نویسد تبادل زندانیان، که بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای تنش‌زدایی با جمهوری اسلامی تلقی می‌شود، از طریق دولت‌های ثالث از جمله عمان، سوئیس، بریتانیا و قطر انجام شده است. این در حالیست که سالگرد جنبش اعتراضی در ایران نزدیک است و ابراهیم رئیسی قرار است برای حضور در اجلاس سالانه رهبران جهان در مجمع سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *