بازداشت دست‌کم ۲۷۰ تن در سالگرد اعتراضات سراسری

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۷

روزنامه شرق به استناد اظهارات مقام‌های رسمی نوشت که روز شنبه ۲۵ شهریور در سالگرد جان باختن مهسا امینی «دست‌کم ۲۷۰ تن در شهرهای مختلف به غیر از تهران» بازداشت شده‌اند و افزود که اما «آمار و ارقام غیررسمی» حکایت از بازداشت‌های بیشتری دارد.

بر اساس این گزارش، در میان استان‌های ایران به جز تهران که آمار بازداشت‌شدگان اعلام نشده، بیشترین تعداد بازداشت‌ها در آذربایجان غربی با ۱۳۷ مورد بازداشت اتفاق افتاده است و پس از آن استان اصفهان قرار دارد که در آن ۹۷ تن در سالمرگ مهسا امینی بازداشت شده‌اند.

این روزنامه همچنین از «بازداشت گروهی» از معترضان در استان فارس خبر داد و نوشت «سازمان اطلاعات سپاه» این استان آنها را متهم به «هدایت تبلیغات و شعارنویسی» و «تحریک مردم به اعتراض» کرده است.

در ادامه این گزارش عنوان شده که ۱۷ تن در مریوان، سنندج، دیواندره و بوکان و همچنین ۱۵ تن از معترضان در شهر دهدشت، ۲ تن در اردبیل و یک نفر در تبریز طی روز شنبه بازداشت شده‌اند.

در این گزارش با تاکید بر «فقدان آمار رسمی» از تعداد معترضان بازداشت شده در تهران آمده است: «اعتراضات پراکنده‌ای روز شنبه ۲۵ شهریور در شهر تهران برگزار شد اما تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی آماری درباره تعداد بازداشت‌شدگان ارائه نکرده‌اند.»

این در حالی است که تعداد قابل توجهی از اعضای خانواده معترضان بازداشت شده از روز شنبه مقابل فرماندهی انتظامی در منطقه افسریه تهران حضور دارند.

به نوشته شرق، برخی از بازداشت‌شدگان شامگاه شنبه پس از انتقال به این مقر و اخذ تعهد، آزاد شده‌اند اما برخی دیگر از آنها به دیگر بازداشتگاه‌های تهران منتقل شده‌اند.

روزنامه شرق همچنین از بازداشت شماری از معترضان طی روز شنبه در شهرهای گرگان، بجنورد، مشهد، جزیره قشم و شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: «تعداد دقیق آنان مشخص نیست اما دست کم هویت ۱۰ نفر» از بازداشت‌شدگان در این شهرها شناسایی شده است.

در این گزارش همچنین عنوان شده که «مقامات رسمی و استانی» در اظهاراتی جداگانه ضمن اعلام خبر بازداشت‌ها در مناطق تحت مدیریت خود، از معترضان بازداشت شده با عنوان «عناصر ضد امنیتی» نام برده‌اند.

مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی درباره بازداشت‌شدگان سالگرد مهسا امینی و «جزئیات و چند و چون رسیدگی به پرونده آنها» اظهار نظر نکرده‌اند.

طبق ویدیوهای منتشر شده، نیروهای انتظامی روز یکشنبه ۲۶ شهریور در مقابل «ستاد فرماندهی امداد نیروی انتظامی» اقدام به ضرب و شتم خانواده‌هایی کردند که برای پیگیری بازداشت بستگان خود به محل این یگان در منطقه افسریه تهران مراجعه کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *