علی خامنه‌ای: جنگ ایران و عراق مرزهای جمهوری اسلامی را گسترش داد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۹

رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرد در جنگ ایران و عراق، «همه دنیا» با جمهوری اسلامی وارد جنگ شدند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور، در آستانه سالگرد شروع جنگ ایران و عراق، در دیدار با افرادی تحت عنوان «پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس»، به تلاش جمهوری اسلامی برای نفوذ در منطقه اذعان کرد و گفت که این جنگ موجب شد مرزهای ایران گسترش پیدا کند.

خامنه‌ای که رویای استقرار حکومت اسلامی و گسترش حوزه نفوذ جمهوری اسلامی را در سر می‌پروراند، در سخنان روز چهارشنبه گفت که پس از جنگ ایران و عراق، «مرز مقاومت» در منطقه جا افتاد و «دفاع مقدس عنوان مقاومت را در جهان مطرح کرد، پیش برد و جا انداخت».

خامنه‌ای ایالات‌متحده آمریکا را به «تشویق» صدام برای حمله به ایران متهم کرد

رهبر جمهوری اسلامی که منابع عظیمی از بودجه ملی ایران را به سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، تخصیص داده تا گستره حکمرانی‌ش را گسترش دهد، کارهای خود و زیرمجموعه‌هایش را به «ملت ایران» نسبت داد و گفت که این کارها در کشورهای دوردست از شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین «تاثیر» گذاشته و «الگو» شده است.

حکومت ایران که جنگ با عراق را تا هشت سال ادامه داد، پس از پایان جنگ هزینه‌های هنگفتی را برای امور تبلیغاتی «دفاع مقدس» صرف کرد. با این حال، خامنه‌ای در سخنان اخیرش باز هم خواستار «تبیین دفاع مقدس» شد و از فعالان این بخش خواست اهداف حاکمیت را در این بخش با «کارهای هنری» دنبال کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه حمایت‌هایش از سپاه پاسداران گفت که نیروهای مسلح جزو «نوامیس» جامعه‌اند و باید از آن‌ها «تکریم» کرد و «قدرشان» را دانست.

او مدعی شد که «دشمن» قصد دارد در «ارزش‌ها، شرافت و کرامت» نیروهای مسلح «خدشه» وارد کند و باید مراقب بود که این کار انجام نشود. او که پیش‌تر سپاه پاسداران را به خشونت‌ورزی ترغیب کرده بود، در سخنان روز چهارشنبه از آن‌ها خواست «متواضع» باشند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «اقتدار با زبان خوش منافاتی ندارد. با رفتار مهربانانه هیچ منافاتی ندارد. با زبان نرم خیلی وقت‌ها بهتر می‌شود نتایجی به دست آورد. برخی جاها هم لازم است برخورد دیگری شود، آن هم به جای خود.»

خامنه‌ای در ادامه سخنانش ادعا کرد که مردم و خدا سازنده «نظام بی‌سابقه» جمهوری اسلامی‌اند و «دشمن» از ابتدا تاکنون این هدف را دنبال می‌کرد که این نظام را «نابود» کند.

او در ادامه ادعاهایش افزود که جنگ میان دو کشور برای جابه‌جایی مرزی با جنگ برای «نابودی» چیزی که او «هویت یک ملت» خواند متفاوت است و جنگ ایران و عراق فقط مرزی نبود.

رهبر جمهوری اسلامی با طرح این ادعا که در جنگ ایران و عراق «همه دنیا» با جمهوری اسلامی وارد جنگ شدند، گفت: «این مبالغه نیست؛ همه قدرت‌های مطرح آن روز دنیا در حمله به انقلاب اسلامی سهیم شدند، آمریکا، کشورهای اروپایی و بلوک شرق هرکدام یک‌ جور در جنگ علیه انقلاب اسلامی همراه شدند.»

خامنه‌ای، در ادامه سخنانش، ایالات‌متحده آمریکا را به «تشویق» صدام برای حمله به ایران متهم کرد و گفت: «در طول جنگ مهم‌ترین کمک را که کمک اطلاعاتی است، آمریکایی‌ها می‌کردند. به آسانی جایگاه آرایش نیروهای ما را نقشه‌برداری می‌کردند و در اختیار آن‌ها می‌گذاشتند.» او همچنین آمریکا را متهم کرد که «به‌طور مداوم»، شیوه‌های تاکتیکی جنگی را در اختیار صدام می‌گذاشت.

رهبر جمهوری اسلامی سپس به کشورهای اروپایی و بلوک شرق اشاره کرد و گفت که آن‌ها هرچه صدام از «امکانات زمینی و هوایی» لازم داشت به او می‌دادند. او در ادامه پای کشورهای عربی منطقه را هم وسط کشید و ادعا کرد که آن‌ها «پول بی‌حساب» و «مسیر رفت‌وآمد» در اختیار صدام گذاشتند.

علی خامنه‌ای به اینکه جمهوری اسلامی با اتکا بر باورهای مذهبی مردم، جنگ با عراق را ادامه داد، اشاره کرد و افزود: «مدافعان دفاع مقدس با عامل دین حرکت می‌کردند. بخش کثیری از مساجد، منابر، گویندگان، دانشگاه‌ها، مدارس حامی و پشتیبان دفاع مقدس بودند.»

او در ادامه مدعی شد که ملت ایران در جنگ با عراق «ظرفیت‌هایش را کشف کرد و خود را شناخت». او گفت: «ایمن‌سازی دستاوردهای دفاع مقدس ایران را از تجاوزهای احتمالی آینده دور کرد و نشان داد که اگر دشمن آغازگر یک تهاجم باشد، پایان‌بخش آن نیز نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی خواستار معرفی وقایع جنگ ایران و عراق به نسل‌های بعدی شد و به‌رغم صرف بودجه‌های کلان در این بخش، مدعی شد که تاکنون «جزئیات این تابلو عظیم [جنگ ایران و عراق] و پرنقش‌ونگار» شناسایی نشده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *