بیانیه‌های معلمان در آغاز سال تحصیلی؛ طی ۹ ماه گذشته «۴۷ معلم و ۱۱۰ دانش‌آموز» بازداشت شدند

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۱

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید میلیون‌ها دانش‌آموز در ایران، یک سازمان حقوق بشری گزارش داد که طی ۹ ماه اخیر دست‌کم ۱۱۰ دانش‌آموز و ۴۷ معلم بازداشت شده‌اند و برای شماری از دانش‌آموزان و معلمان احکام «زندان و شلاق» صادر شده است.

از سوی دیگر سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان، طی بیانیه‌ای در آغاز سال تحصیلی جدید، به «محدودیت‌ها و فشارهای سیاسی» حکومت علیه معلمان و فرهنگیان اعتراض کردند.

کانون فرهنگیان استان اصفهان نیز در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که در سال تحصیلی جدید، «ظلم و ستم، جهل و نادانی، فقر و بی‌عدالتی» در ایران «ریشه‌کن» شود و انجمن صنفی معلمان کردستان نیز نسبت به «امنیتی‌کردن فضای مدارس» توسط دستگاه‌های حکومتی اعتراض کرد.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برای میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران معلم در ایران، در گزارشی آمارهایی از «سرکوب گستره معلمان و دانش‌آموزان، صدور احکام شلاق و زندان برای معلمان و دانش‌آموزان» در شهرهای مختلف ایران را منتشر کرد.

در این گزارش عنوان شده است که فقط طی ۹ ماه اخیر، یعنی از ۱۱ دی ماه و آغاز سال جاری میلادی، تاکنون، دست‌کم ۱۱۰ کودک و دانش‌آموز، همگی زیر هجده سال، در ایران بازداشت شده‌اند و برای ۵ تن از این دانش‌آموزان نیز حکم «زندان و شلاق» صادر شده است.

این سایت حقوق بشری همچنین در گزارش خود تاکید کرد که طی ۹ ماه اخیر دست‌کم ۴۳ معلم در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

علاوه بر بازداشت گسترده معلمان، این گزارش می‌افزاید که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی طی ۹ ماه اخیر، یعنی از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۳ تاکنون «۱۷ تن از معلمان» را نیز در شهرهای سنندج، شیراز، یزد، مریوان، آبدانان، تهران، کاشان و سقز به «حبس و شلاق» محکوم کرده است.

انجمن صنفی معلمان استان فارس، در آغاز سال تحصیلی جدید طی پیامی نوشت: «مهرماه و جاماندگان از مهر؛ مهرماه و بازگشایی مدارس را در حالی آغاز می‌کنیم که چندین هزار کودک به دلایل‌ مختلف از تحصیل بازمانده‌اند.»

این انجمن همچنین افزود که «کودکان کار، قربانیان کوچک فقر، از جمله بازماندگان از تحصیل» هستند در حالی که طبق قانون اساسی فعلی نیز «دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد.»

انجمن صنفی معلمان استان کردستان نیز در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی تاکید کرد که«بی‌تدبیری‌های متولیان نظام آموزشی کشور در سطوح شهرستانی، استانی و ملی، دمار از روزگار تعلیم و تربیت» در آورده است.

این انجمن همچنین به ترک تحصیل ۹۶۰ هزار کودک و نوجوان، گسترش شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی به نظام آموزش اشاره کرد و از طرفی در بیانیه خود به «امنیتی‌کردن فضای مدارس» توسط دستگاه‌های حکومتی اعتراض کرد.

کانون فرهنگیان استان اصفهان در بیانیه‌ای به مناسبت سال تحصیلی جدید، نوشت: با این امید راه نو را آغاز می‌کنیم که «ظلم و ستم، جهل و نادانی، فقر و بی‌عدالتی از این مملکت رخت بربندد و ریشه کن شود» و روزی «نخبگان بر صدر نشینند و قدر بینند و با عقلانیت و خردورزی فلسفه شاد زیستن را پی‌ریزی کنند.»

اعتراض سه تشکل صنفی فرهنگیان به احکام زندان، تبعید و فشارهای حکومتی بر معلمان

در همین حال سه تشکل صنفی فرهنگیان شامل «سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان» نیز همزمان با سال تحصیلی، به «محدودیت‌ها و فشارهای سیاسی» حکومت علیه معلمان و فرهنگیان اعتراض کردند.

در بیانیه این سه تشکل صنفی معلمان از جمله به «سختگیری‌های گسترده با معلمان و برخوردهای قضایی و امنیتی با آنها»، «صدور احکام زندان‌های طولانی‌مدت» و «پرونده‌سازی در دادگاه‌های انقلاب» برای معلمان به عنوان بخشی از برخوردهای حکومتی علیه معلمان اشاره شده است.

این سه تشکل صنفی معلمان همچنین تاکید کردند که بخش دیگری از سرکوب معلمان نیز در خود وزارت آموزش و پرورش و با «پرونده‌سازی برای معلمان در هیات‌های تخلفات اداری و صدور احکام اخراج، بازخرید، بازنشستگی اجباری، تبعید، قطع حقوق، حذف شمول رتبه‌بندی و انفصال از خدمت تعدادی از معلمان کنشگر صنفی، سیاسی» انجام می‌شود.

«سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان» در بیانیه خود تاکید کردند که انتظار دارند «سال جدید سال پایان فشارها و محدودیت‌ها و پرونده‌سازی و اعمال سخت‌گیری علیه فرهنگیان به ویژه فعالان صنفی، سیاسی» باشد.

این سه تشکل صنفی معلمان در بیانیه مشترک خود به عمیق‌تر شدن «بحران‌های حاکم بر نظام آموزشی کشور» اشاره کرده و افزودند: «ناکارآمدی حاکم در آموزش و پرورش سبب بحران‌های کیفیت، عدالت و مشروعیت» در نظام آموزشی شده است.

آنها با تاکید بر اینکه علاوه «بحران کیفیت» در نظام آموزشی که به افت کیفیت آموزش میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی منجر شده است، «بحران عدالت» در نظام آموزشی نیز سبب «افزایش شکاف طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی، ترک تحصیل گسترده دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کم ‌بضاعت» و «تفاوت کیفیت آموزش در مناطق محروم و مرفه» شده است.

در بیانیه «سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان» همچنین تاکید شده که «نارضایتی گسترده خانواده‌ها از نظام آموزشی، روی‌آوردن بخشی از مردم به مدارس غیردولتی و آموزش خصوصی، عدم اعتماد به کیفیت آموزش دولتی، و توسعه محتوای سیاسی و ایدئولوژیک» نیز بیانگر وجود «بحران مشروعیت» در نظام آموزشی ایران است.

آنها همچنین نسبت به فروش و واگذاری «دارایی‌های نظام آموزشی» تحت عنوان طرح مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به نام «مولدسازی»، نسبت به «خطر ناکارآمدی و فساد» هشدار دادند.

این سه تشکل معلمان و فرهنگیان تاکید کردند که «املاک آموزش ‌و ‌پرورش دارایی‌های عمومی هستند و در حالی که در بسیاری از مناطق شهری با تراکم کلاسی بالای۳۰-۴۰ نفری دانش‌آموزان مواجه هستند، فروش، واگذاری و مولدسازی املاک این سازمان، بسیار پرسش‌‌برانگیز و نگران‌کننده‌ است.»

سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزآن و معلمان در حالی آغاز می‌شود که در سال تحصیلی گذشته، اعتراضات دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران همزمان با اعتراضات زن، زندگی‌، آزادی ابعادی بسیار گسترده یافت.

علاوه بر بازداشت گسترده دانش‌آموزان، تعدادی از دانش‌آموزان در ارتباط با اعتراضات زن،زندگی، آزادی نیز به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

همچنین از اواخر آذر ماه پارسال، مدارس و به ویژه دانش‌آموزان دختر آماج حملاتی قرار گرفتند که ابتدا از حمله به چند مدرسه دخترانه در قم آغاز شد، سپس به بروجرد و در ادامه به ده‌ها شهر ایران گسترش یافت و تا هفته‌های پایانی سال نیز ادامه داشت.

با استفاده از شبکه های اجتماعی؛ ش.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *