انتصاب «خارج از قاعده» ۱۷ عضو جدید فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۳

کمتر از دو ماه پس از انتصاب رئیس جدیدی برای فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی، یک روزنامه چاپ تهران از انتصاب «خارج از قاعده» ۱۷ نفر به عنوان عضو جدید این فرهنگستان خبر داده است.

روزنامه «پیام ما» در شماره روز دوشنبه سوم مهر در گزارشی با عنوان «بدعت در فرهنگستان علوم» به نقل از یکی از اعضای وابسته فرهنگستان علوم که نخواسته نامش فاش شود، نوشت: «به‌جز دو سه نفر از اعضای جدید که پیش از این با فرهنگستان در ارتباط بوده‌اند، باقی، چهره‌های سیاسی هستند.»

او درباره چگونگی انتخاب این افراد افزود: «شورای عالی انقلاب فرهنگی در دههٔ ۸۰ و ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مصوبه‌ای را ارائه کرد که عضویت بعضی از افراد در فرهنگستان علوم با صلاحدید این شورا و تصویب رئیس فرهنگستان علوم اتفاق بیفتد، اما این مصوبه در زمان ریاست داوری اردکانی اجرا نمی‌شد.»

مراسم معرفی محمدرضا مخبر دزفولی به عنوان رئیس جدید فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران

این منبع مطلع ادامه داد:‌ «با روی کار آمدن رئیس جدید فرهنگستان علوم از شهریور امسال، برای ۱۷ نفر بدون نظر مجمع عمومی به طور مستقیم، حکم عضویت پیوسته فرهنگستان صادر شده است.»

اما همزمان روزنامه رسمی کشور نیز که همه انتصاب‌های دولتی باید در آن منتشر شود، روز ۲۷ شهریور، «مصوبه انتخاب اعضای پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران» را چاپ کرد.

مصوبه‌ای که در این روزنامه چاپ شده، اظهارات این منبع مطلع روزنامه «پیام ما» را تأیید می‌کند که این افراد بر اساس قانون مرداد ۱۳۸۸ (قانونی که پس از اعتراضات سراسری آن سال به تصویب رسید) انتخاب شده‌اند.

اما روزنامه رسمی کشور نوشته که اعضای جدید در جلسه روز دهم مرداد شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شدند؛ یعنی در همان روزی که مخبر دزفولی هم به عنوان رئیس جدید فرهنگستان علوم انتخاب شد.

بنابراین، همزمانی انتخاب اعضای جدید و رئیس جدید فرهنگستان علوم، صحت گزارش «پیام ما» درباره انتخاب «خارج از قاعده و مراحل رسمی» اعضای جدید را تقویت می‌کند.

مخبر دزفولی که اکنون رئیس فرهنگستان علوم شده، پیشتر به مدت سال‌ها عضو و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، از چهره‌های اصولگرا و مورد اعتماد رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

اکثریت اعضای جدید فرهنگستان علوم نیز در سازمان‌های حکومتی و دولتی سابقه فعالیت داشته‌اند و از چهره‌های اصولگرا به شمار می‌روند.

پرویز داودی معاون اول رئیس‌جمهور در دولت محمود احمدی‌نژاد، علی اکبر صادقی رشاد عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر کنونی علوم، محمدمهدی طهرانچی رئیس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی و نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دولت احمدی‌نژاد از جمله اعضای جدید فرهنگستان علوم هستند.

روزنامه «پیام ما» گزارش داده که پس از انتخاب این ۱۷ نفر، رضا فرجی دانا، وزیر اسبق علوم از دبیری فرهنگستان علوم استعفا کرد.

بر اساس گزارش «پیام ما» و دیگر رسانه‌های ایران، فرجی‌دانا در نامه‌ استعفایش نوشت که «دخالت مرجع سیاستگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتصاب عده‌ای به عضویت پیوسته فرهنگستان علوم بدون کسب نظر و رای مجمع عمومی فرهنگستان»، علت این استعفا بوده است.

دبیر پیشین فرهنگستان علوم، این دخالت‌ها را بدعتی تاریخی در طول حیات این نهاد علمی از آغاز تأسیس آن خوانده و تاکید کرده که «این اقدام بر مرجعیت علمی فرهنگستان علوم در سطح ملی و بین‌المللی و زیر سوال بردن اعتبار جهانی آن صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند».

موج جدید تغییرات در فرهنگستان علوم، همزمان با موج اخراج‌ها و تعلیق‌های استادان دانشگاه در ایران است که در تداوم سرکوب‌ اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌های پیام ما، روزنامه رسمی کشور و رادیو فردا؛ م.خ / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *