والیبالیست‌ها اولین طلای ایران را در بازی‌های آسیایی هانگژو به گردن آویختند

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۴

تیم ملی والیبال ایران با پیروزی مقابل چین، اولین مدال طلای کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو را به دست آورد.

پس از پیروزی ۲۵ – ۱۹ چین در ست اول، این بازی می‌توانست پنچاه و چهارمین نشان زرین میزبان بازی‌های آسیایی باشد اما با تغییر روند مسابقه، اولین طلای ایران رقم خورد.

والیبالیست‌های ایرانی با برتری ۳-۱ مقابل چین، برای سومین دوره پیاپی قهرمان بازی‌های آسیایی شدند. آن‌ها در فینال ۲۰۱۸ جاکارتا بر کره جنوبی غلبه کرده بودند و در بازی نهایی ۲۰۱۴ اینچئون نیز ژاپن را شکست داده بودند.

از سال ۱۹۵۸ که والیبال در جدول بازی‌های آسیایی قرار گرفت و ایران در جایگاه دوم ایستاد، این تیم تاکنون علاوه بر سه جام قهرمانی، دو نشان نقره و یک برنز هم به دست آورده است.

ایران در شرایطی قهرمان شد که به تازگی در فینال قهرمانی آسیا به میزبانی ارومیه، مانند لیگ ملت‌ها در سه ست پیاپی مغلوب ژاپن شد.

با این حال ژاپنی‌ها ترجیح دادند تیم دوم‌شان را به هانگژو بفرستند. تیمی که باز هم دست خالی نماند و با غلبه بر قطر روی سکوی سوم ایستاد.

ایران مقابل چین ست اول را واگذار کرد اما برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش سه ست بعدی را برد. محمد موسوی، محمدطاهر وادی، محمد ولیزاده، امیرحسین اسفندیار، امین اسماعیل‌نژاد، شهروز همایونفرمنش و محمدرضا حضرت‌پور بازیکنان آغازگر ایران در بازی پایانی بودند.

بهروز عطایی با کسب این جام قهرمانی، می‌تواند حجم سنگین انتقادات که از لیگ ملت‌ها تاکنون جاری بوده است را فرو بنشاند. با این حال او بلافاصله باید شاگردانش را در برزیل و مسابقات گزینشی المپیک، به مصاف رقبایی از قاره‌های مختلف و به مراتب قدرتمندتر از چین بفرستد.

بازیکنان ایران برای تحقق هت‌تریک قهرمانی، ابتدا در گروه ب با نتیجه ۳-۰ نپال را بردند و ۳-۱ از سد بحرین عبور کردند.

همبازیان موسوی در مرحله بعد، ۳-۰ تایلند را شکست دادند. در نیمه نهایی نیز با همین نتیجه قطر را از پیش رو برداشتند.

همایونفرمنش با ۱۷ امتیازی که مقابل چین کسب کرد، برترین بازیکن ایران در فینال بود. صابر کاظمی و اسفندیار نیز هر کدام ۱۴ امتیاز به دست آوردند.

امتیازآورترین بازیکن زمین، ژانگ از چین بود که توپ را ۱۹ بار در زمین ایران نشاند. اما با وجود هنرنمایی او، چینی‌ها که آخرین بار در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک به قهرمانی رسیده‌اند، بار دیگر از دستیابی به جام قهرمانی بازماندند.

ایران در جدول رده‌بندی مدال‌های بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ با یک طلا، چهار نقره و پنج برنز، با مجموع ۱۰ مدال، رده دهم کشورهای شرکت کننده را در اختیار دارد.

والیبالیست‌های ایران پس از بالای سر بردن جام قهرمانی، باید در گروه آ از مسابقات مقدماتی المپیک با تیم‌های برزیل، ایتالیا، کوبا، اوکراین، آلمان، جمهوری چک و قطر بازی کنند. از جمع این هشت تیم، فقط دو تیم برتر جواز حضور در پاریس را می‌گیرند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *