پشت پرده اخراج اساتید مصوبه‌ای با امضای ابراهیم رئیسی است

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۵

روزنامه اعتماد چاپ تهران به نقل از محسن برهانی استاد تعلیق شده دانشگاه تهران نوشته «یک ماه پس از استقرار دولت ابراهیم رئیسی مصوبه‌ای برای برخورد با اساتید دانشگاهی مصوبه‌ای ابلاغ شد.»

آنچه روزنامه اعتماد «خالص‌سازی» دانشگاه‌ها توصیف کرده، مستند به مصوبه‌ای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک ماه پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی ابلاغ کرده بود. روزنامه‌ اعتماد این خبر را به نقل از محسن برهانی استاد پیشین حقوق دانشگاه تهران منتشر کرده است.

بنابر این گزارش، این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که امضای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران را پای خود دارد بهانه «اخراج اساتید» بوده است. در این مصوبه، خطاب به هیات‌های عالی جذب اعضای هیات علمی «شرایط قطع همکاری با اساتید» قید شده است.

محسن برهانی استاد تعلیق شده دانشگاه تهران درباره وضعیت خود نیز به روزنامه اعتماد گفت «نه شاکی خصوصی دارم،نه مسئله مالی دارم نه مشکل اخلاقی؛تعلیقم کردند چون در توییتر و اینستاگرام از منظر فقه و حقوق،از مردم دفاع کردم».

در ماه‌های اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در پی با اخراج شماری از استادان دانشگاه‌های ایران، برخی روزنامه‌های چاپ ایران از «انقلاب فرهنگی» جدید یاد کرد.

اما روند اخراج استادان و فشارهای امنیتی بر دانشگاهیان ایران پس از اعتراضات سراسری که با کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی) شدت گرفت و بازتاب گسترده‌ای یافته است.

اکنون محسن برهانی به اعتماد گفته است «چند شخص مغرض اراده کرده اند هر استادی را (حتی رسمی و قطعی) بر اساس سلیقه‌شان تعلیق کنند. در این صورت آیا چیزی از امنیت شغلی اساتید باقی می‌ماند؟ اگر این رویه در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر تثبیت شود باید منتظر حرکت دومینووار این بدعت و سرایت آن به همه شهرستان‌ها باشیم.»

محسن برهانی کیست؟

آقای برهانی حقوق‌دان و وکیل دادگستری است. آقای برهانی فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت مدرس است و دکتری حقوق جزا دارد.

او در کارنامه خود سابقه تحصیلات حوزوی هم دارد.

اولین بار دیماه ۱۴۰۱ بود که خبرهایی از تعلیق و اخراج این استاد دانشگاه تهران منتشر شد.

او از حکم اعدام محسن شکاری زندانی سیاسی هم انتقاد کرده بود. محسن شکاری در ارتباط با اعتراضات سراسری سال گذشته اعدام شد.

آغاز سال تحصیلی؛ انتقادها از وضعیت دانشگاه‌ها

در ماه‌های اخیر استادان زیادی در دانشگاه‌های مختلف ایران اخراج شده‌اند یا دانشگاه به همکاری با آنها پایان داده است یا در حال حاضر تعلیق‌اند.

اما با شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر ایران، باز هم گزارش‌هایی از دستگیری، اخراج، تعلیق و فشارهای امنیتی چندجانبه به دانشجویان و استادان در شهرهای مختلف منتشر شده است.

در یکی از آخرین تحولات رضا فرجی دانا استاد دانشگاه تهران و وزیر سابق علوم نیز در اعتراض به دخالت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی از عضویت در فرهنگستان علوم استعفا کرد.

اخراج از دانشگاه، تعلیق، قطع یا کاهش حقوق، بازنشستگی اجباری، احضار توسط حراست دانشگاه، احضار از سوی نهادهای امنیتی و در نهایت محرومیت از فرصت‌های حرفه‌ای، بودجه‌های مطالعاتی و پروژه‌های علمی، از جمله فشارهایی است که بر استادان دانشگاه در این مدت وارد شد و در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، شتابی مضاعف پیدا کرده است.

در بهمن ماه پارسال بیش از ۱۰۰ استاد دانشگاه در سراسر جهان در نامه‌ای به اخراج شماری از استادان دانشگاه‌های ایران اعتراض کردند. این استادان در نامه خود نوشته‌ بودند که اخراج اعضایی از هیات علمی دانشگاه‌ها روند هماهنگ‌شده و تکراری است که به‌ویژه در سال‌های اخیر شدت گرفته است.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *