رکوردشکنی تورم در بخش آموزش؛ نرخ فقر در بین کودکان بیشتر از متوسط کل کشور است

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۶

بخش آموزش در شهریور ماه امسال در میان ۱۲ بخش اصلی تشکیل‌دهنده تورم، بالاترین نرخ تورم ماهانه را به خود اختصاص داد. پیشتازی تورم در این بخش در شرایطی است که بر اساس گزارش‌های رسمی، دست‌کم ۹۳۰ هزار دانش‌آموز به‌خاطر مشکلات اقتصادی از تحصیل باز‌مانده‌اند.

شاخص بهای بخش آموزش در این ماه در حالی رشد ۳/۶ درصدی را به ثبت رساند که نرخ تورم ماهانه شاخص کل در شهریور، دو درصد گزارش شده است.

طی ماه‌های اخیر، پیشتازان نرخ تورم در میان بخش‌های اصلی، بخش‌‌های غیر‌خوراکی هستند. در حالی‌ که آخرین داده‌های تورم مرکز آمار برای شهریور ۱۴۰۲ نشان می‌دهند تمام شاخص‌های تورم نقطه به نقطه، سالانه و ماهانه نزولی شده‌اند.

با این حال تورم سالانه مواد غیر‌خوراکی و خدمات همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

در تابستان، تورم بخش خدمات متاثر از بالا رفتن تورم اجاره و سهم بالای آن در شاخص قیمت، تحت تاثیر قرار گرفت و روندی صعودی داشت.

بررسی‌های روزنامه دنیای اقتصاد نشان می‌دهد سهم هزینه‌‌‌ آموزش از کل هزینه خانوار در بازه ۱۱ ساله منتهی به سال ۱۴۰۰، به زیر یک درصد سقوط کرده است.

این روزنامه تاکید کرده است نرخ فقر در بین کودکان بیشتر از متوسط کل کشور است.

از سوی دیگر در حالی که نرخ فقر در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ ‌درصد بوده، نرخ فقر کودکان عدد ۳۴ ‌درصد را نشان می‌دهد.

افزایش شاخص بهای مرتبط با بخش آموزش از یک سو و افزایش شدید هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی و تامین مسکن و اجاره از سوی دیگر، سهمی برای هزینه‌های مرتبط با آموزش در سبد هزینه خانوارها باقی نگذاشته است.

بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش از ۹۳۰ هزار دانش‌آموز به‌خاطر مشکلات اقتصادی از تحصیل باز‌مانده‌اند.

با اینکه در ماه‌های اخیر نرخ تورم خوراکی‌‌ها تب و تاب دو سال گذشته را تجربه نمی‌کند اما افزایش شدید تورم غذایی برای دوره‌ای طولانی، اثراتی شدید بر سبد هزینه‌های خانوار به جای گذاشته است.

بررسی‌های روزنامه دنیای اقتصاد همچنین نشان می‌دهد خانوارهای کم‌درآمد (دهک اول) نیمی از هزینه‌های خود را صرف خرید خوراکی می‌کنند که این رقم برای خانوارهای پردرآمد (دهک دهم) ۲۰ درصد است.

بر اساس یافته‌های این گزارش، بالا بودن تورم خوراکی‌ها بیشترین آسیب را به دهک‌های کم‌درآمد وارد می‌کند.

گزارش‌های مرکز‌ آمار ایران از تحولات نرخ تورم و همچنین بودجه‌های خانوار نشان می‌دهند در نیم‌دهه اخیر تورم خوراکی‌ها سه پله بالا رفته است.

بر این اساس، میانگین تورم خوراکی‌ها طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود ۲۱ درصد بوده که این عدد در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ به محدوده ۵۰ درصد رسیده است.

به تعبیر روزنامه دنیای اقتصاد، نرخ تورم خوراکی‌ها وارد یک عصر جدید شده و اگرچه سیاستگذار سعی کرده در سال‌های اخیر با پرداخت یارانه‌های نقدی، کمی از شدت اثر بالا بودن تورم بر سفره خانوار بکاهد اما بررسی‌ها نشان می‌دهند در سال‌های اخیر همچنان روند خط فقر صعودی بوده است.

پیش‌تر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شمار جمعیت زیر خط فقر ایران را بین ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تا ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده بود.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *