گزارش‌ها درباره «جمع‌آوری عوامل حجاب‌بان» از ایستگاه‌های مترو تهران

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۳

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است به دنبال رسانه‌ای شدن خبر «بیهوش» شدن آرمیتا گراوند هنگام رفتن به مدرسه در ایستگاه مترو شهدا، «عوامل حجاب‌بان» از ایستگاه‌های مترو تهران جمع‌آوری شده‌اند.

رسانه حقوق بشری هه‌نگاو روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه نوشت از زمانی که رسانه‌ها «خبر بیهوشی و به کما رفتن آرمیتا گراوند» را منتشر کرده‌اند دیگر «هیچ یک از حجاب‌بان‌‌های شیفت روز حادثه» برای آرمیتا در محل کار خود حاضر نشده‌اند.

یک کانال خبری دیگر نیز گزارش داده است که «عوامل حجاب‌بان» شهرداری تهران که در ایستگاه‌های مترو به تذکر حجاب مشغول بودند»، از روز دوشنبه فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

آرمیتا گراوند روز یکشنبه ۹ مهر هنگام رفتن به مدرسه در ایستگاه مترو شهدا تهران و در واگن مترو تهران «بیهوش» شد که توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شد. یک منبع مطلع در بیمارستان فجر در منطقه نیروی هوایی تهران به رادیو فردا گفته‌ است٬ او دچار «خونریزی مغزی و خونریزی در جمجمه» شده و «دلیل افت فشار و بیهوشی او ناشی از همین مسئله است».

هنوز مشخص نیست که عدم حضور عوامل «حجاب‌بان» در ایستگاه‌های مترو با حادثه برای آرمیتا گراوند مرتبط است یا این که سیاست شهرداری تهران در این زمینه تغییر کرده است.

با این حال٬ تاکنون شهرداری تهران به گزارش‌ها در خصوص «جمع آوری عوامل حجاب‌بان‌» واکنشی نشان نداده است.

رسانه شهرداری تهران می‌گوید٬ ماموریت نیروهای «حجاب‌بان» در متروی تهران، تذکر لسانی، ممانعت از ورود به واگن‌های مترو و تحویل زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند به نیروهای انتظامی است.

پیش از این ویدئوهای متعددی از برخورد با زنان در ایستگاه‌های مترو منتشر شده است که حاکی از استقرار چند لایه نیروها برای تحمیل حجاب به زنان است.

در همین زمینه، روزنامه همشهری، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران روز گذشته در مطلبی به گزارش‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره برخورد عوامل «حجاب‌بان» متروی تهران با آرمیتا گراوند واکنش نشان داد.

همشهری نوشته بود «مأموران انتظامی در مترو بدون درگیری لفظی و برخورد فیزیکی، فقط با یک جمله، تذکر رعایت حجاب می‌دهند.»

روزنامه همشهری در ادامه با اشاره به « تصاویر دوربین‌های مدار بسته از لحظه ورود» آرمیتا گراوند به قطار و بیرون آوردنش از واگن نوشته است: «بر اساس این فیلم‌ها، دختر جوان هنگام ورود به واگن قطار از هوش رفته و خبری از ضرب و شتم او هم نیست.»

به رغم نوشته روزنامه همشهری، تصاویر دوربین‌های مدار بسته نشان می‌دهد دختری بدون حجاب اجباری و پوشش سر همراه دو دختر دیگر وارد قطار می‌شود و لحظاتی بعد همراهان، او را که بر زمین افتاده به خارج از واگن و به سکو می‌کشند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه می‌گوید آرمیتا گراوند به «علت افت فشار» تعادل خود را «از دست می‌دهد و دقیقا در ورودی قطار به زمین می‌خورد.»
مسعود فراستی در ادامه اضافه کرده است: «با بررسی فیلم‌ها مشخص شد از زمان ورود این خانم به ایستگاه هیچ‌گونه برخورد لفظی و فیزیکی بین این دانش‌آموز و کارکنان مترو رخ نداده و به هیچ عنوان چنین چیزی ثبت و ضبط نشده است.»

این در حالی است که تاکنون مترو تهران تصاویری از داخل واگن قطار و نحوه «زمین‌خوردن» این دختر دانش آموز منتشر نکرده‌ است.

شهرداری تهران در اواسط مردادماه سال جاری اعلام کرده بود که ۴۰۰ نیرو را به عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهانه ۱۲ میلیون تومان برای استقرار در مترو استخدام کرده است.

روزنامه اینترنتی فراز درباره واحد جدید «حجاب‌بان» در شهرداری تهران، از قول یک منبع مطلع نوشت که این نیروها به عنوان «حجاب‌بان» توسط یگان حفاظت شهرداری تهران گزینش شده‌اند و کلاس‌های آموزشی مرتبط را گذرانده‌اند و به زودی در ایستگاه‌های متروی تهران وارد عمل خواهند شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز روز یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در شورای شهر پایتخت گفت که شهرداری در مورد حجاب با تشکیل «یگان حفاظت» و استفاده از «گروه‌های جهادی» اقدام به «کار ایجابی سنگین» در ۷۰ ایستگاه مترو کرده است.

وی در توضیح این تشکیل این یگان گفت: «گروه‌های جهادی آمدند، دوستان ما آمدند و یگان حفاظت را تشکیل دادیم که مصوبه‌اش از سال ۱۳۹۶ اجرا نشده بود، اما ما آن را تشکیل دادیم.»

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *