۱۳۷ پزشک، وکیل،‌ فعال سیاسی و مدنی، خواهان آزادی یاسر رحمانی‌راد شدند

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۸

بیش از ۱۳۰ پزشک، وکیل، کنش‌گر و آسیب‌دیدگان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط یاسر رحمانی‌راد، پزشک درمان‌گر مجروحان در این جنبش شدند.

یاسر رحمانی‌راد پزشکی است که به دلیل درمان مجروحان آسیب‌دیده از سرکوب‌های حکومت، روز ۳۰ شهریور برای دومین بار طی یک سال گذشته بازداشت شد.

او اولین‌ بار روز ۱۳ آذر ۱۴۰۱ درحالی همراه دو پزشک دیگر به نام‌های بهنام اوحدی و همایون افتخاریان بازداشت شد که برای درمان مجروحان سرکوب خونین اعتراضات در مهاباد به این شهر رفته بود.

رحمانی‌راد روز ۲۹ آذر سال گذشته به قید وثیقه به صورت موقت آزاد اما در روزهای پایانی شهریور امسال و در پی حمله ماموران به منزل پدری‌اش در خرم‌آباد، دوباره بازداشت شد.

در جریان خیزش انقلابی، چندین پزشک و دانشجوی پزشکی دستگیر و دست‌کم چهار تن از آنان به نام‌های پریسا بهمنی، آیدا رستمی، مسعود احمدزاده و آیلار حقی به دست ماموران حکومتی کشته شدند.

آیدا رستمی نیز مانند رحمانی‌راد از جمله پزشکانی بود که در جریان خیزش انقلابی به آسیب‌دیدگان در شهرک اکباتان تهران به‌عنوان یکی از مناطق کانونی اعتراضات کمک‌رسانی می‌کرد اما پیکر بی‌جان او چند روز پس از اعلام مفقودی‌اش درحالی پیدا شد که آثار شکنجه روی بدنش وجود داشت.

با گذشت حدود سه هفته از بازداشت یاسر رحمانی‌راد، جمعی از کنش‌گران ایرانی نامه‌ای مشترک منتشر کرده و از سازمان‌ها و نهادهای بین‌‌المللی مانند سازمان پزشکان بدون مرز، صلیب سرخ، ارکان مسوول سازمان ملل متحد و تمامی سازمان‌های پزشکی کشورهای دموکراتیک خواستند در مورد این اتفاق سکوت نکنند.

امضاکنندگان نامه همچنین خواهان پایان یافتن فوری «پرونده‌سازی غیرقانونی و غیرانسانی» علیه این پزشک شدند که اکنون در بازداشت اداره اطلاعات سپاه پاسداران لرستان است.

فادیم تونگر، عضو پارلمان آلمان و کفیل سیاسی یاسر رحمانی‌راد از جمله امضاکنندگان این نامه است.

در فهرست ۱۳۷ چهره و سازمان امضاکننده این نامه همچنین نام ۱۵ تن از آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم و دیگر مصدومان خیزش انقلابی، خانواده‌های دادخواه، زندانیان سیاسی سابق و کنونی، فعالان حقوق بشر، کنش‌گران سیاسی و مدنی و ده‌ها وکیل و پزشک به چشم می‌خورد.

انتشار این نامه هم‌زمان با برگزاری چهارمین نشست کمیته حقوق بشر سازمان ملل و ارائه گزارش ادواری آن درباره نقض میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی از سوی جمهوری اسلامی است.

این نشست در روزهای ۱۷و ۱۸ مهر در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *