حذف ۱۰ هزار رشته دانشگاهی در مقاطع ارشد و دکتری؛ تأسیس دانشگاه‌های «حکمت بنیان»

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۸

-وزارت علوم جمهوری اسلامی قصد دارد تا ۱۴۰۳ ۱۰ هزار رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را حذف کند. ادعا شده دلیل این اقدام «بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان» است.
-معاون وزارت علوم می‌گوید برای تأسیس «دانشگاه‌های حکمت بنیان و تمدن‌ساز» برنامه‌ریزی شده که پایه‌های آن شامل چهار مؤلفه، برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌محوری است.

معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای «حذف ۱۰ هزار رشته تحصیلی» در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد. ادعا شده دلیل این اقدام «بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان» است.

قاسم عموعابدینی روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه با اعلام این خبر به ضرورت «بازنگری رشته‌های دانشگاهی» اشاره کرد و گفت: «پس از بررسی‌های کارگروه‌های مربوطه در صورتیکه از نظر شغلی آینده‌ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در این رشته‌ها وجود نداشته باشد، تمامی ۱۰ هزار رشته سال آینده حذف خواهند شد.» این مقام وزارت علوم اشاره نکرد که کدام رشته‌ها حذف شده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد «بر اساس سیاست بازنگری رشته‌های دانشگاهی در وزارت علوم» اکنون یک مدل و برنامه‌ای را در «دانشگاه‌های حکمت بنیان و تمدن‌ساز» برنامه‌ریزی شده که براساس آن، دانشجویان استعداد برتر به جای پذیرش از فوق دیپلم به کارشناسی و از کارشناسی به کارشناسی ارشد و از کارشناسی ارشد به دکتری، این دانشجویان از دیپلم در فوق لیسانس پذیرش شوند که به آن «فوق لیسانس پیوسته» می‌گویند و همچنین بتوانند از لیسانس در مقطع دکتری پذیرش شوند.

به گفته این مقام وزارت علوم، این پذیرش «خاص استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر» است و ادعا شده «این روند در بسیاری دانشگاه‌های دنیا انجام می‌شود.» به این شکل که دانشجو با ارائه برنامه به یک استاد، شاگرد او می‌شود و پذیرش از کارشناسی تا دکتری هم رواج دارد.

عموعابدینی افزود: «پایه دانشگاه حکمت بنیان شامل چهار مؤلفه برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌محوری است.»

این اظهارات در شرایطی بیان شده که دانشگاه‌ها در ایران از زمان شیوع کووید-۱۹ و پس از آن خیزش ضدحکومتی از اواخر شهریور ۱۴۰۱ تاکنون تعطیل یا در مقاطعی نیمه تعطیل بود.

حکومت دانشگاه‌ها را یکی از اصلی‌ترین کانون‌های اعتراض می‌داند به همین دلیل به هر بهانه‌ای تلاش می‌شود از برگزاری کلاس‌های حضوری در بسیاری از مراکز علمی عالی و دانشگاه‌ها جلوگیری شود.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *