خامنه‌ای دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله حماس به اسرائیل را رد کرد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۸

خامنه‌ای دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله حماس به اسرائیل را تکذیب کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۸ مهر، طی یک سخنرانی برای نیروهای مسلح، دست داشتن حکومت خود در حمله گسترده روزهای اخیر حماس به اسرائیل را رد کرد.

او پس از آن مجبور به اظهار نظر در این باره شده است که در دو روز اخیر، جدا از کمک مالی معمول تهران به حماس، اخبار و گزارش‌هایی هم از مشارکت جمهوری اسلامی در حمله مرگبار اخیر به خاک اسرائیل در رسانه‌های غربی منتشر شده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در این باره گفت که حامیان اسرائیل و «بعضی از افرادِ خود» حکومت اسرائیل «یاوه‌گویی‌هایی در این دو سه روز کردند… از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرفی می‌کنند.»

علی خامنه‌ای افزود که آنها در این مورد «اشتباه می‌کنند، ما البته از فلسطین و مبارزات دفاع می‌کنیم… اما آنهایی که می‌گویند کار فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است… محاسبه غلط می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که این حمله «کار خود فلسطینی‌ها است» و «ما پیشانی و بازوی طراحان» این حمله را «می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم.»

بامداد شنبه، ۱۵ مهر، گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را بر عهده دارد، هزاران راکت به سمت شهرها و شهرک‌های جنوب و مرکز اسرائیل پرتاب کرد و سپس در اقدامی بی‌سابقه، افراد مسلح حماس و جهاد اسلامی با تخریب حصار غزه و ورود به شهرک‌های اسرائیلی از راه زمین و هوا و دریا با شهروندان و نظامیان آن مناطق درگیر شدند و از آن زمان حملات طرفین به یکدیگر ادامه دارد.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه هیچ اشاره‌ای به کمک مالی مستمر به گروه حماس نکرد. میزان دقیق کمک مالی جمهوری اسلامی به حماس مشخص نیست، اما وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومت ایران به‌طور متوسط سالی صد میلیون دلار به حماس و جهاد اسلامی کمک می‌کند.

چهار روز پیش از آغاز حمله حماس، علی خامنه‌ای طی یک سخنرانی، با ابراز نارضایتی شدید از ادامهٔ روند عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل، این روند را «قمار» دانسته و هشدار داده بود که «باخت منتظر این‌هاست و دارند اشتباه می‌کنند و به‌قول اروپایی‌ها، روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند.»

همزمان با آغاز حملات حماس نیز، وب‌سایت نورنیوز، متعلق به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، به‌صورت تلویحی عربستان سعودی را تهدید کرد و نوشت: «حملات امروز علیه اسرائیل پیام روشنی است برای آنانی که در فکر عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو هستند.»

پس از آن و با آغاز حملات حماس، روزنامه وال‌استریت جورنال به‌نقل از اعضای ارشد حماس و حزب‌الله لبنان مدعی شد که سپاه پاسداران از ماه اوت، دو ماه پیش، به حماس در طراحی حملات هماهنگ زمینی، هوایی و دریایی به اسرائیل کمک کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت که ایران در طراحی عملیات جاری نقش داشته و در نتیجه سلسله‌دیدارهایی که در بیروت برگزار شده و آخرین مورد آن هم،‌ روز دوشنبه هفته گذشته بوده، به آغاز این عملیات علیه اسرائیل «چراغ سبز» نشان داده ‌است.

اما در واکنش به گزارش وال‌استریت جورنال، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل این ادعا را تکذیب کرد و دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هم در واکنش به این گزارش از عدم قطعیت اسرائیل در این باره خبر داد.

سرهنگ دانیل هگاری همچنین گفت اینکه ایران در آموزش نیروهای مجری این عملیات نقشی داشته یا خیر هم، برای اسرائیل قابل تأیید نیست.

با ادامه درگیری‌ها در جنوب اسرائیل بین حماس و اسرائیل، مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی نگران باز شدن جبهه‌ای دیگر از درگیری‌ها از سمت شمال توسط حزب‌الله لبنان هستند و در این باره در چند روز اخیر بارها به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند.

با استفاده از ویدئوی سخنرانی علی خامنه‌ای و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *