واشینگتن‌پست: حمله به اسرائیل با «حمایت عمده» جمهوری اسلامی و از یک سال پیش طراحی شده

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۸

واشینگتن‌پست در گزارشی به نقل از مقام‌های امنیتی غربی و خاورمیانه‌ای گزارش داد حمله به اسرائیل با «حمایت عمده» جمهوری اسلامی که شامل «آموزش نظامی و کمک لجستیکی و همچنین ده‌ها میلیون دلار برای تسلیحات» می‌شود، از یک سال پیش‌ طراحی شده.

این گزارش، که در پی گزارشی مشابه از وال‌استریت ژورنال منتشر شده، با اشاره به اعتراف مقام‌ها در ایران به پرداخت «مبالغ هنگفت برای کمک» به شبه‌نظامیان، به نقل از یک مقام امنیتی غربی آمده: «اگر به کسی نحوه به‌کارگیری سلاح را آموزش دهید، انتظار دارید در نهایت از آن استفاده کند.»

بیش از ده مقام امنیتی و تحلیلگر نظامی به واشینگتن‌پست گفتند حمله در چنین مقیاسی «بدون کمک قابل‌توجه خارجی» برای شبه‌نظامیان فلسطینی «بسیار چالش برانگیز می‌بود».

به گفته مارک پلی‌مروپلاس، افسر ارشد سابق عملیات سی‌آی‌ای که در نقش‌های ضد تروریسم در خاورمیانه خدمت کرده، «میزان آموزش، تدارکات، ارتباطات، پرسنل و تسلیحات مورد نیاز ردپای عظیمی را ایجاد کرده»، که هم مداخله جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و هم نقصان امنیتی اسرائیل را.

جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «آنچه می توانم بدون شک بگویم این است که ایران به طور گسترده در این حملات شریک است،» و افزود: «ایران چندین دهه حامی اصلی حماس بوده. برای آنها اسلحه تهیه کرده. به آنها آموزش داده. از آنها حمایت مالی کرده. و بنابراین، از نظر هم‌دستی گسترده، وضعیت درباره نقش ایران کاملا روشن است.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از حمله حماس به اسرائیل استقبال کرده و برای آن در ایران جشن بر پا کرده‌اند، روز دوشنبه نماینده حکومت در سازمان ملل مداخله در حمله را تکذیب کرد.

حماس تهدید به اعدام گروگان‌ها کرد؛ نتانیاهو: جنایات حماس مشابه داعش است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و از «آغاز عملیات نظامی کشورش علیه نوار غزه» خبر داد. او اقدامات حماس را مشابه داعش دانست. حماس تهدید کرده گروگان‌های اسرائیلی را اعدام می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل اقدامات حماس را هم‌تراز با داعش توصیف و تاکید کرد برای اسرائیلی‌هایی که در غزه اسیر هستند، هر کاری انجام می‌دهیم.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا هم در مورد حمله حماس گفت این اقدام وحشیگری در سطح داعش علیه غیرنظامیان اسرائیلی است.

خبرگزاری اسرائیلی وای‌نت در گزارشی نوشت دولت اسرائیل با پیامی که از طریق دولت فرانسه ابلاغ شده، حزب‌الله لبنان را تهدید کرده در صورت ورود به جنگ برای همراهی با حماس، با همکاری نیروی دریایی آمریکا دمشق، پایتخت سوریه را نابود خواهد کرد و شخص بشار اسد را هدف قرار خواهد داد.

در این گزارش، به نقل از مقام‌های ارشد دولت اردن و فرانسه نیز گفته شده دولت اسرائیل و آمریکا در حال گفتگو هستند و کاخ سفید تلاش می‌کند کنگره را قانع کند برای مشارکت نیروهای آمریکا در کارزار احتمالی علیه حزب‌الله مجوز صادر کند.

این در حالی است که با گسترش و تشدید حملات اسرایٔیل به مواضع حماس، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، تهدید کرد در صورت بمباران ساختمان‌های مسکونی غزه، نظامیان حماس گروگان‌های اسرایٔیلی را اعدام کرده و تصاویر آن را به صورت ویدیویی پخش خواهد کرد.

ابوعبیده، سخنگوی بازوی نظامی حماس روز دوشنبه گفت که این گروه بر سر اسرای اسرایٔیلی «تحت حمله» مذاکره نخواهد کرد. او در یک سخنرانی ویدیویی که از شبکه تلویزیونی این گروه پخش شد، گفت اسرایٔیل باید در ازای آزادی اسیران، آماده «بهای پرداخت» باشد.

ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود سرعت بمباران نوار غزه پنج برابر بیشتر از بمباران لبنان در سال ۲۰۰۶ است. حماس هم گفت آماده جنگی طولانی با اسرائیل است.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد شمار غیرنظامیان و سربازان اسرائیلی کشته‌شده در حمله حماس به هزار نفر رسیده است. بیش از دو هزار و ۶۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند. در حمله اسرئیل به غزه نیز تاکنون دست‌کم ۵۷۶ تن کشته و حدود سه هزار نفر زخمی شده‌اند.

آمریکا: ایران شریک جرم حماس است؛ ۱۱ شهروندمان در اسرائیل کشته شدند

در حالی که در پی حملات جدید حماس به اسرائیل انگشت اشاره به سمت جمهوری اسلامی گرفته شده، دولت آمریکا می‌گوید شواهدی در این زمینه در دست ندارد.

با این حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت با وجود اینکه ایالات متحده هیچ اطلاعات یا مدرکی دال بر مشارکت مستقیم ایران در حملات حماس به اسرائیل در دست ندارد، ایران شریک جرم است.

او افزود ایران مدت‌هاست که از حماس و دیگر شبکه‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کند.

دیوید مک‌کورمیک، معاون پیشین وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور بین‌الملل، در نامه‌ای به باب کیسی، سناتور دموکرات پنسیلوانیا، از او خواست در تلاش برای فشار بر دولت بایدن به منظور مسدود کردن دسترسی جمهوری اسلامی به شش میلیارد دلار آزادشده، به او بپیوندد.

این نامه در واکنش به «حمله شرم‌آور تروریست‌های حماس» و با اشاره به گزارش وال‌استریت ژورنال درباره نقش جمهوری اسلامی در حمله حماس نوشته شده.

هم‌زمان پنتاگون اعلام کرد رییس ستاد مشترک آمریکا با همتای اسرائیلی خود در باره وضعیت اسرائیل و منطقه گفتگو کرد. سی کیو براون و هرزی حلوی درباره گام‌هایی برای تقویت موضع نظامی آمریکا در منطقه و بسط تلاش‌ها برای بازدارندگی بحث و تبادل نظر کردند.

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا هم در توییتی نوشت: «آمریکایی‌ها باید درک کنند که حماس تهدید بزرگی برای اسرائیل نیست. حمله روز شنبه در واقع حمله ایران به اسرائیل بود و از حماس به عنوان جانشین استفاده کرد. دولت بایدن باید شهامت داشته باشد و تهران را به درستی مقصر بداند.»

با این حال، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال در ارتباط با نقش جمهوری اسلامی در حمله به اسرائیل گفت ایالات متحده در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تایید ادعاهای خاص در مورد نقش ایران در حملات حماس به اسرائیل ندارد.

کربی هم کمی بعدتر دوباره گفت شواهد ملموس محکمی مبنی بر دست داشتن مستقیم ایران در حملات حماس به اسرائیل ندیده‌ایم و نمی‌توان گزارش وال استریت ژورنال در مورد دخالت ویژه تهران در حمله حماس را تایید کرد.

جو بایدن‌، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد دست‌کم ۱۱ شهروند آمریکایی در میان کشته‌شدگان حمله حماس به اسرائیل بوده‌اند. او همچنین اضافه کرد این احتمال وجود دارد که شهروندان آمریکایی در میان افرادی باشند که توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند، با این حال در پی تایید این موضوع هستیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اضافه کرد این امکان وجود دارد که آمریکایی‌های بیشتری در اسرائیل کشته شده باشند.

تشدید تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان و کشته شدن سه عضو حزب‌الله

در پی افزایش تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، مقام‌های اسرائیلی از ساکنان ۲۸ شهر در شمال این کشور خواستند تا اطلاع ثانوی از پناهگاه‌‌ها خارج نشوند.

هم‌زمان ارتش اسرائیل تاکید کرد نقاطی در داخل خاک لبنان را با استفاده از هلی‌کوپترهای جنگی هدف قرار داده است.

رسانه اسرائیلی یدیعوت اخرونوت نیز از تبادل آتش سنگین در مرز اسرائیل و لبنان خبر داد.

العربیه هم به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله لبنان نوشت این گروه تهدید کرده «اگر اسرائیل از خطوط قرمز عبور کند»، بی‌طرف نخواهد ماند.

حمله زمینی به غزه و ترور رهبران فلسطینی و حزب‌الله از جمله این خط قرمزها عنوان شده است.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد نیروهای خود را برای مقابله با نفوذ شبه‌نظامیان در مرز لبنان مستقر کرده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دست‌کم دو شبه‌نظامی که از لبنان وارد اسرائیل شده بودند، از سوی ارتش اسرائیل هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

حزب‌الله شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه تن از اعضایش در حملات اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی نوشت که حزب‌الله لبنان در پاسخ به کشته‌شدن دست‌کم چهار تن از اعضایش در حملات اسرائیل به لبنان، به شمال اسرائیل راکت شلیک کرده است.

وال‌استریت ژورنال گزارش داد در حالی که اسرائیل در حال مبارزه با حماس است، با این سوال راهبردی مواجه است که آیا ایران، دیگر حامی خود، حزب الله لبنان را هدایت خواهد کرد تا جبهه نبرد دومی را در شمال علیه اسرائیل باز کند.

این نشریه افزود حزب‌الله با زرادخانه موشک‌های خود که می‌تواند پایگاه‌های هوایی اسرائیل را هدف بگیرد و نیروهای پیاده نظامی باتجربه از جنگ سوریه، دشمنی بسیار قدرتمندتر از حماس است. با این حال، ورود حزب‌الله به جنگ می‌تواند حملات مستقیم اسرائیل را نه تنها علیه لبنان، بلکه علیه ایران نیز به دنبال داشته باشد. چنین تشدید تنشی می‌تواند ایالات متحده را به یک درگیری بسیار گسترده‌تر بکشاند- چیزی که تهران احتمالا در این مرحله به آن علاقه‌مند نیست

پیش از این رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند ۱۲ راکت از جنوب لبنان به سمت الجلیل و جبل‌الشیخ در شمال اسرائیل شلیک شده‌ است.

در پی این حمله، آژیرهای حمله هوایی در شمال اسرائیل فعال شدند.

از سوی دیگر، عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان گفت حزب‌الله قول داده در صورتی که اسرائیل تعرضی به لبنان نکند، این گروه شبه‌نظامی هم به جنگ حماس علیه اسرائیل وارد نشود.

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح شد که حزب‌الله، متحد جمهوری اسلامی، سه مرکز نظامی در شمال اسرائیل را با راکت و آتش توپخانه هدف قرار دهد.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، کسی در حملات حزب‌الله کشته یا زخمی نشده است.

هاشم صفی‌الدین، رییس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان روز ۱۶ مهر در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به آمریکا و اسرائیل هشدار داد دامنه درگیری‌ها ممکن است گسترده‌تر شود.

واکنش‌های بین‌المللی به جنگ اسرائیل و حماس

طبق گزارش‌ها نشست اضطراری وزیران امور خارجه اتحادیه عرب برای بررسی تنش میان حماس و اسرائیل روز چهارشنبه ۱۹ مهر در قاهره پایتخت مصر برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام اطلاعاتی مصر گزارش داد قاهره بارها به اسرائیل نسبت به وقوع «اتفاقی بزرگ» هشدار داده بود. به گفته این مقام مصری، توجه اسرائیل بیشتر به کرانه باختری معطوف بوده و به همین دلیل هشدارهای قاهره در مورد تهدیدات موجود در نوار غزه را نادیده گرفته است.

با این حال، نتانیاهو گزارش‌ها درباره دریافت هرگونه هشدار قبلی از سوی مصر درباره حمله حماس را رد کرد و گفت از انتشار اخبار جعلی خودداری کنید.

شامگاه دوشنبه ولیعهد عربستان سعودی به محمود عباس گفت که کشورش به حمایت خود از فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد و از هیچ تلاشی برای بازگرداندن آرامش و ثبات به سرزمین‌های فلسطینی دریغ نخواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز طی یک گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور اسرائیل گفت اقداماتی که به غزه آسیب بزند، رنج و خشونت در منطقه را بیشتر خواهد کرد. او همچنین خواستار بازیابی فوری صلح در منطقه شد.

دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که عبدالفتاح السیس، رییس جمهور مصر و اردوغان همتای ترکیه ای خود از حماس و اسرائیل خواسته‌اند تا فورا به خشونت پایان دهند و از غیرنظامیان محافظت کنند.

همزمان دبیرکل سازمان ملل حملات حماس به اسرائیل را محکوم کرد و از این گروه خواست تا همه گروگان‌ها را آزاد کند. او همچنین از واکنش اسرائیل به حمله غافلگیرانه حماس ابراز ناراحتی کرد.

رهبران آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا با صدور بیانیه‌ای مشترک حملات حماس به اسرائیل را محکوم کردند و «حمایت استوار و متحد» خود را از اسرائیل اعلام کردند.

با این حال سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد پس از حمله حماس به اسرائیل قصدی برای فرستادن نیروی نظامی ندارد.

او همچنین گفت در این مرحله نمی‌توان گمانه‌زنی کرد که چگونه تلاش‌های عربستان سعودی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط تحت تاثیر قرار گرفته اما افزود آنقدر پیش نمی‌رویم که بگوییم حمله حماس مذاکرات عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را متوقف کرده است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *