چرا توافق با جمهوری اسلامی مهم است؟ اوباما از برجام به عنوان ابزاری برای تغییر آمریکا استفاده کرد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۸

برجام اولین مورد در مجموعه دروغ‌هایی بود که پیامدهایش آمریکا و خاورمیانه را شکل خواهد داد

«چگونه به این‌جا رسیدیم؟» مقاله لی اسمیت که در وب‌سایت تبلت منتشر شده است، با این سوال آغاز می‌شود. او در پاسخ می‌نویسد وضعیت فعلی زمانی آغاز شد که باراک اوباما، رئیس سابق جو بایدن، برنامه هسته‌ای تسلیحاتی جمهوری اسلامی را قانونی کرد.

به عقیده نویسنده مقاله، هدف از برجام، به‌رغم ادعاها و تبلیغ‌ها، هرگز ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به بمب هسته‌ای نبود، بلکه پرداخت ده‌ها میلیارد دلار بود که اوباما آزاد کرد و ساخت تسلیحات هسته‌ای را زیر چتر حمایتی توافقی بین‌المللی تسهیل کرد.

او در ادامه می‌نویسد حتی نگاهی کوتاه به بندهای توافق برجام این حقیقت را آشکار می‌کند، بندهای موسوم به «غروب برجام»، زیرا تاریخ انقضا داشتند و وقتی منقضی می‌شدند، برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ایران تحت حمایت آمریکا کاملا قانونی بود.

به عقیده اسمیت، هنگامی که این طرح را پیشنهاد شد، بعید به نظر می‌رسید که رئیس‌جمهوری افکار عمومی آمریکا‌ را در مورد مسئله‌ای جدی مانند قانونی کردن برنامه هسته‌ای تسلیحاتی رژیمی که از بدو ظهورش در سال ۱۹۷۹ آمریکایی‌ها را کشته است، گمراه کند.

او در ادامه می‌نویسد حدود یک دهه پس از برجام، آمریکایی‌ها راحت‌تر می‌توانند ببینند که آن نقطه شروع مجموعه دروغ‌هایی بود که وضعیت داخلی آمریکا و زندگی مردم خاورمیانه را شکل داده است. آن‌ها در مورد جانشین اوباما دروغ گفتند و به او تهمت زدند که جاسوس روسیه است تا مشروعیت دولت را از بین ببرند و کشور را دچار انشقاق کنند، به این امید که رئیس‌جمهوری منتخب عزل شود. آن‌ها در مورد «شورش» ۶ ژانویه ۲۰۲۱ دروغ گفتند، تا نیمی از کشور را تروریست داخلی جلوه دهند و مخالفان سیاسی‌شان را به زندان بیندازند.

نویسنده مقاله معتقد است آن‌ها درباره موارد زیادی دروغ گفتند زیرا مطمئن بودند که «فضایی اطلاعاتی» شکل می‌دهد تا هر آنچه مردم می‌بینند، می‌شنوند، و می‌خوانند کنترل شود. آن‌ها با روشی مشابه مطبوعات کشورهایی مانند مصر یا ایران، این ایده را جا انداختند که توافق مانع دستیابی جمهوری اسلامی به بمب هسته‌ای می‌شود.

به نوشته اسمیت، اوباما در بستر بزرگ‌تر هم‌راستایی منافع آمریکا با جمهوری اسلامی، می‌خواست بمب را به جمهوری اسلامی بدهد. او می‌خواست مدیریت منافع منطقه‌ای آمریکا را به جمهوری اسلامی بسپرد تا بتواند خاورمیانه را ترک کند و به سمت آسیا بچرخد.

اسمیت در ادامه می‌افزاید اوباما با تایید ضمنی یهودستیزی جمهوری اسلامی، در پاسخ به یک خبرنگار گفت اما این موضوع «مانع منطق ضرورت حفظ اقتصاد کشورت نمی‌شود؛ مانع این نمی‌شود که تصمیم‌های راهبردی در مورد چگونگی حفظ قدرتت بگیری».

اما بعد یک قدم پیش‌تر رفت و گفت جمهوری اسلامی از «گفتمان یهودستیزانه به‌عنوان نوعی ابزار سازماندهی استفاده می‌کند».

به عقیده نویسنده مقاله، توافق با ایران بیش از یک خطای سیاست خارجی یا توافق بد بود. برجام ابزاری بود که اوباما آگاهانه استفاده کرد تا آمریکا را تغییر دهد و مرزهای آمریکا با بقیه جهان را از بین ببرد. او معتقد بود آمریکا منحصربه‌فرد نیست و مثل سایر کشورها خطاکار و احتمالا بدتر است. چه شیوه‌ای بهتر از این‌که اسرائیل را دور بیندازد و جایش را به ایران بدهد، کشوری که از عذاب الهی برای آمریکا دم می‌زند.

او در پایان می‌نویسد بخش اسرائیل رویای اوباما تحقق یافته است، و باید منتظر بخش دیگر باشیم و موج خشونتی که در اسرائیل در جریان است به سواحل این سوی جهان نیز خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *