آغاز تحقیقات مشترک سنا و کنگره آمریکا در مورد ارتباط رابرت مالی با شبکه نفوذ جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۰

رهبران جمهوری‌خواه در کمیته‌های امور خارجه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، تحقیقات مشترک خود را در مورد ارتباط رابرت مالی، نماینده ویژه تعلیق شده رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران، با شبکه نفوذ جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.

واشینگتن فری‌بیکن روز چهارشنبه ۱۹ مهر گزارش داد سناتور جیمز ریچ، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا و مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، وزارت خارجه این کشور را در مورد ارتباط مالی با «طرح کارشناسان ایران» مورد پرسش قرار دادند.

بر اساس گزارش تحقیقی ایران‌اینترنشنال درباره ابعاد پنهان جنگ نرم تهران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در اواخر سال ۱۳۹۲ حلقه‌ای از تحلیل‌گران و محققان خارج کشور را تحت عنوان «طرح کارشناسان ایران» (The Iran Experts Initiative) تشکیل داده و طبق اسناد بررسی شده، برای سال‌های متمادی از این شبکه به منظور گسترش قدرت نرم حکومت ایران و افزایش نفود آن در صحنه جهانی استفاده کرده است.

اعضای این گروه کارکنان اندیشکده‌های مطرح غربی بوده‌اند و به آمریکا و کشورهای اروپایی مشاوره داده‌اند.

رابرت مالی

ریچ و مک‌کال در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که نسخه‌ای از آن به دست واشینگتن فری‌بیکن رسیده است، نوشتند ارتباط جمهوری اسلامی با نزدیکان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درست هنگامی که تحقیقات در مورد مالی در حال انجام است، به نگرانی‌ها در مورد شبکه نفوذ جمهوری اسلامی و میزان موفقیت آن در تاثیرگذاری بر سیاست‌های ایالات متحده دامن زده است.

پیش از این مجوزهای امنیتی رابرت مالی در پی تحقیقات اف‌بی‌آی از او به ظن سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه لغو شده بود. مالی همچنین از سمت خود به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران معلق شده است.

در این نامه همچنین آمده است تعدادی از اعضای طرح کارشناسان ایران، از جمله سه دستیار فعلی یا سابق مالی، با رژیم ایران ارتباط مستقیم داشته‌اند و در برخی موراد، این ارتباطات «ادامه‌دار» بوده است.

بنا بر گزارش واشینگتن فری‌بیکن، چندین کمیته در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در حال انجام تحقیقات در مورد شبکه نفوذ جمهوری اسلامی، به ویژه در مورد ارتباط آرین طباطبایی، دستیار سابق رابرت مالی و رییس دفتر کنونی معاون وزیر دفاع آمریکا، با این شبکه هستند.

این دو همچنین پرسیدند آیا سرویس امنیت داخلی وزارت امور خارجه آمریکا از ارتباطات طباطبایی با شبکه نفوذ جمهوری اسلامی آگاه بوده است؟

واشینگتن فری بیکن روز هشتم مهر نیز از آغاز تحقیقات کمیته خدمات مسلح سنا درباره استخدام آرین طباطبایی در یک سمت کلیدی در پنتاگون خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، ۳۱ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در واکنش به مقاله ایران‌اینترنشنال درباره شبکه نفوذ ایران در آمریکا، از وزیر دفاع خواستند دسترسی امنیتی او را لغو کند.

سانتور ریچ و مک‌کال همچنین از عدم همکاری وزارت امور خارجه آمریکا در انجام این تحقیقات انتقاد کردند و گفتند امتناع مداوم این وزرات‌خانه از ارائه اطلاعات اساسی مورد نیاز در انجام تحقیقات، نگرانی‌ها درباره شبکه نفوذ جمهوری اسلامی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

این در حالی است که متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز ۱۱ مهر گفت دلیلی ندارد که باور کند جمهوی اسلامی به درون حکومت آمریکا نفوذ کرده است.

این دو خواستار شفاف‌سازی در مورد میزان تاثیرگذاری مالی و تیم همراهش بر سیاست‌های آمریکا در مورد ایران از جمله در مذاکرات احیای برجام شدند.

سانتور ریچ و مک‌کال همچنین از وزارت امور خارجه آمریکا خواستند در مورد اینکه لغو مجوزهای امنیتی مالی به دلیل ارتباط او با شبکه نفوذ ایران بوده یا نه، شفاف‌سازی کند: «آیا این موضوع به دلیل انتقال اطلاعات حساس یا محرمانه به اعضای طرح کارشناسان ایران مانند علی واعظ بوده است؟»

ایران‌اینترنشنال روز چهارم مهر بر اساس هزاران ایمیل‌ فاش شده گزارش داد سه کارشناس ایرانی که از نزدیک با مالی کار می‌کردند، عضو شبکه نفوذی بودند که جمهوری اسلامی مستقیما آن را ایجاد و هدایت کرده است.

بر اساس این گزارش، آرین طباطبایی، علی واعظ و دینا اسفندیاری با دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ارتباطاتی «نزدیک» و «نامتعارف» داشته‌اند.

هم‌زمان جیمز کومر، رییس کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا و گلن گراثمن، رییس کمیته فرعی امنیت ملی، مرزها و امور خارجه نیز اعلام کردند در حال انجام تحقیقات درباره سیاست خارجی دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی و استفاده از افراد نزدیک به رژیم ایران در تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای آمریکا هستند.

آن‌ها در نامه‌ای به وزیر امور خارجه آمریکا از او خواستند مستندات و اطلاعات مورد نیاز را برای انجام این تحقیقات در اختیار آن‌ها بگذارد.

تحقیق این دو همچنین شامل «تلاش دولت بایدن برای مخفی نگه داشتن جزییات مذاکرات هسته‌ای پنهان با جمهوری اسلامی از کنگره» می‌شود.

کومر و گراثمن با انتقاد از عدم شفافیت دولت بایدن، به گزارش رسانه‌ها در مورد نقش مستقیم جمهوری اسلامی در حمله حماس به اسرائیل و همچنین ارتباطات نزدیک مالی و دستیارانش با تهران اشاره کردند و آن‌ها را «نگران‌کننده» خواندند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز ۱۰ مهر ماه در پاسخ به سوالی درباره گزارش ایران‌اینترنشنال در خصوص ارتباط تعدادی از مشاوران وزارت امور خارجه آمریکا با برخی از مقام‌های سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرد تهران قصد ندارد در این رابطه موضعی بگیرید.

کنعانی گزارش افشاگرانه ایران اینترنشنال را به رقابت‌های داخلی احزاب آمریکا نسبت داد.

نیوزویک هم در مقاله‌ای که روز ۱۹ مهر منتشر شد، نوشت پس از گزارش ایران‌اینترنشنال در مورد ابعاد پنهان جنگ نرم جمهوری اسلامی، اکنون نمایندگان کنگره آمریکا نگران تاثیر احتمالی این نفوذ بر امنیت ملی کشورشان هستند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از افرادی که با «طرح کارشناسان ایران» همکاری می‌کردند، کوشیده‌اند افکار عمومی آمریکا را قانع کنند که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی، دستاورد بزرگی است.

نیوزویک همچنین معتقد است مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان از گزارش افشاگرانه ایران‌اینترنشنال دریافت، این است که سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی تقریبا در تمامی حوزه‌ها «عمیقا ورشکسته» و از سوی رژیم ایران و «همدستان ایدئولوژیک» آن دستکاری شده است.

بر اساس این گزارش، واشینگتن باید در مورد رویکردش در قبال تهران در سه جبهه بازنگری اساسی داشته باشد: ماهیت تهدیدات جمهوری اسلامی، چشم‌انداز اصلاح رفتار رژیم ایران و ظرفیت تغییر رژیم از داخل ایران.

این رسانه تصریح کرد در طی سال‌های متمادی، آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش تلاش چندانی برای پشتیبانی از معترضان خواهان دموکراسی در ایران به عمل نیاورده‌اند زیرا سیاست‌های غرب میان تعامل با جمهوری اسلامی و به انزوا کشاندن آن در نوسان بوده است.

به عقیده نیوزویک، افشای شبکه نفوذ جمهوری اسلامی فرصتی مناسب برای غرب است تا در سیاست‌های خود در قبال ایران تجدید نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *