یورش نیروهای وزارت اطلاعات به منزل مدیر کمپین حمایت از معلولان، دو روز بعد از تجمع سراسری معلولان

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۰

تجمع اعتراضی معلولان روز دوشنبه در ۱۷ شهر ایران برگزار شده بود

نیروهای وزارت اطلاعات روز چهارشنبه، ۱۹ مهر، با یورش به منزل بهروز مروتی، مدیر کمپین حمایت از معلولان، منزل او را بازرسی کردند، بخشی از وسایل و لوازم شخصی این فعال حقوق معلولان را توقیف کردند، و از او خواستند که تا روز پنجشنبه به یکی از مراکز وزارت اطلاعات مراجعه کند.

سایت دیده‌بان ایران در همین خصوص گزارش داد که «صبح چهارشنبه، ماموران وزارت اطلاعات با ورود به منزل بهروز مروتی، مدیر کمپین حمایت از معلولان […] گوشی و وسایل او» را ضبط کردند و «می‌خواستند او را همراه خود ببرند که، به‌دلیل شدت معلولیت بهروز مروتی، نتوانستند.»

هم‌زمان، سایت هرانا، پایگاه اطلاع‌رسانی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز گزارش داد که «نیروهای وزارت اطلاعات با ورود به منزل بهروز مروتی، ضمن تفتیش منزل، شماری از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ» مدیر کمپین حمایت از معلولان را ضبط کردند.

در گزارشی که شبکه شرق منتشر کرد نیز تاکید شده است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ضمن احضار بهروز مروتی، به او تا صبح پنجشنبه مهلت داده‌اند که به مرکز موردشان «مراجعه» کند.

یورش نیروهای وزارت اطلاعات به منزل بهروز مروتی دو روز پس از تجمع سراسری معلولان در اعتراض به «عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت»، صورت گرفته است.

این ششمین تجمع سراسری معلولان در شهرهای کشور بود که در جریان آن، شماری از افراد دارای معلولیت در دست‌کم ۱۷ شهر، از جمله در تهران، مشهد، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، کرمان، ساری، اراک، ایذه، چابهار، کرج، شهرکرد، قم، دیواندره، اهواز، بروجرد، و سنندج در مقابل سازمان برنامه و بودجه (در تهران) و نیز در مقابل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و ادارات بهزیستی، تجمع‌هایی برپا کردند.

از جمله ویدئوهای مربوط به تجمع افراد دارای معلولیت که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت اعتراض یک دختربچه نابینا بود که روز دوشنبه ۱۷ مهر، هم‌زمان با روز کودک، با لباس مدرسه در مقابل استانداری اصفهان حاضر شد و پلاکاردی در دست داشت مبنی بر درخواست اجرای «ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت».

براساس ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، «دولت مکلف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور» منظور کند.

حداقل مزد سالانه بدون محاسبه سال‌های خدمت و دیگر مزایای شغلی ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۰۳ تومان تعیین شده است. برای اجرای ماده ۲۷، دولت باید به هر یک از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و از کار افتاده این مبلغ را پرداخت کند، اما دولت و سازمان برنامه و بودجه از آن سر باز زده‌اند.

علاوه بر این، در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، میزان افزایش مستمری افراد دارای معلولیت ۴۰ درصد تعیین شد. در نتیجه، مبلغ واریزی به حساب این افراد از ۶۵۵ هزار ۲۰۰ تومان برای یک مددجو تا ۲ میلیون و ۵۹ و هزار و ۲۰۰ تومان برای خانواده‌های دارای ۵ مددجو تعیین شد. اما باز هم سازمان برنامه و بودجه مستمری افراد دارای معلولیت را در عمل به‌جای ۴۰ درصد فقط ۲۰ درصد افزایش داده است.

بهروز مروتی، مدیر کمپین حمایت از معلولان، که نیروهای وزارت اطلاعات روز چهارشنبه به منزل او یورش بردند و او را برای روز پنجشنبه احضار کردند، متولد  سال ۵۲ و خود یکی از افراد دارای معلولیت و ‏مبتلا به بیماری دیستروفی عضلانی خیلی شدید است که نوعی بیماری تحلیل‌برنده ماهیچه‌ها است.

در خانواده مروتی، دو برادر بهروز مروتی نیز دارای معلولیت و دچار همین بیماری‌اند.

او در سال ۹۵ و پس از تجمع اعتراضی معلولان، همراه با شمار دیگری از افراد دارای معلولیت اقدام به راه‌انداری کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کرد.

برگزاری شش دور اعتراض معلولان در سراسر کشور از جمله اقدام‌های کمپین حمایت از حقوق معلولان است که دور اخیر آن روز دوشنبه در هفده شهر ایران برگزار شد.

روزنامه شرق «حذف ردیف بودجه، عدم تخصیص بودجه مورد‌ نیاز برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان، کاهش ۵۰ درصدی بودجه اشتغال بهزیستی، عدم پرداخت عیدی مددجویان در دهه اخیر، همراهی و مشارکت مجلس با دولت در خصوص عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان» را از جمله مواردی عنوان کرده که به گسترش اعتراض‌های معلولان در سال جاری دامن زده است.

با وجود تخلف‌های آشکار دولت در نقض حقوق معلولان و اجرا نکردن قوانین مرتبط با مسئولیت‌ها و وظایف دولت در قبال افراد دارای معلولیت، مقام‌ها و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی اکنون، مانند رفتارهایی که با هر نوع اعتراض دیگر دارند، به برخوردهای خشونت‌آمیز و امنیتی با معلولان معترض، از جمله مدیر کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت، روی آورده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *