تداوم «گشت‌های حراست و لباس شخصی» در دانشگاه‌ها به خاطر حجاب اجباری

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۴

فعالان دانشجویی می‌گویند پس از موج احضارها، تعلیق و اخراج دانشجویان، شماری از دانشجویان دختر از جمله در دانشگاه علامه تهران «نامه‌هایی بدون شماره و تاریخ از حراست» با محتوای «تهدید و ارعاب» دریافت کرده‌اند و همزمان در برخی دانشگاه‌ها «گشت‌های مشترک حراست و نیروهای لباس شخصی» اقدام به برخورد با دانشجویان کرده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از «تحویل نامه‌هایی در سربرگ رسمی دانشگاه علامه» به تعدادی از دانشجویان دختر این دانشگاه گزارش داد و محتوای این نامه‌ها را «تهدید آنها» به خاطر حجاب اجباری عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، روز یکشنبه ۲۳ مهر ماه دست‌کم ۲۰ تن از دانشجویان دختر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی هنگام ورود به این دانشکده از مامورین حراست نامه‌هایی دریافت کرده‌اند که «علیرغم نگارش در سربرگ رسمی دانشگاه علامه طباطبایی، هیچ‌کدام شماره نامه و تاریخ» نداشته است.

در این نامه‌ها به دانشجویان دختر اخطار داده شده که «مقررات پوشش» را رعایت نکرده‌اند و در صورت تکرار «با اختلالاتی در برنامه آموزشی خود» مواجه خواهند شد.

این کانال صنفی دانشجویان افزود: «تحویل فله‌ای و خارج از قاعده قانونی مکاتبات دانشگاهی این نامه‌ها، تنها به منظور تهدید و ارعاب دانشجویان» صورت گرفته است.

همزمان خبرنامه امیرکبیر از «افزایش گشت امنیتی در محیط دانشگاهی» گزارش داد و با اشاره به «افزایش برخوردها در فضای آکادمیک کشور»، نوشت: «در روزهای اخیر، گشت‌های چند نفره متشکل از نیروهای حراست و نیروهای لباس شخصی در سطح دانشگاه» با دانشجویان برخورد کرده‌اند.

این خبرنامه دانشجویی افزود که روز شنبه ۲۲ مهر ماه «چندین گشت امنیتی» در دانشگاه امیرکبیر با دانشجویان به دلیل «کنار هم نشستن دختر و پسر، پوشش غیر اسلامی، کوتاهی شلوار، جلو باز بودن مانتو و داشتن پیرسینگ»، برخورد کرده‌اند.

پیشتر نیز شوراهای صنفی دانشجویان از «خفت‌گیری و ایجاد مزاحمت به بهانه‌ تذکر حجاب» برای دانشجویان دختر در خیابان‌های اطراف برخی خوابگاه‌های دانشگاه نوشیروانی بابل، گزارش داده بود.

فشارها بر دانشجویان و دانشگاهیان در ایران به ویژه پس از آنکه در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» ده‌ها دانشگاه ایران به صحنه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان علیه جمهوری اسلامی تبدیل شدند، تشدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *