مجلس نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی را وارد برنامه هفتم توسعه کرد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۳۰

همزمان با تصویب بندی در ماده ۷۶ برنامه هفتم توسعه در مجلس ایران درباره لزوم ارائه گزارش عملکرد صداوسیما و وزارت ارشاد درباره رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به این نهاد قانونگذاری، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از تأثیر شبکه نمایش خانگی بر «فرزندان و خانواده‌ها» ابراز نگرانی کرد.

نمایندگان مجلس روز شنبه ۲۹ مهر وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما را مکلف کردند که هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد خود را در حوزه حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی با آنچه «رویکرد تعمیق فرهنگ اسلامی ومواجهه با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان» عنوان شده است، به مجلس ارائه کنند.

در بند الف این ماده برنامه هفتم توسعه، این دو نهاد باید بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم کار کنند و گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یک بار به کمیسیون فرهنگی مجلس بدهند.

این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین روز در صحن علنی خبر داد که دولت اختیارات نظارتی را بین مرکز ملی فضای مجازی، صداوسیما و وزارت ارشاد تقسیم کرده بود، اما کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در «اصلاحیه» خود این تصمیم را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کرد.

این شورا زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و چند ماه پیش به شکل رسمی، وظیفه نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی و صدور مجوز نمایش سریال‌ها و سایر برنامه‌های نمایشی را به شکل رسمی از وزارت ارشاد گرفت و به صداوسیما واگذار کرد.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، نیز شبکه نمایش خانگی را «یکی از حوزه‌های مهم رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» خواند و افزود: «فرزندان و خانواده‌های ما درگیر این پدیده جدید در حوزه رسانه هستند که هم دارای نکات مثبت است و هم دارای نکات منفی است.»

زنگنه درباره الزام ارائه گزارش عملکرد این دو نهاد به مجلس توضیح داد: «ما باید بدانیم در این رسانه‌های تصویری فراگیر چه اتفاقی می‌افتد.»

او همچنین خبر داد در قانون برنامه هفتم توسعه بر آئین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تقسیم وظایف میان وزارت ارشاد و صداوسیما «تأکید» شده است.

صنف‌های مختلف خانه سینما اوایل تیر ماه امسال همزمان با واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تبعات آن هشدار دادند و کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را «به معنی تعطیلی نمایش خانگی» در ایران دانست.

اما از سوی دیگر، روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، با انتشار یادداشتی در صفحه اول شماره روز ۵ تیر، راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی را «کودتای خزنده» در فضای رسانه‌ای ایران دانست که توسط دولت قبل با «تزریق یکصد میلیارد تومان» سرمایه انجام شده است.

روز شنبه مجلس ایران همچنین بندی «الحاقی» در قانون برنامه هفتم توسعه را تصویب کرد که بر اساس آن، یک‌ درصد از هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی باید صرف تولیدات فرهنگی شامل «موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت… و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی» اختصاص داده شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *