مرکز آمار ایران از جهش ۷۵ درصدی قیمت مسکن در شهریورماه خبر داد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۳۰

مرکز آمار ایران، بعد از ماه‌ها توقف انتشار آمارهای دولتی درباره وضعیت مسکن، گزارش داده است که قیمت خانه در تهران طی شهریور امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۷۵ درصد جهش داشته است.

گزارش جدید مرکز آمار حاکی است که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران طی شهریور امسال به ۷۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان اوج گرفته است.

همچنین در این ماه، شمار خرید و فروش مسکن تنها کمی بیش از سه هزار فقره بوده که نشان از رکود سنگین در بازار مسکن کشور دارد.

چنین رقم نازلی در معاملات مسکن در حالی است که برای نمونه گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد تنها در ماه گذشته ۱۰۲ هزار واحد مسکن در این کشور معامله شده که یک سوم آنها نوساز بوده است.

همچنین در ماه گذشته تنها میزان فروش مسکن به شهروندان خارجی در ترکیه با کل معاملات مسکن در تهران برابری می‌کند.

توقف انتشار آمارهای مسکن توسط مرکز آمار و بانک مرکزی از زمستان پارسال در حالی است که گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد در زمستان پارسال شتاب رشد قیمت مسکن به صورت ناگهانی شدت گرفته و حتی در اردیبهشت امسال تورم مسکن به ۱۲۰ درصد نیز اوج گرفته بود. مردادماه امسال نیز تورم مسکن بالای ۸۴ درصد بوده است.

به رغم انتشار گزارش‌های میدانی رسانه‌های داخلی طی ماه‌های گذشته از وضعیت آشفته بازار مسکن، مقامات جمهوری اسلامی در غیاب آمارهای رسمی، سیاست سکوت در پیش گرفته بودند.

دولت‌های ایران همواره انتشار آن بخش از اقتصاد کشور را که در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد، متوقف می‌کنند؛ از جمله آمارهای ماهانه بانک مرکزی درباره وضعیت بودجه عمومی دولت‌ها که از پاییز ۱۳۹۷ انتشار آن متوقف شده است.

یکی از علت‌های جهش چشمگیر قیمت مسکن در ایران مربوط به نصف شدن ارزش ریال طی یک سال گذشته است.

همچنین تورم بالاتر مسکن در مقایسه با رشد نرخ دلار در بهار امسال نیز نشان از رکود سنگین در پروژه‌های ساخت و ساز واحدهای جدید ساختمانی در کشور دارد.

ابراهیم رئیسی در کارزار انتخاباتی و ماه‌های ابتدایی ریاست جمهوری وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن داده بود؛ ادعایی که همان زمان نیز با تردید گسترده کارشناسان مواجه شد.

مرکز آمار در گزارش دیگری که دو هفته پیش منتشر کرده بود، می‌گوید در بهار امسال کمتر از ۳۰ هزار پروانه‌‌‌‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌‌‌‌های کشور صادرشده که نسبت به زمستان پارسال ۲۷ درصد افت نشان می‌دهد.

در خود تهران کمتر از ۱۰ هزار پروانه ساخت مسکن در بهار امسال صادر شده که ۲۸ درصد کمتر از زمستان پارسال است.

این گزارش به تعداد مسکن ساخته شده در بهار امسال اشاره نکرده، اما در صورتی که حتی همه پروژه‌های مسکنی که پروانه ساخت دریافت کرده، واقعاً ساخته شوند نیز تنها ۱۰ درصد از وعده دولت ابراهیم رئیسی برای ساخت سالانه مسکن عملی خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های مراکز آمار ایران و ترکیه، و رادیوفردا؛ د.خ./م.ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *