بازی‌های پارا آسیایی هانگژو در چین با مقام دومی برای کاروان ایران به پایان رسید

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۶

در پایان بازی‌های پارا آسیایی هانگژو، چین، کاروان ایران برای نخستین بار در رده دوم قرار گرفت. ورزشکاران معلول ایرانی با ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز، در مجموع ۱۳۱ مدال به دست آوردند.

ژاپن که تا روز آخر از ایران پیش بود با ۴۲ طلا در جایگاه سوم ایستاد. کاروان کره جنوبی هم رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

چین سه هفته پیش در بازی‌های آسیایی به میزبانی همین شهر ۲۰۱ طلا گرفته بود، اما در پارا آسیایی با گذر از مجموع ۵۰۰ مدال، ۲۱۴ نشان طلا را از آن خود کرد.

چینی‌ها ۴۲ طلا بیشتر از دوره قبل گرفتند، در حالی که ایران هفت طلا کمتر به دست آورد.

ملیحه صفایی شطرنج‌باز نابینا با چهار طلای انفرادی و تیمی برترین ورزشکار کاروان ایران بود. سینا ضیغمی‌نژاد سه طلا و یک نقره در شنا به گردن آویخت. غلامرضا رحیمی نیز در تیروکمان سه طلا گرفت.

در رویدادی که ۳۱۰۰ ورزشکار از ۴۴ کشور آسیایی حضور داشتند، زنان ایرانی با ۱۲ طلا، ۱۲ نقره و ۱۶ برنز، تعداد طلاهای دوره قبل را تکرار کردند اما در بخش مردان، ایران با نزول تعداد مدال‌ها مواجه شد.

یک طلا و یک نقره زنان ایران به دلیل ناآگاهی مسئولان کاروان ایران از جدول زمان‌بندی مسابقات پرتاب نیزه، از هاشمیه متقیان و زینب مرادی پس گرفته شد.

عکس‌هایی از اشک ریختن خانم متقیان واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. مقامات ورزش ایران، تاخیر ورزشکاران در رسیدن به محل مسابقه را تکذیب نکردند اما مدعی شدند چین با «اعمال نفوذ» این مدال‌ها را از ایران «سرقت کرده است».

اخراج دو جودوکار ایرانی از دهکده بازی‌ها از سوی خبرگزاری‌ها، تقلب در اعلام نابینایی عنوان شد اما کمیته پارالمپیک ایران، مثبت شدن آزمایش دوپینگ را دلیل محرومیت وحید جدی و امید جعفری از حضور در مسابقات عنوان کرد.

در آخرین روز بازی‌ها، ایران در فینال فوتبال نابینایان مقابل چین در وقت قانونی به تساوی بدون گل رسید. در ضربات پنالتی چین توانست جام را در خانه نگه دارد.

دو تیم، یک روز قبل نیز که حضورشان در فینال مسجل شده بود، مطابق جدول در رقابتی تشریفاتی با هم روبه‌رو شدند که ایران با یک گل به برتری رسید.

مدال‌های طلا و نقره دسته فوق سنگین وزنه‌برداری به نمایندگان ایران تعلق گرفت. احمد امین‌زاده با مهار وزنه ۲۶۶ کیلوگرمی قهرمان شد. مهدی صیادی هم در رده دوم ایستاد.

در هر سه دوره پیشین، سیامند رحمان در این دسته قهرمان شده بود. سیامند با دو طلای پارالمپیک و در اختیار داشتن تمام رکوردهای قاره‌ای، جهانی و پارالمپیک، اسفند ۹۸ به دلیل حمله قلبی در ۳۱ سالگی درگذشت.

امین‌زاده پس از کسب مدال طلا از سیامند رحمان به عنوان اسطوره این رشته یاد کرد و گفت: «جای سیامند همیشه در تیم ملی خالی است.»

سرپرستی و مربیگری تیم وزنه‌برداری ایران را حسین رضازاده و حسین توکلی دو شگفتی‌ساز طلایی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به عهده دارند.

در دسته فوق سنگین زنان نیکو روزبهانی موفق به کسب مدال برنز شد. او ۱۲۶ کیلوگرم را به ثبت رساند. هانگژو اولین دوره‌ای بود که زنان ایرانی در وزنه‌‌برداری پارا آسیایی موفق به کسب مدال شدند.

هر ۹ طلای وزنه‌برداری زنان به چین رسید. برای ایران مهدیه محمدیان و زهرا آقایی مانند نیکو روزبهانی روی سکوی سوم ایستادند.

فاطمه امیرزادگانی یکی دیگر از زنان طلایی ایران بود که در دوی ۴۰۰ متر روی سکوی نخست ایستاد. در همین ماده مهدی مرادی طلای مردان را به گردن آویخت. مرادی پیش از این در ۱۰۰ متر هم اول شده بود.

جیانگ یویان شناگر زن چینی با هفت طلا و یک برنز پرافتخارترین ورزشکار بازی‌ها بود و در جدول رده‌بندی مدال‌ها به تنهایی می‌توانست بالاتر از ۳۲ کشور قرار بگیرد. جیالینگ دیگر شناگر زن چینی هم شش طلا به گردن آویخت.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *