۱۵ تا ۲۰ هزار مدیر مدرسه به «دلایل سیاسی و اعتقادی» برکنار شده‌اند

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۸

یک نماینده مجلس ایران با انتقاد از «خالص‌سازی»‌ در دولت سیزدهم خبر داد که در کمتر از پنج ماه اخیر «۱۵ تا ۲۰ هزار» میر مدرسه در ایران به «دلایل سیاسی و اعتقادی» کنار گذاشته شده‌اند.

جلال محمودزاده، نماینده اهل سنت مردم مهاباد در مجلس روز یکشنبه ۷ آبان به سایت دیده‌بان ایران گفت: «از زمان روی کار آمدن آقای صحرایی، وزیر آموزش پرورش، حدود ۱۵ تا ۲۰هزار نفر از مدیران مدارس به دلایل سیاسی و اعتقادی برکنار شده‌اند. تعدادی از این مدیران اخراج و تعلیق شده‌اند و اکثر آن‌ها در پست شغلی خود جابه جا شده‌اند.»

رضا مراد صحرایی که روز ۹ خرداد امسال از مجلس رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر آموزش و پرورش آغاز به کار کرد، روز ۳۰ شهریور و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید خبر داده بود که امسال نزدیک به ۲۰ هزار مدیر مدرسه تغییر کردند تا به گفته او «در مدارس تحول ایجاد کنند.»

او به دلایل این تغییر اشاره نکرده بود، اما همزمان گزارش‌های متعدد نشان می‌داد که همزمان در دانشگاه‌ها، تعداد قابل توجهی از اساتید حکم اخراج گرفته‌اند یا قرارداد آنها تمدید نشده است.

آقای محمودزاده با انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی گفته است در این دولت از دانشگاه‌ها تا آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی، «خالص‌سازی» به شدت انجام می‌شود و به گفته او «تعدادی از معلمان و مدیران مدارس کنار گذاشته و برخی اساتید اخراج شده‌اند و همچنان این روند ادامه دارد.»

دانشجویان و دانش‌آموزان در جریان اعتراض‌های سراسری سال گذشته بخش مهمی از معترضان را تشکیل می‌دادند و نیروهای امنیتی علاوه بر کشتن تعدادی از آنها، شمار زیادی را نیز بازداشت یا از تحصیل محروم کردند.

همچنین از زمستان سال گذشته گزارش‌های پی‌درپی درباره مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس با «گازهای شیمیایی» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

از سوی دیگر، وزارت آموزش و پروش از مهر ماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با معضل کمبود معلم در کلاس‌های درس مواجه شده است که حتی با انتقاد رئیس مجلس ایران مواجه شد. مسئولان این وزارتخانه می‌گویند که سیستم آموزش کشور بیش از ۲۰۰ هزار معلم کم دارد.

برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی در این مدت منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این کمبود به حدی است که در برخی مدارس، والدین دانش‌آموزان در کلاس‌ها حاضر می‌شوند تا برای دانش‌آموزان تدریس کنند.

وزیر آموزش و پرورش ایران روز ۵ آبان از صدور مجوز برای «استخدام بیش از ۵۰ هزار معلم» خبر داد و گفت ۲۵ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان به بدنه آموزش و پرورش می‌پیوندند.

این در حالی است که روز اول آبان رسانه‌های ایران نوشتند بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پروش، پدیرفته شدگان در آزمون استخدام معلم این وزارتخانه باید برای آغاز کار «مدرک روخوانی و روان‌خوانی قرآن» ارائه کنند و همچنین اگر در گزینش رد شوند، حق پیگیری برای استخدام ندارند.

با استفاده از گزارش‌های سایت دیده‌بان ایران، خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *