برگزاری مراسم سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای با شعار «زن، زندگی، آزادی»

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۲

بیست‌و‌پنجمین سالگرد کشته شدن داریوش فروهر و پروانه اسکندری در خانه آنها برگزار شد

روز چهارشنبه اول آذر ماه، همزمان با بیست‌و‌پنجمین سالگرد کشته شدن داریوش فروهر و پروانه اسکندری در جریان قتل‌های زنجیره‌ای، جمعی از دوستان و خانواده در مراسمی در خانه این زوج شرکت کردند و ضمن خواندن سرود «ای ایران» در حیاط خانه آن‌ها شعار «زن زندگی آزادی» سردادند.

داریوش فروهر، دبیر کل حزب ملت ایران و وزیر کار دولت موقت، و همسرش پروانه اسکندری، در اول آذر ۱۳۷۷ در منزل خود با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند. کمی بعدتر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای مسئولیت قتل این دو نفر و محمد مختاری و محمد جعفر پوینده را پذیرفت و مدعی شد «گروهی خودسر از کارکنان وزارت اطلاعات مسئول این قتل بوده‌اند». بعدها سعید امامی که «عامل این قتل‌ها معرفی شده بود» نیز به طرز مشکوکی در زندان، جان خود را از دست داد.

کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به بیست و پنجمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ اعلام کرده بود که پرستو و آرش فروهر، فرزندان پروانه و داریوش، مراسم بزرگداشت والدین خود را با هدف ایستادگی بر حق یادآوری و ‎دادخواهی ایران، سرزمین زادگاه‌شان برگزار می‌کنند.

در اطلاعیه کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به دادخواهی فرزندان این دو روشنفکر آمده است: «پرستو فروهر دادخواهی را وظیفه‌ای انسانی و اخلاقی می‌داند و ۲۵ سال است که علی‌رغم تمامی فشارها و محدودیت‌ها به تهران می‌رود تا برای والدینش مراسمی برگزار کند. فروهر و اسکندری رهبران حزب ملت ایران، با ضربات چاقو در منزل مسکونی‌شان در تهران به قتل رسیدند. قتل آنها بخشی از کشتار فعالان سیاسی، نویسندگان و متفکران در دهه‌ی۷۰ موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای بود.»

کانون مدافعان حقوق بشر برگزاری این مراسم را «در حقیقت ایستادگی بر حق دگراندیشی» و «یادآور دادخواهی ناتمام این جنایت‌های هولناک» عنوان کرد و با اشاره به دیگر کشته‌شدگان قتل‌های زنجیره‌ای نوشت: «چند روز بعد از ترور آنان، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان ایران هم در تهران، ربوده و کشته شدند. پیش از آنها نیز مجید شریف، نویسنده و مترجم و پیروز دوانی، فعال سیاسی، ربوده و کشته شده بودند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *