جزییاتی جدید از پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش: دو نفر از متهمان کودک‌اند

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۲

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه اول آذر، حدود یک ماه پس از قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، به نقل از یک منبع آگاه نوشت دو نفر از متهمان این پرونده کودک هستند و ۱۴-۱۵ سال بیشتر ندارند.

مهرجویی و همسرش شامگاه ۲۲ مهر در ویلای شخصی‌ خود در زیبادشت شهرستان فردیس استان البرز با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند.

با گذشت یک ماه و ۹ روز از این حادثه، به گفته «اعتماد» هنوز کسی جرات ندارد با قاطعیت در مورد متهمان قتل مهرجویی و محمدی‌فر که انگیزه‌شان را خصومت، طلب مالی و سرقت عنوان کرده‌اند، صحبت کند.

بر اساس گزارش این روزنامه، متهمان اکنون در زندان قزل‌حصار کرج نگهداری می‌شوند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه ۳۰ آبان اعلام کرد کیفرخواست متهمان که رسانه‌ها از آنان با نام‌های «کریم، میر ویس، داوود و اسکندر» یاد می‌کنند، نیمه اول آذر صادر خواهد شد.

گرچه باغبان خانه به عنوان «عامل اصلی جنایت» معرفی شده است اما بسیاری همچنان بر این باورند که متهمان اصلی پرونده از سوی فرد یا افراد دیگری اجیر شده‌اند. بسیاری هم ماجرا را شبیه پرونده قتل‌های زنجیره‌ای در دهه ۷۰ دانسته‌اند و گفته‌اند حکومت قرار است با این سلاخی، به تمامی جامعه حس ناامنی و ترس تزریق کند.

این مقایسه‌ قوه قضاییه را برآشفت و سخنگویش آن را «شایعه‌سازی مغرضانه» با اهداف سیاسی و امنیتی دانست.

با این‌حال یکی از نخستین رسانه‌هایی که از این شباهت صحبت کرد، روزنامه کیهان بود که مدیرمسوولش را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌کند.

در جریان قتل‌های زنجیره‌ای از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۷، داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، احمد تفضلی، حمید حاجی‌زاده و فرزند خردسالش کارون، علی‌اکبر سعیدی‌ سیرجانی، احمد میرعلایی و شماری دیگر به شکلی فجیع کشته شدند.

تناقض در خبرهای مربوط به متهمان پرونده

پس از بازداشت چهار نفری که پلیس از آنان با عنوان متهمان اصلی یاد می‌کند، تنها سایت مشرق، از رسانه‌های نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران توانسته است با آنان گفت‌وگو کند.

اعتماد با اشاره به این موضوع، به نقل از یک منبع آگاه نوشت «داوود و اسکندر» ۱۴-۱۵ سال بیشتر ندارند و داوود مدتی کوتاه همراه برادرش در یک مغازه مربوط به خدمات لوله‌کشی کار می‌کرده است.

مشرق بدون اشاره به سن متهمان، داوود را برادر کوچک‌تر یکی دیگر از متهمان به نام «میر ویس» خوانده و نوشته بود «کریم» او را «برای این جنایت»، تحریک و دعوت کرده است.

در روایتی متفاوت، اعتماد بر اساس منابع خود نوشت داوود برادری به نام میر ویس ندارد.

جزئیات بیشتر در مورد قتل مشکوک داریوش مهرجویی و همسرش در گفت‌وگو با محمد رهبر،

مشرق همچنین اسکندر را که یک کودک است، قاتل وحیده محمدی‌فر معرفی کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه وابسته به سپاه، کریم همان باغبان خانه و برنامه‌ریز قتل مهرجویی و همسرش است.

روزنامه اعتماد به نقل از منبع آگاه خود تاکید کرد باغبان و سرایدار سابق خانه مهرجویی، میر ویس بوده که با شکایت این سینماگر و همسرش، او را از شهرک زیبادشت بیرون انداخته‌اند.

در یکی دیگر از تناقض‌ها، مشرق میر ویس را فردی متاهل و دارای یک فرزند دختر بیمار معرفی کرده اما اعتماد به نقل از منبع خود نوشت او احتمالا مجرد است.

مونا، دختر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر هم حدود یک ماه پیش روی این تناقض‌ها و ابهام‌ها دست گذاشت و در اینستاگرامش نوشت تا وقتی همه ابعاد، شواهد و مدارک را بررسی نکنند و در روند دادرسی و رسیدگی به پرونده حضور نداشته باشند، از نظر خانواده «قاتل مشخص نیست».

مانوش منوچهری، وکیل مونا مهرجویی هم گفت تاکنون امکان حضور مستقیم خانواده در روند تحقیقات و اطلاع از جزییات پرونده فراهم نشده است.

او به همین دلیل از رسانه‌ها خواست از انتشار هر خبری که مورد تایید اولیای دم یا وکلایشان نباشد (مانند معرفی قاتل یا قاتلان احتمالی)، پرهیز کنند.

پیکر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر را دخترشان مونا ساعت ۲۲:۲۵ شامگاه ۲۲ مهر در حالی پیدا کرد که با ضربه‌های چاقو یا جسم برنده دیگر به ناحیه گردن کشته شده بودند.

پزشکی قانونی علت مرگ این دو نفر را «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» اعلام کرد.

پس از انتشار جزییاتی از قتل فجیع این دو نفر، پلیس و دادگستری استان البرز از بازداشت چندین متهم خبر دادند و در نهایت روز ۲۷ مهر اعلام شد «تمام عوامل قتل مهرجویی و همسرش» دستگیر شده و اعتراف کرده‌اند.

با وجود اینکه چهار متهم دستگیر شده هنوز به دادگاه نرفته‌اند و به پرونده‌شان رسیدگی نشده، در بیانیه‌های پلیس برخلاف رویه‌های قانونی، اغلب از آنان با عنوان «قاتل» یاد شده است.

داریوش مهرجویی که متولد آذر ۱۳۱۸ بود از برجسته‌ترین فیلم‌سازان و نویسندگان سینمای ایران و از چهره‌های جریان موسوم به موج نو است.

این کارگردان سینما در سال ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه را از سفیر این کشور در ایران دریافت کرد.

از مهم‌ترین آثار او فیلم‌های «گاو»، «آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «سنتوری»،‌ «هامون»، «لیلا» و «پری» هستند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *