حمله و توهین حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی به هنرمندانِ حامی «زن، زندگی، آزادی»

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۹

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با استفاده از الفاظ توهین‌آمیز علیه شماری از هنرمندان منتقد سیاست‌های حکومت و حامی «زن، زندگی، آزادی»، از این که حکومت نتوانسته «۵۰ نفر» از هواداران خود را به عنوان سلبریتی تربیت کند، انتقاد کرد.

رحیم‌پور ازغدی عصر چهارشنبه، هشتم آذر، در نشستی با عنوان «روایت عصر»، با انتقاد از هنرمندانی که با حجاب اجباری به‌ طور علنی مخالفت کردند، گفت: «برخی هنرپیشه‌ها بعد از انقلاب خانم خوبی شدند و زلیخا شدند، ولی در قضایای اخیر کل لباس‌هایشان را هم درآوردند.»

اشاره او به کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران است که در سریال «یوسف پیامبر»، در نقش زلیخا ظاهر شده بود و در جریان اعتراضات پس از جان‌ باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، نخستین زن سینماگری بود که به‌ طور علنی با حجاب اجباری مخالفت و در این رابطه با رسانه‌ها گفت‌و‌گو کرد.

تعدادی از بازیگران سرشناس زن در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند

خانم ریاحی به‌ دلیل برداشتن حجاب اجباری، نه «درآوردن کل لباس‌هایش»، بازداشت شد و قوه قضائیه جمهوری اسلامی علیه او و زنان هنرمند دیگری که با حجاب اجباری مخالفت کردند، پرونده قضایی تشکیل داد.

رحیم‌پور ازغدی در مقابل، به ستایش از پروانه معصومی پرداخت، بازیگر تازه درگذشته‌ای که پیشتر با کارگردانان بزرگی کار هنری کرده بود، اما به‌ دلیل نزدیکی به سیاست‌های جمهوری اسلامی، اقبال مردمی را از دست داد.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی بدون اشاره به حضور تقریباً نزدیک به صفر چهره‌های هنری و مردمی در مراسم تشییع و تدفین پیکر خانم معصومی افزود: «خانم معصومی زمان شاه یک هنرپیشه بی‌حجاب مثل بقیه بود، ولی بعداً مسیر خود را درست انتخاب کرد…. یک زن پاک و مومن از دنیا رفت.»

با توجه به همراهی شمار قابل توجهی از هنرمندان به ویژه هنرمندان فعال در عرصه سینما و تئاتر از اعتراضات سال ۱۴۰۱، رحیم‌پور ازغدی از این که تلویزیون جمهوری اسلامی به گفته او «دنبال افرادی می‌رود که زباله و قمارباز و معتاد و الکلی هستند، با ده نفر رابطه دارند و شش بار طلاق داده‌اند»، و از آنها سلبریتی می‌سازد، انتقاد کرد.

او افزود: «تلویزیون در مدیریت‌های قبلی یک عده را سلبریتی کرد. کسی آن‌ها را نمی‌شناخت…. بعضی‌ها مشهور و میلیاردر شدند و همه را علیه انقلاب و اسلام مصرف کردند… تقریباً همه این افراد که در نسیم و شبکه سه بودند در قضایای اخیر علیه حجاب و انقلاب موضع گرفتند.»

اظهار نظر توهین‌آمیز این عضو شورای فرهنگی یادآور گفته فرج‌الله سلحشور، کارگردان حکومتی مجموعه «یوسف پیامبر»، است که سینمای ایران را «فاحشه‌خانه» خوانده بود.

او با اشاره به خبری مبنی بر تلاش علی سرتیپی، از تهیه‌کنندگان ایرانی، برای حضور آنجلینا جولی، هنرپیشه پرآوازه آمریکایی، در یکی از فیلم‌های ایرانی گفته‌ بود: «هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند و سینمای ایران باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین‌المللی بیاورد. سینمای ایران فاحشه‌خانه است، مگر صبح تا شب عکس‌های هنرمندان چاپ نمی‌شود؟ وقتی زن‌های ما افتخارشان این است که عکس‌های خود را به صورت نیمه‌عریان در اینترنت بگذارند، یعنی خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند.»

اظهارات سلحشور و رحیم‌پور ازغدی از جمله عریان‌ترین اظهارنظرهای فعالان هنری نزدیک به حکومت یا فعال در نهادهای حکومتی درباره فعالیت فرهنگی- هنری مستقل زنان در ایران است.

رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از اظهاراتش، از صداوسیمای جمهوری اسلامی که «دانشکده دارد و به ۴۰ هزار کارمند خود چند هزار میلیارد حقوق می‌دهد»، اما با گذشت «۴۰ سال»، نتوانسته «۵۰ هنرمند قوی با اعتقادات درست و جذاب تربیت» کند، انتقاد کرده است.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی گفته نباید به این سلبریتی‌هایی که «در بیرون علناً علیه اصل دین و همه چیز اهانت می‌کنند»، پول‌های هنگفت داد تا با شرکت در برنامه‌هایی، مردم را سرگرم کنند.

پیش از این نیز انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، از لزوم آموزش به زنان طلبه برای ورود به عرصه فیلم و بازیگری سخن گفته بود که بازتاب‌های زیادی داشت.

خانم خزعلی گفته بود: «وقتی زنان طلبه هستند چرا ما باید اسیر سلبریتی‌‎ها باشیم. زنان طلبه‌ای که در عرصه‌های هنری مانند ساخت فیلم، بازیگری و فیلمنامه استعداد دارند، معرفی شوند تا آموزش‌های لازم را فرابگیرند.»

با این حال پس از افزایش انتقادها از او به‌دلیل طرح این سخنان، خزعلی از گفته‌اش عقب‌نشینی کرد و گفت: «این بحث نه ایده بود و نه برنامه‌ریزی برایش انجام شده است. یک پیشنهادی در یک جمع خصوصی از (طرف خانم‌های طلبه) مطرح کردند که توانمندی‌هایی دارند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از آن رو که در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش‌و‌پرورش، دانشگاه‌ها و فضاهای هنری با انتقادهای جدی روبه‌رو هستند، اعلام کرده‌اند که به‌دنبال جذب استادان همسو و دانش‌آموزان سال‌های بالاتر به عنوان معلم بوده و تلاش می‌کنند در زمینه‌های هنری نیز نیروهای همسو تربیت کنند.

با استفاده از گزارش‌های انتخاب، جهان‌نیوز، روزنامه جوان، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *