توماج صالحی، رپِر معترض مخالف حکومت، بار دیگر با «ضرب‌ و‌ شتم» بازداشت شد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۹

حساب‌های کاربری توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که به تازگی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، از بازداشت خشونت‌آمیز او به دست شماری از مأموران لباس‌شخصی مسلح در شهر بابل خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای صالحی روز پنج‌شنبه، نهم آذر، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

حساب کاربری منتسب به توماج صالحی نوشته که این هنرمند با «ضرب و شتم» بازداشت شده است.

از علت بازداشت دوباره او، کمتر از دو هفته پس از آزادی‌اش از زندان، هنوز اطلاعی در دست نیست.

این خواننده معترض روز ۲۷ آبان‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد.

توماج صالحی در اولین ویدئویی که پس از آزادیش منتشر کرد گفت در زمان بازداشت به گردن او آمپولی تزریق شده که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده تا «در زمان شکنجه بیهوش نشوم و درد را تا اوج آن تحمل کنم».

آقای صالحی در این ویدئو که روز دوشنبه، ششم آذر، در کانال یوتیوب او منتشر شد، گفت: «در زمان بازداشت دست و پای من را شکستند و به صورت و سر من بسیار ضربه زدند. سعی کردم با دستانم جلوی ضربه‌ها را بگیرم که انگشتانم شکست.»

او اضافه کرد که به همین دلیل باید دست و پای خود را جراحی کند.

این خواننده معترض همچنین گفت که مسئولان پرونده تا لحظه آزادی او تلاش می‌کردند که «صفحاتم در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار آن‌ها بگذارم که با این مسئله مخالفت کردم».

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسید و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ بود، آبان پارسال در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.

آقای صالحی در ویدئوی روز دوشنبه خود با اشاره به این‌که مأموران وزارت اطلاعات در عمل «بالاتر از قانون» هستند، گفت: «معاون دادستان چرا باید از اطلاعات بترسد و با ترس و لرز حال من را بپرسد و بگوید آیا این‌جا هم شکنجه‌ات می‌کنند یا نه؟»

او همچنین با تأکید بر این‌که به‌ دلیل شکنجه، از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است، گفت که نهادهای امنیتی «به رئیس زندان دستور دادند» که من را تحت فشار قرار دهد.

بازداشت این خواننده با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده بود و درخواست‌های جهانی متعددی برای آزادی او مطرح شده بود.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *