فراخوان دانشجویان تعلیق شده برای اعتصاب سراسری در دانشگاه‌ها در روز چهارشنبه

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۴

در آستانه شانزدهم آذر و روز دانشجو، جمعی از دانشجویان تعلیق شده دانشگاه‌های کشور بیانیه‌ای منتشر کردند و برای برگزاری اعتصاب سراسری در دانشگاه‌ها فراخوان دادند. در این بیانیه از دانشجویان خواسته شده است تا روز چهارشنبه ۱۵ آذر از شرکت در کلاس‌های درس خودداری کنند.

به گفته نویسندگان بیانیه، بسیاری از دانشجویان یا با «احکام ظالمانه‌ کمیته‌های بی‌انضباط» و ارجاع به شیوه‌نامه‌ای ضد‌‌ دانشجویی از حق تحصیل محروم هستند یا داخل دانشگاه، فضای متشنجی را تجربه می‌کنند.

تلاش‌ها برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی و جلوگیری از دور جدید اعتراضات در دانشگاه‌ها از ابتدای سال تحصیلی جدید و بازگشایی دیرهنگام کلاس‌ها آغاز شد.

از مهر امسال تاکنون گزارش‌هایی درباره برخوردهای قهری با دانشجویان، اخراج و تعلیق‌ها و برگزاری جلسات کمیته انضباطی منتشر شده است.

برای برخی از دختران دانشجوی مخالف حجاب اجباری، حکم لغو اسکان در خوابگاه‌ها صادر کرده‌اند.

از سوی دیگر بر اساس بیانیه دانشجویان تعلیقی، بسیاری از استادان دانشگاه‌ها صرفا به دلیل حمایت از جنبش دانشجویی با احکام اخراج، تعلیق، قطع حقوق یا تمدید نشدن قرارداد روبه‌رو شده‌اند.

به گفته آنان، در موارد متعددی استادانی با کیفیت تدریس به مراتب پایین‌تر اما همراه با دستگاه سرکوب، جای استادان کنار گذاشته شده را گرفته‌اند.

به تازگی گزارش‌هایی به ایران‌اینترنشنال رسیده است که نشان می‌دهند با ادامه فشارهای امنیتی، کادرهای آموزشی شماری از دانشگاه‌ها که در خیزش ۱۴۰۱ نقشی پررنگ داشتند، پاک‌سازی شده‌اند.

گزارش‌هایی از این پاک‌سازی وسیع در دانشگاه‌هایی مانند امیرکبیر، شریف، آزاد تهران، آزاد و سراسری اصفهان، علوم پزشکی تبریز و شماری دیگر از دانشگاه‌ها منتشر شده است.

افرادی که در این پاک‌سازی کنار گذاشته شده‌اند، طی یک سال گذشته به اشکال مختلف دست به حمایت از دانشجویان معترض بازداشت یا تعلیق شده زده و تلاش کرده بودند وضعیت این دانشجوها را بهبود ببخشند.

به گفته دانشجویان تعلیقی، این نخستین بار نیست که حاکمیت به منظور ارعاب و سرکوب، پیشانی دانشگاه را هدف گرفته است.

در بخشی از بیانیه این دانشجویان آمده است که جمهوری اسلامی مشروعیت خود را بر مبنای خودکامگی تعریف و به نیروهای قهری دل خوش کرده است و به همین دلیل همیشه به دانشگاه که پایگاه پرسش‌گری و پس‌زننده سرسپردگی در برابر وضع موجود است، به چشم تهدید می‌نگرد.

به گفته آنان، حکومت با دور کردن دانشجوهای معترض از دانشگاه، بیش از پیش پای خود را بر گلوی دانشجویان فشار می‌دهد.

دانشجویان تعلیق شده در این بیانیه هشدار دادند که حاکمیت با اعمال «سرکوب افسار گسیخته و همه‌جانبه‌» با هدف خاموش کردن هر گونه تلاش برای ایجاد تغییر و سلب امکان کنش‌گری، دانشجویان را به عنوان آینده ایران به ورطه نابودی می‌کشاند.

آنان تاکید کردند تبعات این ویرانی، گریبان‌گیر مسیر توسعه جامعه از هر جهت خواهد شد تا آینده‌ای به مراتب تاریک‌تر از امروز پیش رویمان باشد.

در ماه‌های گذشته انجمن‌ها و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف ده‌ها بیانیه در محکومیت تشدید فشار و سرکوب فضاهای آموزشی منتشر کرده و آزادی دانشجویان بازداشت شده و بازگشت به تحصیل تعلیق و اخراج شده‌ها را خواستار شدند.

دانشجویان تعلیق شده در بیانیه خود خواهان به رسمیت شناخته شدن حق تحصیل در دانشگاه، تشکیل اجتماعات، آزادی اندیشه و بیان، انتقاد و مطالبه‌گری، برخورداری از دادرسی عادلانه، برخورداری از خوابگاه و حفظ حریم خصوصی شدند.

آنان تاکید کردند با هدف اعتراض و نمایاندن تصویری از آینده‌ای که ادامه وضع موجود رقم می‌زند، چهارشنبه ۱۵ آذر را روز اعتصاب سراسری دانشجویی اعلام می‌کنند.

در جریان خیزش انقلابی سال گذشته، دانشجویان ده‌ها دانشگاه ایران با انتشار بیانیه‌هایی به نشانه‌ اعتراض و هم‌دلی با اعتصابات سراسری از حضور در کلاس‌های درس در روزهای ١۴، ١۵ و ١۶ آذر خودداری کردند.

پیش و پس از این روزها نیز فضای دانشگاه‌های کشور شاهد اعتراض، تحصن و تجمع‌های دانشجویی گسترده بود.

اعتراضات دانشجویی سال گذشته در شرایطی برای ماه‌های متوالی ادامه یافت که صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به شکلی خشونت‌بار بازداشت یا ممنوع‌الورود شدند.

در جریان خیزش انقلابی، نیروهای سرکوب‌گر چندین بار به خوابگاه‌های دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف حمله کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *