نرگس محمدی به دادگاه احضار شد؛نخستین محاکمه پس از جایزه نوبل

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۷

نرگس محمدی در روز برگزاری مراسم اهدای جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۳، با دریافت ابلاغیه‌ای در زندان، برای محاکمه‌ای جدید به دادگاه احضار شد. این نخستین محاکمه او پس از دریافت این جایزه معتبر جهانی است.

صفحه نرگس محمدی در اینستاگرام که توسط خانواده‌اش اداره می‌شود، روز یکشنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) اعلام کرد که قرار است این فعال حقوق بشر زندانی صبح روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه شود.

بر اساس این گزارش، نرگس محمدی صبح روز ۱۹ آذرماه که مراسم اعطای جایزه نوبل صلح به او در اسلو، پایتخت نروژ برگزار شد، به دفتر بند زنان در زندان اوین فراخوانده شد و ابلاغیه برای حضور در این جلسه دادگاه را دریافت کرد.

این نخستین محاکمه این فعال سرشناس حقوق بشر پس از دریافت جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۳ است.

گزارش همچنین می‌افزاید که دادسرای امنیت ناحیه ۳۳ در ابلاغیه‌ای خواستار آن شده تا “با توجه به مسائل سیاسی و امنیتی”، اجرای محکومیت نرگس محمدی “در خارج از شهر تهران” صورت پذیرد.

این درخواست که از سوی وزارت اطلاعات مطرح شده، به امضای علی قناعت کار ماوردیانی، سرپرست دادسرای امنیت ناحیه ۳۳ رسیده است.

این سومین‌بار است که نرگس محمدی به دلیل فعالیت‌هایش در زندان بویژه انتشار بیانیه‌ها و نامه‌ها در بیرون از زندان، محاکمه می‌شود.

او در دو پرونده پیشین مجموعا به “دو سال و ۳ ماه زندان و ۴ ماه رفتگری و نظافت خیابان‌ها” محکوم شده است.

نرگس محمدی در حالی از زندان به فعالیت‌های حقوق بشری‌اش ادامه می‌دهد که فشارها بر او بویژه پس از اینکه نام او به عنوان برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ اعلام شد، افزایش یافته است.

طبق اعلام صفحه اینتساگرامی او، مسئولان زندان از روز ۸ آذرماه قطع تماس تلفنی و ملاقات را به این زندانی ابلاغ کرده‌اند.

نرگس محمدی به تازگی در یکی از جدیدترین نامه‌هایش از زندان، خطاب به نخست‌وزیر سوئد، از اقدام این کشور برای برپایی دادگاه حمید نوری قدردانی کرد.

او با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران “یکی از مهره‌های هیأت مرگ” در جریان اعدام زندانیان سیاسی در دهه شصت بود، برگزاری دادگاه حمید نوری را “پیامی روشن به مستبدان حکومت دینی در ایران و سراسر جهان” مبنی بر آن دانست که “صدای عدالت را برای همیشه نمی‌توان خاموش کرد.”

نرگس محمدی در سال‌های گذشته بارها به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری بازداشت شده و احکام طولانی‌مدت زندان دریافت کرده است.

او از جمله، در خرداد ۱۴۰۰ با اتهاماتی مانند “تبلیغ علیه نظام”، “افترا” و “تحصن در دفتر زندان” به ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد و از آن زمان تا کنون در زندان به سر می‌برد.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *