پیش‌بینی برداشت «۳۶۵ هزار میلیارد تومانی» دولت از صندوق توسعه ملی تا پایان امسال

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۷

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده که انتظار می‌رود دولت برای جبران کسری بودجه امسال، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان (همت) از دارایی‌های صندوق توسعه ملی برداشت کند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲۶ آذرماه با استناد به آمارهای عملکرد بودجه امسال گزارش داد که دولت در ۷ ماه اول ۲۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های صندوق برداشت کرده و بنا به اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس انتظار می‌رود به تا پایان سال این رقم به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برسد.

از سوی دیگر، دولت اخیراً اجازه یافت که ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی متعلق به صندوق توسعه ملی در سال جاری را برداشت کند که معادل ۱۷۰ همت است.

بدین ترتیب، دولت در سال جاری درمجموع ۳۶۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های صندوق را برداشت خواهد کرد.

مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه مالی اردیبهشت امسال گفته بود که ۶۷ درصد از منابع ۱۵۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی توسط دولت‌ها برداشت شده و این صندوق تقریباً خالی شده است.

برداشت چنین حجم عظیمی از دارایی‌های صندوق توسعه ملی در حالی است که این صندوق بیش از دو دهه پیش با هدف دریافت بخشی از درآمدهای نفتی دولت و اختصاص آن به پروژه‌های بخش خصوصی راه‌اندازی شده بود.

از طرفی، استقراض دولت ابراهیم رئیسی تنها محدود به صندوق توسعه ملی نیست.

دولت در هفت ماه امسال ۵۴ همت فروش اوراق قرضه داشته و مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که تا پایان سال این رقم به ۱۸۷ همت برسد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک‌های کشور طی پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد جهش یافته و به ۷۳۸ همت رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز برآورد کرده که کل بدهی دولت ایران در سال جاری معادل ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود و سال آینده این رقم با رشدی شش میلیارد دلاری به بیش از ۱۱۷ میلیارد دلار اوج خواهد گرفت.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید دولت ایران در سال جاری برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز دارد که قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از ۳۰۷ دلار و در سال آینده نیز ۳۱۷ دلار باشد.

این در حالی است که متوسط قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال جاری کمتر از ۸۰ دلار بوده و بنابر ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود در سال آینده نیز ۸۳ دلار باشد.

هفته گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به رد لایحه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ دولت به مجلس گزارش داده بود، کسری بودجه پیشنهادی دولت بیش از هزار همت است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، صندوق بین‌المللی پول، آژانس بین‌المللی انرژی، رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *