این بازی دیگر جواب نمی‌دهد! مناظره حسین شریعتمداری و محسن هاشمی رفسنجانی / اظهارات کم سابقه درباره شورای نگهبان

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۵

هر چه به انتخابات مجلس در اسفند ماه نزدیک می‌شویم بحث‌ها درباره‌ی میزان مشارکت داغ‌تر می‌شود. عده‌ای معتقدند تمایل به شرکت در انتخابات میان مردم کاهش یافته و باید برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود. در این زمان انتظارات از رسانه‌ی ملی برای آنکه مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کند، افزایش یافته است. اما این روزها روال تلویزیون بر این است که همگان را ناامید کند. برنامه های شب یلدا امسال به خوبی این امر را نشان داد.

به گزارش فرارو، روزنامه‌ی اصولگرای فرهیختگان درباره این موضوع می‌نویسد: برای بالا بردن سهم مشارکت سیاسی در کلانشهر‌ها نحوه رفتار صداوسیما شاید به اندازه رفتار دولت و شورای نگهبان اهمیت دارد. وقتی صداوسیما تریبون یک‌طرفه یک سلیقه سیاسی باشد و بین مخاطبان دیوار بکشد، نمی‌تواند عموم مردم را به حضور در انتخابات دعوت کند. متاسفانه آب رفتن میزان مخاطبان تلویزیون در چندسال اخیر ضربه مهلکی به میزان اثربخشی آن زده است.
حالا همان سازمان عریض و طویل را داریم که خیلی گران اداره می‌شود، ولی از میزان اثر مثبتش کاسته شده است. تلویزیونی که مجبور است برای دعوت از میهمان‌های شب یلدا پول‌های کلان خرج کند، چگونه می‌تواند مرجع موثر در بالا رفتن مشارکت انتخاباتی باشد؟
این صداوسیما اگر برای انتخابات اسفند کار منفی نکند و تریبون ملی‌اش را به کج‌راهه نبرد، کافی است.»
از سوی دیگر یکی از شیوه‌هایی که در چند سال گذشته صدا و سیما برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات از آن استفاده کرده دعوت از چهره‌های سیاسی است. این چهره‌ها عمدتا از میان اصلاح طلبان انتخاب شده و ادعا می‌شود که فضای بازی بر آن‌ها در نظر گرفته شده تا اظهار نظر کنند.
با این وجود گاهی شاهد آن هستیم که مجری در میان حرف‌ها مهمان می‌پرد و آنرا قطع می‌کند یا پس از پخش برنامه نسخه‌ی اینترنتی آن حذف می‌شود. در بعضی از موارد برنامه تعطیل می‌شود و پس از مدتی دوباره روی آنتن می‌رود. اما گاهی هم پخش برنامه به طور کامل متوقف می‌شود.

برای مثال شبکه افق از ۲۴ مهرپخش برنامه زنده «به افق فلسطین» را با مجری‌گری المیرا شریفی مقدم و سیدحسین حسینی آغاز کرد. در قسمت اول حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور و محمد قوچانی فعال رسانه‌ای میهمانان ویژه برنامه بودند. میهمان شاخص «به افق فلسطین» در شب دوم علی مطهری بود؛ آذری جهرمی نیز چهره‌ی دیگری بود که حضورش خبر ساز شد. حتی گفته می‌شد قرار است محمد جواد ظریف به این برنامه بیاید. در همان زمان انتقاد‌ها به حضور این چهره‌ها تا جایی پیش رفت که پروانه معصومی، فعال فضای مجازی در انتقاد به شبکه افق گفت: چرا ابطحی و آذری جهرمی را به تلویزیون دعوت می‌کنید؟ این مملکت مال حزب اللهی‌هاست.

مدتی بعد برنامه‌ی افق فلسطین با تغییر عوامل پشت صحنه و برکناری مجری روی آنتن رفت. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که این تعطیلی موقت به دلیل دعوت از مهمانان مختلفی مانند «محمد جواد آذری جهرمی» رخ داده است.
حالا دوباره نزدیک به انتخابات مجلس شده‌ایم و صدا و سیما با برگزاری گفتگو‌های جنجالی قصد دارد تا از این طریق تنور انتخابات را داغ کند. برنامه روز گذشته‌ی گفتگوی ویژه خبری هم از این جنس بود. محسن هاشمی و حسین شریعتمداری مهمان‌های این برنامه بودند. در بخشی از این برنامه شاهد جدال لفظی محسن هاشمی با مجری بودیم. هاشمی به دلیل آنکه مجری چند بار حرف‌های او را قطع کرد اعتراض کرد و از مجری پرسید چرا حتی یکبار در حرف‌های شریعتمداری نپریده است.
مدیران صدا و سیما گویی همچنان بر این باور هستند که اتخاذ چنین رویه‌هایی در ساخت برنامه جواب می‌دهد. با این حال کاهش مخاطبان صدا و سیما نشان از شکست این شیوه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *