علی خامنه‌ای در دیدار با زنان: همسران و فرزندان خود را وادار به فعالیت در انتخابات کنید / وظیفه زنان فرزندآوری و فرزندداری است

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۶

خامنه‌ای روز چهارشنبه در دیدار با شماری از زنان گفت که آنها می‌توانند در انتخابات پیشِ‌ رو به این شکل «نقش‌آفرینی» کنند که همسران و فرزندان خود را «وادار» کنند در انتخابات فعال باشند.

وب‌سایت علی خامنه‌ای با وجود در دسترس بودن فایل صوتی و تصویری کامل از اظهارات او، واژه «وادار» را در متن سخنرانی به «ترغیب» تغییر داده است.

خامنه‌ای در آستانه روز زن در ایران، روز چهارشنبه، ششم دی، همچون سخنرانی قبلی خود به موضوع انتخابات اشاره کرد و افزود که زنان در برخی مسائل مربوط به شناخت افراد و جریان‌ها و راهبردها «دقیق‌تر و ظریف‌تر» از مردها نگاه می‌کنند.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در عین خواستن صریح از زنان برای ایفای نقش در داخل و خارج خانه در شناخت نامزدهای انتخابات و حضور پای صندوق‌های رأی، بیشتر بر نقش آنها در داخل خانه تأکید کرد.

رهبر جمهوری اسلامی دوم دی‌ماه نیز بار دیگر از مردم ایران و مقامات خواسته بود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود، به «بهترین شکل» آماده باشند.

او درخواست برگزاری «باشکوه» دو انتخابات یادشده را بدون اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده نامزدها و نیز بی‌اعتنایی حکومت به خواسته‌های مردمی از جمله آزادی پوشش و معرفی و مجازات عاملان و آمران خشونت علیه شهروندان در اعتراضات ۱۴۰۱ مطرح کرد.

نگرانی‌ مقامات حکومتی از احتمال مشارکت اندک مردم در دو انتخابات پیش رو به ویژه انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای ۱۴ خرداد امسال نیز در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خوانده بود.

او در چند سخنرانی خود به‌ طور پیاپی، به انتخابات اشاره کرده و خواستار افزایش مشارکت مردمی شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات تازه خود فعالیت اجتماعی زنان را، بر اساس اسلام، به «خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌های جنسی» مشروط کرد.

او رویکرد اسلام و غرب درباره هویت‌ زن،‌ ارزش‌ها، حقوق،‌ تکالیف،‌ آزادی‌ها و محدودیت‌های او را «مقابل هم» دانست و مدعی شد «غربی‌ها درباره زنان منطقی ندارند».

وی با طرح ادعای تلاش غرب برای «تسلط بر مراکز بین‌المللی مربوط به زنان» بدون ارائه هیچ مدرک و شواهدی اضافه کرد: «هر مسئله که خانواده را منهدم می‌کند روزبه‌روز در غرب برجسته‌تر می‌شود و در مقابل، هیچ تقبیح و برخورد جدی با متعرضان به زنان محجبه صورت نمی‌گیرد.»

او با وجود نقض گسترده حقوق زنان در ایران که بر اساس قوانین شریعت اسلام اعمال می‌شود، گفت: «مسئله زن یکی از نقاط قوت اسلام است و نباید تصور شود که ما باید در مسئله زن پاسخگو باشیم.»

با این حال او در اظهارات خود به صراحت «برابری جنسیتی» را «غلط» خواند و در مقابل آن «عدالت جنسیتی» را مطرح کرد که از نظر او «یعنی قرار دادن هر چیز در جای خود.»

خامنه‌ای «وظایف اختصاصی» زن را «فرزندآوری و پرورش فرزند» دانست و حضور زنان در مشاغل را مشروط به «محروم نشدن آنها از مشغله اساسی زنانه یعنی خانه‌داری و فرزندآوری و مادری» عنوان کرد.

او بر مسئله رعایت «حجاب» در ایران که به صورت اجباری اعمال می‌شود نیز تأکید کرد و گفت که علت آن «ایجاد محدودیت برای خطر جاذبه جنسی است که این حساسیت باید رعایت شود».

آقای خامنه‌ای در اظهارات خود در دیدار با زنان هیچ اشاره‌ای به اعتراضات «زن زندگی آزادی» در سال ۱۴۰۱ نکرد و مطالبات بخش عمده‌ای از زنان ایرانی برای آزادی پوشش را نادیده گرفت.

رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقامات رسمی، همواره در اظهارات خود نقش زنان را به فرزندآوری و خانه‌داری محدود کرده و سایر نقش‌ها را نیز یا مشروط به آسیب‌ ندیدن این نقش‌ها دانسته یا حضور زن را به داخل خانه محدود کرده‌اند.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که تلاش‌های زنان برای کسب حقوق برابر با مردان در ایران، دهه‌هاست که ادامه دارد و از پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ به‌ دنبال جان‌ باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، صراحت بیشتری یافته است.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیوفردا/ ب. ب./ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *