سجاد زارع, ۱۲ سال زندان و تبعید به اتهام تصویربرداری از مادر نوید افکاری

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۸

منابع خبری «ایران‌وایر» از ابلاغ بیش از ۱۰ سال حبس، دو سال تبعید، ممنوعیت از فعالیت‌ در فضای مجازی و ممنوع‌الخروجی از کشور به «سجاد زارع» خبر داده‌اند.

سجاد زارع، شهروند شیرازی، از نزدیکان «نوید افکاری» و «امین بذرگر»، کشتی‌گیرهای کشته شده توسط جمهوری اسلامی است که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند تصاویر مربوط به ضجه زدن مادر نوید افکاری پشت در بازداشتگاه «پلاک ۱۰۰» اداره اطلاعات شیراز را ضبط و منتشر کرده بود.

طبق گفته‌های منبع آگاه «ایران‌وایر»، سجاد زارع، متولد اسفند ۱۳۶۷ و ساکن شیراز، نخستین بار در سال ۱۳۸۸، در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.

او دومین بار، در جریان اعتراضات آبان‌ ۱۳۹۸ پس از گران شدن قیمت بنزین در شیراز بازداشت شد. زارع را به اتهام‌های «توهین به مقدسات»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبر جمهوری اسلامی»، به پنج سال زندان محکوم کرده بودند اما سال ۱۴۰۰، پس از دادرسی دوباره، آزادش کردند.

سومین دستگیری‌ سجاد زارع، روز ۲۳ آبان ۱۴۰۱ توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز رخ داد. طبق ادعای منبع «ایران‌وایر»، او تا هشتم دی‌ این سال در بازداشت بود که ۴۴ روز آن در انفرادی گذشت.

منبع «ایران‌وایر» می‌گوید او نه در سوییت انفرادی، که در اتاقکی بدون پنجره، بی اجازه هواخوری و به صورت انفرادی نگه‌داری می‌شد.

سجاد زارع را روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ با آن‌چه از سوی جمهوری اسلامی «عفو رهبری» نامیده می‌شود، آزاد کردند. تا پیش از آزاد شدن، دادگاه انقلاب شیراز به او اتهاماتی از جمله «اعلام فراخوان از طریق رسانه‌های مجازی» و «همکاری با رسانه‌های خارج از کشور» وارد کرده بود.

در نهایت اما اطلاعات سپاه شیراز بار دیگر سجاد زارع را ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ به خاطر تهیه تصاویر «بهیه نامجو»، مادر نوید و «الهام افکاری» مقابل بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اطلاعات شیراز بازداشت کرد.

ماموران و بازجویان اطلاعات سپاه او را پس از پنج روز، با وجود در اختیار نداشتن مدارک کافی، نبود مدرک مرتبط با اتهام در تلفن همراه و عدم قبول اعتراف به این اتهام، به زندان «عادل‌آباد» شیراز منتقل کردند. سپاه دلیل انتقال فوری زارع را در دست تعمیر بودن بازداشتگاه اطلاعات سپاه شیراز اعلام کرد.

طبق گفته‌های منبع «ایران‌وایر»، سجاد زارع طی ماه‌های گذشته سه بار به صورت «ویدیوکنفرانس» در زندان عادل‌آباد شیراز دادگاهی شده است. در مرتبه اول، «محمد خسروانی»، بازپرس شعبه ۱۴ دادسرای عمومی و انقلاب شیراز ماموریت اداره دادگاه را برعهده داشته و در مرتبه‌های دوم و سوم، قاضی «محمود ساداتی» در مقام رییس شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز قاضی پرونده او بوده است.

این فرد آگاه به «ایران‌وایر» گفته است: «در زمان برگزاری دادگاه، محمود ساداتی رفتاری متفاوت با سجاد داشت و به او گفت نگران نباشد و به زودی آزاد خواهد شد اما حکمی که صادر کرد، ما را به شوک برد.»

محمود ساداتی همان فردی است که نوید افکاری، کشتی‌گیر نامدار ایرانی را به اعدام محکوم کرده بود. سوم مهر ۱۳۹۹، دولت وقت امریکا از تحریم این قاضی صادرکننده حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی خبر داد.

سال ۱۳۹۹ و پیش از اجرای این حکم، برخی از گفت‌وگوهای نوید افکاری در دادگاه با محمود ساداتی منتشر شدند. در یکی از این فایل‌های منتشر شده، نوید افکاری از محمود ساداتی می‌خواهد شاهدی را که به شکنجه او شهادت داده بود، احضار کند اما قاضی توجهی به حرف او نمی‌کند.

نوید افکاری در بخش دیگری از حرف‌هایش از قاضی می‌خواهد فیلم دوربین مدار بسته فروشگاهی را که دادگاه ادعا می‌کند مدرک جرمی علیه او است را نمایش دهد اما قاضی از نمایش فیلم هم امتناع می‌کند.

طبق گفته‌های منبع «ایران‌وایر»، سجاد زارع به تحمل هفت سال و شش ماه زندان به جرم انتشار «فراخوان در فضای مجازی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، تحمل سه سال زندان برای «توهین به رهبری»، دو سال تبعید، ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

منبع «ایران‌وایر» می‌گوید سجاد زارع نسبت به این حکم اعتراض کرده است و انتظار دادگاه تجدیدنظر را می‌کشد.

الهام، خواهر نوید افکاری در روز ۱۹ آبان ۱۴۰۱ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. رسانه‌های ایران به نقل از بازپرس ویژه دادسرای عمومی و انقلاب شیراز نوشته بودند که بازداشت او در پی رصد اطلاعاتی توسط اداره کل اطلاعات استان فارس و به دلیل نقش الهام افکاری در تحریک، ترغیب و اغفال مردم به حضور در اغتشاشات فراخوان‌های متعددی رخ داده است.

به گفته این مقام امنیتی در شیراز، خواهر نوید افکاری «اقدام به برقراری ارتباط و ارایه اخبار به برخی از معاندین نظام» کرده و هم‌چنین متهم به «ارتباط با شبکه ایران اینترنشنال و برخی رسانه‌های خارج از کشور» شده بود.

دو روز پس از بازداشت الهام افکاری، تصاویری از ضجه‌ها و فریادهای بهیه نامجو، مادر نوید و الهام افکاری منتشر شد که پشت درهای بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اطلاعات شیراز، خواهان آزادی دخترش بود.

سجاد زارع در حالی متهم به تصویربرداری از مادر نوید و الهام افکاری و انتشار آن تصاویر شده است که خود این موضوع را در بازجویی‌هایش تکذیب کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *