توماج صالحی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شد

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۲

امیر رئیسیان فیروزآباد، وکیل توماج صالحی، از محکوم شدن این رپر معترض به یک سال حبس، دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

رئیسیان در نامه‌ای سرگشاده به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روند رسیدگی به پرونده صالحی را عجیب و غیرعادی خواند و گفت دادگاه انقلاب حکم او را بدون رعایت تشریفات قانونی صادر کرده است.

او اضافه کرد جلسه دادگاه «بدون ابلاغ قبلی وقت رسیدگی، بدون رعایت فاصله یک‌هفته‌ای بین ابلاغ و تاریخ جلسه رسیدگی، بدون ابلاغ و احضار وکیل و بدون ابلاغ کیفرخواست» برگزار شد.

صفحه توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس روز ۹ آذر از بازداشت این خواننده معترض به دست ماموران مسلح در خیابانی در بابل خبر داد و نوشت او با برخوردی خشونت‌آمیز همراه با ضرب و شتم به مکانی نامعلوم منتقل شد.

بر اساس این گزارش، دستگیری او بدون ارائه هر گونه حکم قضایی و کارت شناسایی و با ضرب و جرح شدید همراه بود و ماموران لباس شخصی با قنداق تفنگ‌های کلاشنیکف و کلت کمری به او ضربه زدند.

پیش از این صالحی روز ۲۷ آبان پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن در سلول انفرادی سپری شده بود، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

به گفته رئیسیان، دلیل بازداشت مجدد صالحی انتشار یک فایل تصویری از سوی این رپر بوده که در آن درباره شکایت از ضابطان پرونده خود که در آبان ۱۴۰۱ او را بازداشت کرده بودند، اطلاع‌رسانی می‌کند.

وکیل صالحی خطاب به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نوشت: «اساسا جای این سوال وجود دارد که برای اعلام تظلم‌خواهی در مراجع قضایی، آیا می‎‌توان کسی را مجازات کرد؟»

مسعود ستایشی،‌ سخنگوی قوه قضاییه، ۱۴ آذر از تفهیم اتهامات جدید به صالحی خبر داده بود. این رپر معترض، ۱۲ آذر و چند روز پس از نگهداری در مکانی نامعلوم، به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

رئیسیان با اشاره به ضرب و شتم موکلش در زمان بازداشت مجدد گفت پس از ملاقات خانواده با این رپر زندانی و مشاهده صورت ورم کرده او، درخواستی از جانب پدر توماج مبنی بر معاینه و اخذ گزارش پزشک معتمد در مورد صدمات وارده به او، به دادستان اصفهان تسلیم شد.

وکیل صالحی افزود دادستانی اصفهان علی‌رغم تکلیف قانونی، معاینه را به تاخیر انداخت تا اثر کبودی و ورم از بین برود.

او نوشت در زمان بازداشت صالحی در بابل، فرد همراه او هم از سوی نیروهای امنیتی بازداشت، وسایل شخصی او ضبط و منزلش تفتیش شد.

رئیسیان در نامه خود به اژه‌ای تاکید کرد: «بازداشت افراد بی‌ارتباط با پرونده و تفتیش منزل آنان و توقیف وسایل شخصی آنان با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست. به منطبق با قانون است، نه به حقوق شهروندی توجه دارد.»

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی، روز ۱۰ دی در نامه‌ای از زندان اوین خطاب به توماج صالحی نوشت مقاومت او و «بار دردی» که بر دوش می‌کشد، «سرمشق نسلی‌ست که می‌خواهد رویاهایش را زندگی کند». او صالحی را «یکی از ما، ما که خود یک از هزارانیم» توصیف کرد.

سپیده رشنو، فعال مدنی معترض به حجاب اجباری هم خطاب به صالحی گفت: «تنها نیستی و مردم، شرافت را تنها نمی‌گذارند.»
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *