وزیر خارجه پاکستان: آماده‌ایم درباره همه موضوعات با ایران همکاری کنیم

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۹

یک روز پس از حمله پاکستان به روستایی در نزدیکی شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود گفت اسلام‌آباد می‌خواهد درباره «همه موضوعات» با ایران همکاری کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان، جلیل عباس جیلانی روز جمعه در گفت‌وگوی تلفتی با حسین امیرعبداللهیان گفته است کشورش بر اساس اعتماد و همکاری متقابل تمایل دارد با تهران همکاری کند.

این تماس تلفنی بعد از گفت‌وگوی تلفنی آقای جیلانی با همتای ترکیه‌ای خود و اعلام آن که پاکستان علاقه‌ای به افزایش تنش ندارد، برقرار شد.

رسانه‌های ایران نیز نوشته‌اند حسین امیرعبداللهیان در این مکالمه تلفنی گفته است نیروهای امنیتی ایران با هرگونه‌ «عملیات تروریستی» در همان ابتدا مقابله می‌کنند و به‌علاوه، خواستار دنبال کردن همکاری‌های امنیتی و نظامی بین دو کشور شد.

وزارت امور خارجه ایران همچنین خبر داده است که جلیل عباس جیلانی از همتای ایرانی خود برای دیدار از پاکستان دعوت کرده است.

این در حالی است که ساعاتی پیش‌تر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نخست وزیر پاکستان بعدازظهر جمعه نشست امنیتی اضطراری برگزار می‌کند و در این نشست قرار است روسا و فرماندهان اطلاعاتی و نظامی این کشور نیز شرکت داشته باشند، از جمله رئیس ستاد کل ارتش و رئیس سازمان اطلاعات پاکستان.

پاکستان در پاسخ به حمله موشکی روز سه‌شنبه ایران به منطقه بلوچستان پاکستان، بامداد پنجشنبه ۲۸ دی با استفاده از آنچه ارتش این کشور «پهپاد، راکت و موشک و مهمات پرسه زن انتحاری» خواند، به خاک ایران حمله کرد و گفت که مخفیگاه‌های گروه جدایی‌طلب موسوم به ارتش آزادیبخش بلوچستان را نابود کرده است.

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، در این حملات دست‌کم ۹ نفر کشته شدند که پنج تن از آنها کودک بودند.

با این حال مقام‌های ایرانی می‌گویند کشته‌شدگان «تبعه پاکستان» بودند و در میان آنها ایرانی نبوده است.

این ادعا توسط کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های فعال در استان سیستان و بلوچستان زیر سوال رفته است.

اسلام‌آباد ساعاتی پس از این حمله، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن یادآوری اهمیت همکاری و هماهنگی دو همسایه، روابط دو کشور را «برادرانه» توصیف کرد.

دو کشور مدعی هستند که به «گروه‌های تروریستی» مخالف خود در خاک یکدیگر حمله کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی نوشته که ایران به پاکستان شواهد دست داشتن «جیش‌العدل» در حمله‌های کرمان در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی را ارائه کرده و از اسلام‌آباد خواسته بود علیه آنها اقدام کند.

رویترز به نقل از او اضافه کرده که «ایران شواهدی به دست آورده بود که نشان می‌داد اعضای این گروه در میان تعدادی از شبه‌نظامیانی بودند که قصد حملات بیشتر در ایران را داشتند.»

این خبر در شرایطی اعلام شد که پیش از گروه داعش مسئولیت این حملات را به عهده گرفته بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به این تحولات، روز پنجشنبه با اشاره به اینکه ایالات متحده با شرکای پاکستانی‌اش در تماس است،‌ تاکید کرده بود که واشینگتن نمی‌خواهد تنش در جنوب و مرکز آسیا بالا بگیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا هم خواستار خویشتنداری طرفین شد و کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و ترکیه نیز درخواست مشابهی مطرح کردند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که پس از حملات ایران و پاکستان به خاک یکدیگر، عمیقاً نگران «دور باطل خشونت در خاورمیانه و فراتر از آن» است.

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه از دو کشور خواست تا «حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها» به کار گیرند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایسنا و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *