اسرائیل و ایران، در رده ششم بزرگ‌ترین زندان‌‌های جهان برای روزنامه‌نگاران

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۹

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مستقر در نیویورک، اعلام کرد به‌ دنبال افزایش شمار روزنامه‌نگاران زندانی در اسرائیل، این کشور برای نخستین‌ بار در فهرست ده کشور زندانبان روزنامه‌نگاران جهان قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل با ۱۷ روزنامه‌نگار زندانی، پس از چین، میانمار، بلاروس، روسیه و ویتنام در رده ششم و برابر با ایران قرار گرفت.

قرارگرفتن اسرائیل در این رده، پس از آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود، صورت گرفته است. از ماه دسامبر ۲۰۲۳، ۱۷ روزنامه‌نگار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بوده‌اند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران همچنین اعلام کرد که از آغاز جنگ در غزه، دست‌کم ۸۰ روزنامه‌نگار کشته‌ شده‌اند.

در حال حاضر ۳۲۰ روزنامه‌نگار در سراسر جهان به‌ دلیل انجام کار حرفه‌ای خود محبوس هستند.

در آماری که کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران ارائه کرده، چین با ۴۴ روزنامه‌نگار زندانی بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در سراسر جهان است.

پس از چین، میانمار با ۴۳ روزنامه‌نگار، بلاروس با ۲۸ روزنامه‌نگار، روسیه با ۲۲ روزنامه‌نگار و ویتنام با ۱۹ روزنامه‌نگار در رده‌های پیش از اسرائیل و ایران قرار دارند.

پس از ایران و اسرائیل، کشورهایی چون اریتره با ۱۶ روزنامه‌نگار، مصر و ترکیه هر یک با ۱۳ روزنامه‌نگار و عربستان سعودی با ده روزنامه‌نگار زندانی، بزرگ‌ترین زندانبانان روزنامه‌نگاران در جهان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *