هشدار تشکل صنفی فرهنگیان در مورد «پاکسازی» متخصصان از مدارس و «جایگزینی آخوند به جای معلم»

By | ۱۴۰۲-۱۰-۳۰

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در مورد اقدام وزارت آموزش و پروزش در «جایگزینی» معلمان مدارس با طلاب و روحانیون هشدار داد و آن را حرکتی «ارتجاعی» و بازگشت به دوران «مکتب‌خانه» دانست.

در این بیانیه که در کانال تلگرامی این شورا منتشر شده، هدف از این اقدام «پاکسازی مدارس از نیروی آموزشی متخصص» و جایگزینی معلمان با طلبه‌‌هایی که «کمترین تخصصی در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان ندارند» عنوان شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در دولت ابراهیم رئیسی سوم دی‌ماه امسال از استخدام «سه هزار طلبه زن و مرد به عنوان معلم» در آزمون استخدامی خبر داده بود.

حمید نیکزاد در این زمینه گفت که این تعداد علاوه بر طلابی هستند که به صورت «خودجوش» و «جهادی» با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در واکنش، در بیانیه خود نوشته در طول بیش از چهار دهه گذشته، حضور چشمگیر روحانیت در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، نظامی و حتی صنعتی وجود داشته و آموزش و پرورش هم از چنین «گزندی» دور نبوده است.

در این بیانیه تأکید شده که در طی ۴۵ سال گذشته، سیستم آموزشی در سطوح مختلف و از جمله مدارس «همواره ابزار بازنمایی ارزش‌های رسمی حاکمیتی و بازتولید نظام آموزشی ایدیولوژیک بوده است».

این تشکل صنفی تأکید کرده که «ساختار آموزشی برای حکومت مستقر، صرفاً تا جایی محل توجه است که سربازانی برای پیشبرد اهداف سیاسی- ایدئولوژیک حکومت تربیت کند.»

در این بیانیه از وجود یک روحانی در رأس مجموعه تدوین کتاب‌های درسی و حضور نمایندگان آنها به نام حوزه‌های پرورشی و تربیتی نیز انتقاد شده است.

این شورا نوشته که استخدام گسترده روحانیون در آموزش و پرورش و سیاست «جایگزینی آخوند به جای معلم» در مدارس «حرکت ارتجاعی به مکتب‌خانه‌های دهه سی» است که همه دستاوردهای آموزش و پرورش در صد سال اخیر را «به باد می‌دهد».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اشاره به «افت کیفیت» آموزش در مدارس ایران اضافه کرد: «حضور افراد غیرمتخصص همچون روحانیون در مدارس می‌تواند وضعیت را به مراتب اسفناک‌تر سازد.»

این تشکل به خانواده‌های ایرانی نسبت به عواقب حضور سیستماتیک روحانیون در مدارس و خطرات آن برای کودکان‌شان هشدار داده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده که سیاست «حضور کمرنگ روحانیون در مدارس در این سال‌ها» که «بیشتر به عدم وجود منافع کافی و وافی در این بخش برای روحانیون است»، پس از «نگرانی‌های عمده» اعتراضات پس از جان‌ باختن مهسا امینی، تغییر کرده و حکومت تصمیم گرفته «به این حضور نمادین شکلی واقعی ببخشد».

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که چندی قبل نمایندگان مجلس، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا مجوز ایجاد مدرسه مسجدمحور یا مرکز آموزش و پرورشی مسجدمحور را به صورت مشروط به متقاضی بدهد.

این در حالی است که شماری از منتقدان این طرح هشدار داده‌اند در صورت اجرای این طرح، ممکن است یک روحانی یا امام جمعه، به این بهانه که برخی دروس «منافعی» ندارند، دست به حذف آنها بزند.

آبان‌ماه سال جاری نیز جلال محمودزاده، نماینده مجلس ایران با انتقاد از «خالص‌سازی»‌ در دولت سیزدهم خبر داد که در کمتر از پنج ماه «۱۵ تا ۲۰ هزار» میر مدرسه در ایران به «دلایل سیاسی و اعتقادی» کنار گذاشته شده‌اند.

از سوی دیگر طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، ستاد ملی تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای موسوم به «کشف استعدادهای معلمی» داشته است که طبق آن دانش‌آموزانی که «خلق و خوی معلمی» دارند می‌توانند به استخدام این وزارتخانه درآیند.

مسئولان آموزش و پرورش در مورد معیارهای «داشتن خلق و خوی معلمی» توضیحی نداده‌اند.

با استفاده از کانال تلگرامی شورای صنفی فرهنگیان ایران و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *