جو بایدن: جمهوری اسلامی عاملان کشته شدن نیروهای آمریکایی را تامین تسلیحاتی کرده‌ است و مسئولیت دارد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۱

کتائب حزب‌الله عراق عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکایی را متوقف کرد؛ پنتاگون در واکنشی اعلام کرد حرف مهم نیست و عمل مهم است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش از ظهر سه‌شنبه به‌وقت واشنگتن در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران تایید کرد که درباره چگونگی پاسخ‌‌ به حمله مرگبار روز یکشنبه شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در خاک اردن تصمیم‌گیری کرده است، اما بلافاصله تاکید کرد که ایالات متحده در پی جنگ و درگیری بزرگ‌تری در خاورمیانه نیست.

به‌گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، حکومت ایران به این دلیل که برای عوامل این حمله مرگبار تسلیحات نظامی فراهم کرده است، مسئولیت دارد.

در این میان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه گفت ایالات متحده به حمله پهپادی که به کشته شدن سربازان آمریکایی در مرز اردن منجر شد، پاسخ‌هایی چندگانه خواهد داد و نه یک پاسخ واحد.

فواد حسین، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق، نیز روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با ایمن صفدی، همتای اردنی‌اش، حمله مرگبار روز یکشنبه را محکوم کرد. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه عراق و اردن در این تماس تلفنی بر ضرورت مقابله با تمامی تهدیدهای نظامی در منطقه تاکید کردند.

در همین حال، گروه مسلح کتائب حزب‌لله عراق که از گروه‌های اصلی شیعی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در این کشور است شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ادامه عملیات‌های نظامی علیه نیروهای آمریکایی متوقف می‌شود. به‌‌گفته این گروه مسلح عراقی، این تصمیم بنا به ملاحظات داخلی دولت مرکزی بغداد اتخاذ شده است.

ساعتی پس از انتشار بیانیه کتائب حزب‌لله عراق، وزارت دفاع ایالات متحده در واکنشی اعلام کرد «حرف مهم نیست و عمل مهم است.»

پیش‌تر نیز شبکه خبری الجزیره به‌نقل از منابع آگاهش نوشته بود طی دو روز گذشته دولت آمریکا بیش از یک پیام از طریق طرف‌های سوم به مقام‌های جمهوری اسلامی فرستاده است که آمریکا به‌دنبال جنگ با حکومت ایران نیست؛ اما اگر درگیری نظامی در منطقه گسترش یابد جمهوری اسلامی باید منتظر پاسخ ایالات متحده باشد.

با گذشت دو روز از کشته شدن سه نظامی آمریکایی در حمله پهپادی نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در خاک اردن، ارتش ایالات متحده هنوز هیچ پاسخ مشخصی به جمهوری اسلامی یا نیروهای وابسته به حکومت ایران نداده است.

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تهدید کرده‌اند که هدف قرار دادن خاک ایران «خط قرمز» محسوب می‌شود و با هرگونه «ماجراجویی» واشنگتن برخورد خواهد شد.

این در حالی است که شامگاه دوشنبه برخی از رسانه‌های بین‌‌المللی گزارش‌هایی با این محور کلی منتشر کردند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره یک اقدام نظامی در خاورمیانه تصمیم‌گیری کرده است.

بسیاری از جمهوری‌خواهان و تحلیل‌گران نزدیک به جمهوری‌خواهان و حتی دموکرا‌ت‌ها، سیاست مماشات و ضعیف دولت بایدن در برابر جمهوری اسلامی را عامل تداوم حمله‌های گروه‌های مسلح نیابتی به مواضع نیروهای آمریکایی می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *