رییس سازمان سیا: برخورد با جمهوری اسلامی کلید امنیت اسرائیل و منطقه است

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۱

ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در یادداشتی در مجله «فارن افرز» نوشت کلید امنیت اسرائیل و منطقه برخورد با ایران است.

او در مطلب خود در فارن افرز افزود: بحران کنونی رژیم ایران را گستاخ‌تر کرده و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی آماده است هم‌زمان با توسعه اتمی و حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین «تا آخرین نیروهای نیابتی خود بجنگد.»

رییس سیا خاطرنشان کرد با شروع جنگ اسرائیل و حماس، حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به حمله به خطوط کشتیرانی تجاری بین‌المللی روی آورده‌اند و خطر افزایش تنش‌ها در سایر جبهه‌ها نیز به قوت خود باقی است.

برنز گفت اگرچه آمریکا به تنهایی مسئول حل‌وفصل هیچ‌یک از مشکلات پیچیده در خاورمیانه نیست، اما هیچ‌کدام از این مشکلات بدون نقش رهبری فعال آمریکا قابل مدیریت نیست، چه رسد به اینکه بخواهد حل‌وفصل شود.

رییس سیا با اشاره به جنگ روسیه علیه اوکراین گفت پوتین با دریافت تجهیزات کلیدی از چین و مهمات و تسلیحات از ایران و کره شمالی، در حال بازسازی توان دفاعی روسیه است و همچنان بر این باور است زمان به نفع اوست تا اوکراین را متلاشی کرده و حامیان غربی آن را دچار فرسایش کند.

این اظهارات رییس سازمان سیا در حالی صورت می‌گیرد که در پی کشته شدن سه نیروی آمریکایی در اردن در حمله اخیر شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی، تنش‌های تهران و واشینگتن وارد مرحله‌ای جدید شده است.

روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به این تحولات نوشت در خاورمیانه بمبی عظیم در آستانه انفجار است و هشدار داد دولت بایدن نباید با حمله به ایران، این بمب را منفجر کند.

طبق این گزارش، وحشت حمله‌های ۱۵ مهر حماس به اسرائیل و واکنش نظامی اسرائیل با حمایت آمریکا، فرصتی استثنایی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

روز هشتم بهمن گروهی از شبه‌نظامیان به پایگاه ارتش آمریکا در اردن حمله کردند که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ساعاتی بعد ایران را مقصر اصلی این حمله معرفی کرد، اما جمهوری اسلامی اصرار دارد نقشی در این حمله نداشته است.

تشدید تنش‌های منطقه باعث شده مواضع دولت بایدن نیز در ارتباط با منطقه تغییر کند. در حالی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در سپتامبر سال گذشته از صلح در یمن و توقف حمله‌های نیروهای وابسته به حکومت ایران به نیروهای آمریکایی سخن گفته بود، در ژانویه سال جاری آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درباره افزایش تنش‌ها هشدار داد و گفت شرایط منطقه از سال ۱۹۷۳ تاکنون این‌ قدر «خطرناک» نبوده است.

دولت بایدن که در ابتدای روی کار آمدن خود، حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ماه گذشته این گروه را به فهرست «تروریست جهانی ویژه» بازگرداند. دولت بایدن در عین حال از قرار دادن حوثی‌ها در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» خودداری کرد و گفت یکی از دلایل این تصمیم کاهش تاثیر این اقدام بر غیرنظامیان یمنی و کمک‌رسانی به آنها بود.

از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در عراق و سوریه نیز در حمایت از حماس چند جبهه مختلف درگیری را علیه اسرائیل ایجاد کرده‌اند و این نگرانی بین‌المللی وجود دارد که حمله مستقیم آمریکا به ایران، درگیری‌های منطقه را به بحرانی‌ترین وضعیت برساند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *