خراب شدن خانه‌ها و شرایط بحرانی سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۱

کمپین فعالین بلوچ گزارش داد با گذشت پنج روز از بارندگی و سیل در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان خبری از حضور سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان حکومتی نیست. هم‌زمان روز جمعه صندوق‌های اخذ رای از سوی سپاه پاسداران به مناطق سیل‌زده ارسال شد.

بارندگی‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان از روز یک‌شنبه شش اسفند آغاز شد و سیل و آب‌گرفتگی ناشی از آن تا روز جمعه ۱۱ اسفند همچنان ادامه دارد.

رسانه‌هایی که اخبار سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهند نوشتند که بر اثر ریزش شدید باران، سیلابی شدن مسیل‌ها و محاصره صدها روستا در سیل، منازل مسکونی گِلی شهروندان در حال تخریب است.

بخش‌های پیرسهراب، پلان و تلنگ در شهرستان دشتیاری در مرکز بحران سیل قرار دارند و صدها روستای آن در محاصره آب هستند.

بر اساس گزارش‌ها، در غیاب کمک‌های حکومتی، امدادرسانی تنها از سوی شهروندان انجام می‌گیرد اما به دلیل نبود امکانات مناسب، این روند به کندی پیش می‌رود.

روز پنج‌شنبه نیز ویدیوهایی از شهرهای مختلف این استان مانند چابهار، طبس، شهرستان‌های کنارک و دشتیاری و دیگر روستاها و شهرها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از خسارت شدید سیل و بارندگی به منازل شهروندان بود.

به گفته شهروندان، ۳۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند، جاده‌های مواصلاتی این روستاها مسدود شده‌اند، خانه‌ها تخریب شده‌اند و دام‌های مردم از بین رفته‌اند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت حجم سیلابی که از رودخانه‌های جنوب استان و رودهای فصلی مثل کاجو و سرباز وارد شده بسیار زیاد و از طرفی هم زیرساخت‌ها کم است.

سعیدی از همه مسئولان به ویژه در حوزه مدیریت بحران، هلال احمر، وزارت کشور، ارتش و سپاه پاسداران خواست تا برای کمک به سیل‌زدگان به شکل جدی وارد عمل شوند.

عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۱۱ اسفند با انتشار ویدیویی از مردم خواست تا به کمک سیل‌زدگان منطقه دشتیاری، چابهار و قصرقند بشتابند.

پیش از این فراخوان، شعبه امداد و خدمات‌رسانی دارالعلوم مکی زاهدان آمادگی خود را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سیل‌زدگان اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌ها، سوخت‌بران این استان در جمع‌آوری و انتقال کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان پیش‌قدم شده‌اند.

در فراخوان‌ها از مردم خواسته شده تا وسایل گرمایشی، پتو و زیرانداز، لوازم بهداشتی، مواد غذایی، آب‌معدنی و چادر برای اسکان موقت سیل‌زدگان ارسال کنند.

روز پنج‌شنبه سازمان هواشناسی هشدار قرمز وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان صادر کرد و از ورود یک توده قوی سامانه بارشی به این استان خبر داد.

این سازمان در مورد برودت هوا در سیستان و بلوچستان از روز ۱۱ اسفند هشدار داد.

با وجود وضعیت بحرانی مردم سیستان و بلوچستان،‌ گزارش‌ها حاکی از ارسال صندوق‌های رای به شهرستان‌های مختلف این استان از جمله در مناطق سیل‌زده است.

یکی از مخاطبان ایران‌اینترنشنال گفت در چابهار و مسیر نوبندیان که در جریان سیل قرار داشتند، هیچ‌کس پای صندوق رای نمی‌رود.

تصاویر منتشر شده از حوزه‌های خلوت رای‌گیری در شماری از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان حاکی از عدم مشارکت شهروندان در انتخابات است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران از ساعت هشت صبح روز جمعه آغاز شد.

تحریم انتخابات و مساله میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای، اصلی‌ترین ویژگی این دوره از انتخابات قلمداد می‌شود.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *